The Lessons of things

Authors

  • Álamo Pimentel Universidade Federal de Alagoas

DOI:

https://doi.org/10.26512/lc.v21i44.4498

Keywords:

Anthropology of Education, Education and Museums, Teaching

Abstract

Museums are spaces for teaching anthropology. Based on an instructional project in anthropology of education at a museum of anthropology in a Brazilian public university, important meanings emerge for the experience of ethnographic estrangement towards objects from the permanent exhibition. Based on an analysis of visit reports produced by students, the author presents the different discursive arrangements that make up the collections of the exhibition, and reveals, based on the configurations of meanings produced by the students, the main “lessons of things” that emerge from this experience. The results indicate that aesthetic and ideological aspects, different marks of gender and sexuality, as well as the lack of prior knowledge are the main causes of estrangement.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Álamo Pimentel, Universidade Federal de Alagoas

Doutor em educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), professor da Universidade Federal de Alagoas (UFAL) e colaborador no Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal da Bahia (UFBA). E-mail: alamopimentelmcz@gmail.com

References

ABREU, R. Patrimônio Cultural: tensões e disputas no contexto de uma nova ordem discursiva. In: LIMA FILHO, M. F.; ECKERT, C.; BELTRÃO, J. F. (Org). Antropologia e patrimônio cultural diálogos e desafios contemporâneos. Blumenau: Nova Letra, 2007.

BOAS, F. A formação da antropologia americana: 1983-1911. Rio de Janeiro: CONTRAPONTO, Editora UFRJ, 2004.

BRANDÃO, C. R. A educação como cultura. São Paulo: Editora Brasiliense, 1986.

ELIAS, N. O processo civilizador: uma história dos costumes, vol 1. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor, 1994.

FONSECA, M. C. L.. Referências culturais: base para novas políticas de patrimônio. Em: Manual de Aplicação do INRC. Brasília, Iphan/DID, 2000, pp. 11-21.

GONÇALVES, J. R. S.; GUIMARÃES, R. S.; BITAR, N. P. (Org). A alma das coisas: patrimônios, materialidade e ressonância. Rio de Janeiro: Mauad X : FAPERJ, 2013.

GONÇALVES, J. R. S. Ressonância, materialidade e subjetividade: as culturas como patrimônios. Horizontes Antropológicos, vol 11, n. 23, Porto Alegre, ano 11, n. 23, 2005, pp. 15-36.

HORTA, Maria de Lourdes Parreiras. Lições das coisas: o enigma e o desafio da educação patrimonial. Revista do Patrimônio Histórico e Artístico Nacional,n. 31, Brasília, Iphan, 2005, pp. 220-233.

LAPLANTINE, F. A descrição etnográfi ca. São Paulo: Terceira Margem, 2004.

RICOEUR, P. Teoria da interpretação: o discurso e o excesso de significação. Lisboa: Edições 70, 2009.

SANSI, R. A vida oculta das pedras: historicidade e materialidade dos objetos do candomblé. In: GONÇALVES, J. R. S.; GUIMARÃES, R. S.; BITAR, N. P.; (Org). A alma das coisas: patrimônios, materialidade e ressonância. Rio de Janeiro: Mauad X : FAPERJ, 2013.

UNIVERSIDADE, Federal da Bahia. Setor religiosidade afro-brasileira: projeto de atuação pedagógica e capacitação de jovens monitores. Salvador: MAFRO-CEAO-UFBA, 2006.

VELHO, G. Individualismo e cultura: notas para uma antropologia da sociedade contemporânea. Jorge Zahar Editor: Rio de Janeiro, 2004.

Published

2015-05-18

How to Cite

Pimentel, Álamo. (2015). The Lessons of things. Linhas Críticas, 21(44), 139–157. https://doi.org/10.26512/lc.v21i44.4498

Issue

Section

Dossiê 2015 - Antropologia e Educação

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.