CRENÇAS RELACIONADAS À MOTIVAÇÃO DE APRENDER LE (INGLÊS) NO CURSO DE LETRAS DE UMA UNIVERSIDADE PÚBLICA

Authors

  • Hélvio Frank de Oliveira Universidade Federal de Goiás

Keywords:

Beliefs, Motivation, English language, Learners, Letras course.

Abstract

The purpose of this paper is to identify beliefs about motivation to learn foreign language (English) of Letras undergraduate students from a public university. Thirty students, half beginners and half about to graduate, were participants of this research. Questionnaires and semi-sctructured interviews were used to collect the data. The results suggest that the main motivation of the participants is related to job market. Besides, previous experiences were decisive on building beliefs.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Hélvio Frank de Oliveira, Universidade Federal de Goiás

Doutorando em Estudos Linguísticos pela Universidade Federal de Goiás.

References

ALMEIDA FILHO, J. C. P. Dimensões comunicativas no ensino de línguas. 4. ed. Campinas: Pontes Editores, 2007. 75 p.
BARCELOS, A. M. F. A cultura de aprender língua estrangeira (inglês) de alunos de Letras. 1995. 200 f. Dissertação (Mestrado em Linguística Aplicada) ”“ Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 1995.
BARCELOS, A. M. F. Cognição de professores e alunos: tendências recentes na pesquisa de crenças sobre ensino e aprendizagem de línguas. In: BARCELOS, A. M. F; VIEIRA-ABRAHÃO, M. H. (Org.) Crenças e ensino de línguas: foco no professor, no aluno e na formação de professores. Campinas: Pontes Editores, 2006. p. 15-42.
BROWN, H. D. Principles of language learning and teaching. 5. ed. Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall Regents, 2007.
DEWEY, J. Como pensamos. 2. ed. Trad. Godofredo Rangel. São Paulo: Nacional, 1953.
MARCUSCHI, L. A. Análise da Conversação.São Paulo: Ática, 1991.
MOITA LOPES, L. P. Oficina de lingüística aplicada. Campinas: Mercado de Letras, 1996.
NUNAN, D. Research methods in language learning. Cambridge: Cambridge University Press, 1992.
PAJARES, M. F. Teacher's beliefs and educational research: cleaning up a messy construct. Review of Educational Research, v. 62, p. 307-322, 1992.
PILETTE, Claudino. Didática Geral. São Paulo: Ática, 1993.
SCHÜTZ, Ricardo. Motivação e desmotivação no Aprendizado de Línguas. 2003. Disponível em: <http://www.sk.com.br/sk-motiv.html>. Acesso em: 10 jan. 2010.

Published

2015-10-04

How to Cite

OLIVEIRA, Hélvio Frank de. CRENÇAS RELACIONADAS À MOTIVAÇÃO DE APRENDER LE (INGLÊS) NO CURSO DE LETRAS DE UMA UNIVERSIDADE PÚBLICA. Revista Desempenho, [S. l.], v. 2, n. 10, 2015. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/rd/article/view/9356. Acesso em: 8 jul. 2024.

Issue

Section

Artigo

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.