The influence of prosodic aspects in the comprehension of spoken language and reading

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/lc.v22i47.4811

Keywords:

Intonation, Oral language comprehension, Reading comprehension

Abstract

The study aimed to investigate the influence of prosodic aspects on comprehension of the spoken language and the relationship between this understanding and reading comprehension. The participants were 79 students from 7 to 11 years old, 39 of the 3rd grade and 40 of the 5th grade of basic education. The collected data showed, in listening comprehension capacity, the younger children and with lower education levels were more dependent on prosodic aspects. The older children and with higher education showed better performance on the reading comprehension on (Cloze). It was confirmed a relationship between the comprehension of spoken language and reading understanding among students in the early years.

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Author Biographies

Adolfo Antonio Hickmann, Universidade Federal do Paraná (UFPR)

Doutorando no Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Paraná (UFPR) e atua na linha de pesquisa Cognição, Aprendizagem e Desenvolvimento Humano. E-mail: hickmannadolfo@gmail.com

Marini dos Santos Fussek, Universidade Federal do Paraná (UFPR)

Mestre pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Paraná (UFPR). E-mail: fonomarini@hotmail.com

Sandra Regina Kirchner Guimarães, Universidade Federal do Paraná (UFPR)

Doutora em Psicologia Escolar e do Desenvolvimento Humano pela Universidade de São Paulo (USP). Professora permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Paraná (UFPR). Líder do Grupo de Pesquisa Cognição, Aprendizagem e Desenvolvimento Humano. E-mail: srkguimaraes@uol.com.br

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Published

2016-10-25

How to Cite

Hickmann, A. A., dos Santos Fussek, M., & Kirchner Guimarães, S. R. . (2016). The influence of prosodic aspects in the comprehension of spoken language and reading. Linhas Críticas, 22(47), 170–188. https://doi.org/10.26512/lc.v22i47.4811

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