The social representations of black children about color in a school context
DOI:
https://doi.org/10.26512/lc.v26.2020.33513Keywords:
Social representation, Black children, Skin colorAbstract
This study investigates the social representations of black children about their skin color in a school context. The methodology uses a qualitative approach through a focus group with 17 children from a public school in Bragança (PA). The results reveal social representations by gradations of color, demonstrating racial stereotypes, blacks' invisibility and approximation with racism. However, they rehearse anti-racist behavior and a positive identity about being black. Therefore, the children's speeches and attitudes delimit practices of valorization of blacks and whites through the elaboration of identities and racial belonging, as well as the invisibility of color in other speeches.
Downloads
References
Abramovich, F. (1997). Literatura infantil: gostosuras e bobices (4ª ed.). Spicione.
Bakhtin, M. (2011). Estética da criação verbal (6ª ed.). WMF Martins Fontes.
Bischoff, D. L. (2013). Minha cor e a cor do outro: qual a cor dessa mistura? Olhares sobre a racialidade a partir da pesquisa com crianças na educação infantil. [Dissertação de Mestrado, Universidade Federal do Rio Grande do Sul]. Lume Repositório Digital. https://lume.ufrgs.br/handle/10183/77233
Brasil. (2004). Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação das Relações Étnico-Raciais e para o Ensino de História e Cultura Afro-Brasileira e Africana (Resolução CNE/CP nº 1, de 17 de junho de 2004). Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. http://portal.inep.gov.br/informacao-da-publicacao/-/asset_publisher/6JYIsGMAMkW1/document/id/488171
Careno, M. F., & Abdalla, M. F. B. (2011). Representações sociais e a educação étnico-racial no espaço escolar brasileiro. Pesquisa em Pós-Graduação, 3(6), 69-78. http://periodicos.unisantos.br/serieducacao/article/view/170
Cavalleiro, E. (2017). Do silêncio do lar ao silêncio escolar: racismo, preconceito e discriminação na educação infantil (6ª ed.). Contexto.
Coelho, W. N. B. (2006). A cor ausente: um estudo sobre a presença do negro na formação de professores – Pará, 1970-1989. Mazza Edições, Editora Unama.
Cruz, M. S. (2005). Uma abordagem sobre a história da educação dos negros. Em J. Romão (Org.). História da educação do negro e outras histórias (pp. 91-100). Ministério da Educação. http://etnicoracial.mec.gov.br/images/pdf/publicacoes/historia_educacao_negro.pdf
Fanon, F. (2008). Pele negra, máscaras brancas (G. Lima & J. Lopes, Eds., R. Silveira, Trad.). EDUFBA. (Trabalho original publicado em 1952).
Fazzi, R. C. (2006). O drama racial das crianças brasileiras: socialização entre pares e preconceito. Autêntica.
Feitosa, C. F. J. (2012). Aqui tem racismo!: um estudo das representações sociais e das identidades das crianças negras. [Dissertação de Mestrado, Universidade Estadual de Campinas]. Repositório da Produção Científica e Intelectual da Unicamp. http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/250918
Freitas, L. T. M. (2016). Qual o lugar da criança negra na sociedade brasileira? Scientia Tec: Revista de Educação, Ciência e Tecnologia do IFRS, 3(2), 39-52. https://doi.org/10.35819/scientiatec.v3i2.1494
Gatti, B. A. (2012). Grupo focal na pesquisa em ciências sociais e humanas. Liber Livro.
Guimarães, A. S. A. (2008). Raça, cor e outros conceitos. Em L. Sansone, & O. A. Pinho (Orgs.). Raça: novas perspectivas antropológicas (2ª ed., pp. 63-82). Associação Brasileira de Antropologia, EDUFBA. http://books.scielo.org/id/3tqqd
Ianni, O. (2004). Dialética das relações raciais. Estudos Avançados, 18(50), 21-30. http://doi.org/10.1590/S0103-40142004000100003
Jodelet, D. (2003). Représentations sociales: un domaine en expansion. Em D. Jodelet (Org.). Les representations sociales (7ª ed., pp. 47-78). Presses Universitaires de France. https://doi.org/10.3917/puf.jodel.2003.01.0045
Minayo, M. C. S. (2002). Ciência, técnica e arte: o desafio da pesquisa social. Em M. C. S. Minayo (Org.). Pesquisa social: teoria, método e criatividade (pp. 9-29). Vozes.
Moscovici, S. (1978). A representação social da psicanálise. Zahar.
Moscovici, S. (2015). Representações sociais: investigações em psicologia social (S. F. Neiva, Ed., P. A. Guareschi, Trad.). Vozes (Trabalho original publicado em 2000).
Munanga, K., & Gomes, N. L. (2016). O negro no Brasil de hoje (3ª ed.). Global.
Pinto, M. C. C., & Ferreira, R. F. (2014). Relações raciais no Brasil e a construção da identidade da pessoa negra. Pesquisas e Práticas Psicossociais, 9(2), 257-266. http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1809-89082014000200011
Santos, R. A. (2009). (In) visibilidade negra: representação social de professores acerca das relações raciais no currículo escolar do ensino fundamental em Ananindeua (PA). [Dissertação de Mestrado, Universidade Federal do Pará]. Repositório Institucional da UFPA. http://www.repositorio.ufpa.br:8080/jspui/handle/2011/2132?mode=full
Sarmento, M. J., & Vasconcellos, V. M. R. (2007). Infância (in)visível. Junqueira & Marin.
Silva, P. B. G. (2007). Aprender, ensinar e relações étnico-raciais no Brasil. Educação, 63(3), 489-506. https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/2745
Skidmore, T. E. (1976). Preto no branco: raça e nacionalidade no pensamento brasileiro. Paz e Terra.
Trindade, Z. A., Santos, M. F. S., & Almeida, A. M. O. (2014). Ancoragem: notas sobre consensos e dissensos. Em A. M. O. Almeida, M. F. S. Santos & Z. A. Trindade (Orgs.). Teoria das Representações Sociais: 50 anos (pp. 134-163). Technopolitik.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Antonio Matheus do Rosário Corrêa, Raquel Amorim dos Santos
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
-Authors maintains the copyright and grants the journal the right of first publication, the work being simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows the sharing of the work with recognition of the authorship of the work and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to enter into additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
-Authorers are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes as well as increase the impact and the citation of published work (See The Effect of Free Access).