Children's experiences in the territories of Paranoá and Itapoã in the Federal District

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/lc.v27.2021.35202

Keywords:

Motivation for learning, Citizenship Education, Community-School Relationship

Abstract

The research presents the knowledge production process of 2nd grade children from a school in the Administrative Region of Paranoá, DF. Geographical and historical knowledge about children's localities is constructed in an authorial way and has their experiences as a starting point and path for a process of strengthening belonging to the territory. The research demonstrates that producing knowledge through dialogue and in a participative way allows to create the school in the territory in a loving and political way. It is an action-research with children that has the study of the environment as a methodology of practical-theoretical support.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Marina de Santana Corrêa, Universidade de Brasília, Brasil

Mestre em educação pela Universidade de Brasília (2020). Professora da Secretaria de Educação do Distrito Federal. Membro do Grupo de pesquisa Sujeitos, Territórios e a Construção do Conhecimento (GPS). E-mail: marr.unb@gmail.com

Maria Lidia Bueno Fernandes, Universidade de Brasília, Brasil

Doutora em Geografia pela Universidade de São Paulo (2009). Professora da Faculdade de Educação da Universidade de Brasília. Líder do Grupo de Pesquisa Sujeitos, Territórios e a Construção do Conhecimento (GPS), Membro do Grupo de Pesquisa e Estudos em Geografia da Infância. E-mail: mlidia@unb.br

References

Aitken, S. C. (2019). Jovens, direitos e território: apagamento, política neoliberal e ética pós-infância. Editora Universidade de Brasília.

Bakhtin, M. (1997). Estética da criação verbal. Martins Fontes.

Brait, B. (2006). Uma perspectiva dialógica de teoria, método e análise. Niterói, n. 20, 1. sem., p. 47-62. https://periodicos.uff.br/gragoata/article/view/33238/19225

Dardot, P., & Laval, C. (2017). Comum: Ensaio sobre a revolução no século XXI. Boitempo.

Distrito Federal. (2018). Projeto Político Pedagógico da Escola Classe Comunidade de Aprendizagem do Paranoá. Secretaria de Estado de Educação.

Fernandes, M. L. B. (2012). A prática educativa e o estudo do meio: O conceito de sustentabilidade em questão. Annablume.

Fernandes, M. L. B. (2020). Pensar a cidade e a escola na sociedade contemporânea: um olhar do campo de conhecimento da Geografia. Em I. L. Fuhr (Org.). Na escola e na vida cotidiana (pp. 123-137). CRV.

Freire, P. (2005) Pedagogia do oprimido. Paz e Terra.

Freire, P. (2018). Pedagogia da autonomia: Saberes necessários à prática educativa. Paz e Terra.

Gobbi, M. A. (2014). Mundos na ponta do lápis: desenhos de crianças pequenas ou de como estranhar o familiar quando o assunto é criação infantil. Linhas Críticas, 20(41), 147-165. https://doi.org/10.26512/lc.v20i41.4265

Haesbaert, R. (2014). Viver no limite: território e multi/transterritorialidade em tempos de in-segurança e contenção. Bertrand Brasil.

Janer, J. (2013). O menino que colecionava lugares. Mediação.

Lopes, J. J. M. (2018). Geografia e Educação Infantil: espaço e tempos desacostumados. Mediação.

Lopes, J. J. M., & Fernandes, M. L. B. (2018a). A criança e a cidade: contribuições da geografia da Infância. Educação, v. 42, n. 2, p. 202-211, mai./ago. https://doi.org/10.15448/1981-2582.2018.2.30546

Lopes, J. J. M., & Fernandes, M. L. B. (2018b). Narradores de paisagem: Encontros outros. Em J. A. M. de Araujo, & F. Orlando (Org.). Temas e experiências em educação geográfica (pp. 203-220). Edição do Bosque.

Lopes, J. J. M., Fernandes, M. L. B., & Barbosa, M. A. C. (2019) Crianças cidadeiras: vivências nos espaços tempos brasilienses. Cadernos de Pesquisa em Educação, n. 49, 38-59. https://periodicos.ufes.br/educacao/article/view/26100/pdf

Massey, D. (2015). Pelo espaço: uma nova política da espacialidade. Bertrand Brasil.

Melgarejo, P. M. (2018). “La escuela de Manuela”. Infancias y memória. Zonas de experiência y cronotopos em contextos de movilización social. Geografia das Infâncias: fronteiras e conexões. Educação em Foco, 23(3), 19-46. https://periodicos.ufjf.br/index.php/edufoco/article/view/20097/10682

Pontuschka, N. N. (2005). O conceito de estudo do meio transforma-se em tempos diferentes, em escolas diferentes, com professores diferentes. Em J. W. Vesentini (Org.). O ensino de geografia no século XXI (pp. 249 – 288). Papirus.

Reis, R. H. dos. (2011). A constituição do ser humano: amor-poder-saber na educação/alfabetização de jovens e adultos. Autores Associados.

Santos, M. (2001). Por uma outra globalização: do pensamento único à consciência universal. Record.

Santos, M., & Silveira, M. L. (2001). Brasil: Território e sociedade no início do século XXI. Record.

Smolka, A. L., & Vygotski, L. S. (2010). Imaginação e criação na infância: ensaio psicológico – livro para professores. Ática.

Thiollent, M. (2011) Metodologia da pesquisa-ação. Cortez.

Vigotski, L. S. (2017). Sete aulas de L.S. Vigotski sobre os fundamentos da pedologia. E-Papers.

Autor: Erik Alí Castillo Cerecedo. Licença CC BY-NC-ND 4.0

Published

2021-05-11

How to Cite

de Santana Corrêa, M., & Bueno Fernandes, M. L. . (2021). Children’s experiences in the territories of Paranoá and Itapoã in the Federal District. Linhas Críticas, 27, e35202. https://doi.org/10.26512/lc.v27.2021.35202

Issue

Section

Dossier: Participaciones y resistencias de las infancias y juventudes de AL

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.