Narratives “in opposition” of rural children amid the COVID-19 pandemic
DOI:
https://doi.org/10.26512/lc.v26.2020.33977Keywords:
Rural Children, COVID-19 Pandemic “in opposition", StorytellingAbstract
This text brings the results of an investigation about the political and creative place of childhood as a decolonial movement of struggle and resistance affirmed in the narratives of peasant children during the pandemic. The political participation of rural children is presented through storytelling in a live broadcast by Rádio Camponesa FM 96.7. The theoretical dialogue was carried out through works by Catherine Walsh, Moacir Gadotti, and Walter Benjamin. In this context, the acknowledgment of a decolonial pedagogy emerges in the face of economic, political, health, and social crisis in Brazil as opposed to market logic.
Downloads
References
Antunes A. (2016, novembro 11). A uberização leva à intensificação do trabalho e da competição entre os trabalhadores (entrevista com Márcio Pochmann). Revista Instituto Humanitas Unisinos. http://www.ihu.unisinos.br/185-noticias/noticias-2016/562224-a-uberizacao-leva-a-intensificacao-do-trabalho-e-da-competicao-entre-os-trabalhadores-entrevista-com-marcio-pochmann
Aquino, L. (2015). Educação da infância e pedagogia descolonizadora: reflexões a partir do debate sobre identidades. Em A. L. G. Faria, A. Barreiro, F. Santiago, E. E. Macedo, N. A. Silva, P. R. Silva, & S. E. Santos (Orgs.). Infâncias e pós-colonialismo: pesquisas em busca de pedagogias descolonizadoras (pp. 95-105). Leitura Crítica; Associação de Leitura do Brasil. http://www.bibliotecadigital.unicamp.br/document/?down=73884
Barreiro, A., & Faria, A. L. G. (2016). Descolonizando nossos pensamentos: por uma pedagogia descolonizada para a educação infantil. Em V. A. Cancian, S. F. da S. Gallina, & N. Weschenfelder (Orgs.). Pedagogias das infâncias, crianças e docências na educação infantil (pp. 253-268). UFSM, Centro de Educação, Unidade de Educação Ipê Amarelo, MEC/SEB.
BBC News Brasil. (2020, março 8). Coronavírus: OMS declara pandemia. BBC News Brasil. https://www.bbc.com/portuguese/geral-51842518
Benjamin, W. (1987a). Sobre o conceito da história. Em W. Benjamin. Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura (Obras escolhidas 1, pp. 222-234). Brasiliense. https://psicanalisepolitica.files.wordpress.com/2014/10/obras-escolhidas-vol-1-magia-e-tc3a9cnica-arte-e-polc3adtica.pdf
Benjamin, W. (1987b). Livros infantis antigos e esquecidos. Em W. Benjamin. Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura (Obras escolhidas 1, pp. 235-243). Brasiliense. https://psicanalisepolitica.files.wordpress.com/2014/10/obras-escolhidas-vol-1-magia-e-tc3a9cnica-arte-e-polc3adtica.pdf
Benjamin, W. (1987c). História cultural do brinquedo. Em W. Benjamin. Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura (Obras escolhidas 1, pp. 244-248). Brasiliense. https://psicanalisepolitica.files.wordpress.com/2014/10/obras-escolhidas-vol-1-magia-e-tc3a9cnica-arte-e-polc3adtica.pdf
Benjamin, W. (2015). A hora das crianças: narrativas radiofônicas de Walter Benjamin. Nau.
Brasil. (2017). Decreto nº 9.057, de 25 de maio de 2017 (Regulamenta o art. 8º da Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996). Presidência da República. Secretaria-Geral. http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2015-2018/2017/Decreto/D9057.htm
Brasil. (2020a). Lei nº 13.982, de 2 de abril de 2020 (Altera a Lei nº 8.742, de 7 de dezembro de 1993). Presidência da República. Secretaria-Geral. http://www.planalto.gov.br/CCIVIL_03/_Ato2019-2022/2020/Lei/L13982.htm
Brasil. (2020b). Decreto nº 10.316, de 7 de abril de 2020 (Regulamenta a Lei nº 13.982, de 2 de abril de 2020). Presidência da República. Secretaria-Geral. http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2019-2022/2020/decreto/d10316.htm
Brasil. (2020c). Parecer CNE/CP nº 5/2020, de 28 de abril de 2020 (Reorganização do calendário escolar e da possibilidade de cômputo de atividades não presenciais para fins de cumprimento da carga horária mínima anual, em razão da pandemia da covid-19). Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=145011-pcp005-20&category_slug=marco-2020-pdf&Itemid=30192
Deutsche Welle. (2020, julho 30). Coronavírus: Brasil acumula mais de 90 mil mortes por covid-19. Deutsche Welle. https://www.dw.com/pt-br/brasil-acumula-mais-de-90-mil-mortes-por-covid-19/a-54370266
Folhapress. (2020, março 12). Tudo o que você precisa saber sobre o novo coronavírus. Folha de Pernambuco. https://www.folhape.com.br/noticias/tudo-o-que-voce-precisa-saber-sobre-o-novo-coronavirus/133214
Fundação Oswaldo Cruz (Fiocruz). (2020a). MonitoraCovid-19. Ministério da Saúde. https://bigdata-covid19a.icict.fiocruz.br
Fundação Oswaldo Cruz (Fiocruz). (2020b). Saúde mental e atenção psicossocial na pandemia covid-19: crianças na pandemia covid-19. https://www.fiocruzbrasilia.fiocruz.br/wp-content/uploads/2020/05/crianc%cc%a7as_pandemia.pdf
Gadotti, M. (2010). A carta da Terra na educação. [Cidadania planetária 3]. Instituto Paulo Freire.
