Elementary school students and their perceptions of Brazilian natives

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/lc.v26.2020.32369

Keywords:

History teaching, Brazilian natives, Elementary school I

Abstract

This article presents the results obtained from a block of history classes, taught to students in the 5th year of elementary school, whose main theme was the discussion on the perceptions that students have about Brazilian indigenous communities and the promotion of breaking stereotypes through historical awareness. Jean Baptist-Debret paintings, dating from the 19th century, and 21st century photographs, which show the native in contact with contemporary technologies, were adopted as sources. The classes demonstrated that the popular mentality still sees indigenous peoples through colonial eyes and it is difficult to understand their place in contemporary society.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Victor Gustavo de Souza, Universidade Estadual Paulista, Brasil

Mestrando em História, linha Política: Ações e Representações, pela Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (UNESP), campus de Assis, com pesquisa financiada pela CAPES. Possui licenciatura em História pela mesma instituição (2018). E-mail: victor.assuntosacademicos@gmail.com

References

Baptiste-Debret, J. (1834). Voyage pittoresque et historique au Brésil. Tome premier. FirminDidot Frères. https://digital.bbm.usp.br/handle/bbm/3813

Costa, A. C. (2010). A comunidade indígena e o mundo tecnológico: reflexões sobre os impactos das mídias sociais na vida dos Aikewára. Anais do 3° Simpósio hipertexto e tecnologias na educação. Recife, Pernambuco, Brasil. http://www.nehte.com.br/simposio/anais/Anais-Hipertexto-2010/Alda-Cristina-Costa.pdf

Gava, Á. A., & Jorge, F. G. A. (2013). O papel da tecnologia na escola indígena. Anais I Encontro Brasil Indígena. Araraquara, São Paulo, Brasil. http://fundacaoarapora.org.br/moitara/wp-content/uploads/2016/02/56-o-papel.pdf

Lessa, A. M. M. (2016). Imagens e olhares: Povos indígenas e a construção/reforço de estereótipos através de imagens dos séculos XVI-XVII e XIX-XX utilizadas como complementos em conteúdos na sala de aula. [Dissertação de Mestrado, Universidade Federal do Recôncavo da Bahia]. Repositório Institucional da UFRB. https://www.ufrb.edu.br/mphistoria/images/Disserta%C3%A7%C3%B5es/Turma_2014/Agla_Mendes_de_Melo_Lessa.pdf

Molina, A. H. (2007). Ensino de história e imagens: possibilidades de pesquisa. Domínios da Imagem, 1(1), 15-29. http://www.uel.br/revistas/uel/index.php/dominiosdaimagem/article/view/19265

Piccoli, V. (2005). O Brasil na Viagem Pitoresca e Histórica de Debret. Anais I encontro de História da Arte. Campinas, São Paulo, Brasil. https://www.ifch.unicamp.br/eha/atas/2004/PICCOLI,%20Valeria%20-%20IEHA.pdf

Rüsen, J. (1992). El desarrollo de la competencia narrativa en el aprendizaje histórico. Una hipótesis ontogenética relativa a la conciencia moral. Revista Propuesta Educativa, 4(7), 27-36.

Rüsen, J. (2001). Razão histórica. Teoria da história: fundamentos da ciência histórica. Editora Universidade de Brasília.

Siman, L. M. C. (2005). Representações e memórias sociais compartilhadas: Desafios para os processos de ensino e aprendizagem da História. Cadernos Cedes, 25(67), 348-364. https://doi.org/10.1590/S0101-32622005000300007

Published

2020-10-20

How to Cite

Souza, V. G. de. (2020). Elementary school students and their perceptions of Brazilian natives. Linhas Críticas, 26, e32369. https://doi.org/10.26512/lc.v26.2020.32369

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.