552Professor, I want to be oppressed!”: limit-situations and limit-acts in e professorial habitus

Authors

  • Carlos Alberto Lopes de Sousa Universidade de Brasília - UnB

DOI:

https://doi.org/10.26512/lc.v18i37.4010

Keywords:

Professorial habitus, Bourdieu, Paulo Freire, Untested feasibility, Utopia

Abstract

The goal of this article is to present and discuss an event occurred in a higher education environment, when a student, having studied Pedagogy of the Oppressed (Paulo Freire), explicitly demands to be oppressed by the professor. The episode, recorded in field notes, is analyzed from the perspective of the concepts of limit-situations and untested feasibility, both by Paulo Freire (1992), and Bourdieu’s (1983) concept of habitus. The concept of habitus is employed in the text in a heuristic perspective, being expanded and qualified as professorial habitus, as defined in Silva (2003). The text concludes that Freire’s thought should be adopted as a utopia sustained by the professorial habitus, expressing the negation of the fugacious or of fleeting dissatisfaction and associated with a collective movement for overcoming the state of things and dehumanized conditions of existence.

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Author Biography

Carlos Alberto Lopes de Sousa, Universidade de Brasília - UnB

Carlos Alberto Lopes de Sousa é doutor em Sociologia pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Atualmente é professor de Sociologia da Educação no Departamento Teoria e Fundamentos da Universidade de Brasília na Faculdade de Educação e do Programa de Pós-Graduação em Educação, tendo como interesse as seguintes temáticas: habitus, diferença e cultura no ensinar e aprender, classes populares e médias e educação a distância, socialização pela internet, ongs e educação.

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Published

2012-09-10

How to Cite

Sousa, C. A. L. de. (2012). 552Professor, I want to be oppressed!”: limit-situations and limit-acts in e professorial habitus. Linhas Críticas, 18(37), 551–568. https://doi.org/10.26512/lc.v18i37.4010

Issue

Section

Dossiê: Educando com Paulo Freire

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