Haidar, D. (2020, maio 8). Ônibus do BRT seguem superlotados durante a pandemia do coronavírus no Rio. G1 Rio de Janeiro. https://g1.globo.com/rj/rio-de-janeiro/noticia/2020/05/28/onibus-do-brt-seguem-super-lotados-durante-a-pandemia-do-coronavirus-no-rio.ghtml
Lis, L. (2019, dezembro 10). Metade da população brasileira não tem acesso a rede de esgoto, diz ministério. G1 Economia. https://g1.globo.com/economia/noticia/2019/12/10/metade-da-populacao-brasileira-nao-tem-acesso-a-rede-de-esgoto-diz-ministerio.ghtml
Macedo, E. E., Santiago, F., Santos, S. E., & Faria, A. L. G. (2016). Infâncias e descolonização: desafios para uma educação emancipatória. Crítica Educativa, 2(2), 38-50. https://doi.org/10.22476/revcted.v2i2.95
Mendes, R. (s.d.). O menino que tudo queria. Casa Publicadora Brasileira.
Movimento Interfóruns de Educação Infantil do Brasil (MIEIB). (2020, abril 19). Posicionamento público do Movimento Interfóruns de Educação Infantil do Brasil (MIEIB) relativo à proposta de parecer do Conselho Nacional de Educação (CNE) sobre reorganização dos calendários escolares e atividades pedagógicas não presenciais durante o período de pandemia da COVID-19. http://www.mieib.org.br/wp-content/uploads/2020/04/POSICIONAMENTO-MIEIB-PARA-O-CNE-FINAL-19.04.2020.pdf
Organização Pan-Americana da Saúde (Opas). (2020, janeiro 30). OMS declara emergência de saúde pública de importância internacional por surto de novo coronavírus. https://www.paho.org/bra/index.php?option=com_content&view=article&id=6100:oms-declara-emergencia-de-saude-publica-de-importancia-internacional-em-relacao-a-novo-coronavirus&Itemid=812
Perrault, C. (2004). O pequeno polegar. Companhia das Letrinhas.
Pulino, L. H. C. Z. (2018). Narrativas, infância e educação: reflexões e perspectivas. Linhas Críticas, 23(51), 412-427. https://doi.org/10.26512/lc.v23i51.8240
Tokitaka, J. (2017). Pedro vira porco-espinho. Jujuba.
Vasconcellos, T. de. (2016). A menina e as batatas: infância, filosofia, brinquedo e brincadeira. Em V. A. Cancian, S. F da S. Gallina, & N. Weschenfelder (Orgs.). Pedagogias das infâncias, crianças e docências na educação infantil (p. 281-296). UFSM, Centro de Educação, Unidade de Educação Ipê Amarelo; MEC/SEB.
Walsh, C. (2010). Interculturalidad crítica y educación intercultural. Em J. Viaña, L. Tapia, & C. Walsh. Construyendo interculturalidad crítica (pp. 75-96). Convenio Andrés Bello.
Walsh, C., Oliveira, L. F., & Candau, V. M. (2018). Colonialidade e pedagogia decolonial: Para pensar uma educação outra. Arquivos Analíticos de Políticas Educativas, 26(83). http://doi.org/10.14507/epaa.26.3874
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Cláudia Vianna de Melo, Bárbara de Oliveira Gonçalves
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
-Authors maintains the copyright and grants the journal the right of first publication, the work being simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows the sharing of the work with recognition of the authorship of the work and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to enter into additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
-Authorers are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes as well as increase the impact and the citation of published work (See The Effect of Free Access).