The social representations of black children about color in a school context

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/lc.v26.2020.33513

Keywords:

Social representation, Black children, Skin color

Abstract

This study investigates the social representations of black children about their skin color in a school context. The methodology uses a qualitative approach through a focus group with 17 children from a public school in Bragança (PA). The results reveal social representations by gradations of color, demonstrating racial stereotypes, blacks' invisibility and approximation with racism. However, they rehearse anti-racist behavior and a positive identity about being black. Therefore, the children's speeches and attitudes delimit practices of valorization of blacks and whites through the elaboration of identities and racial belonging, as well as the invisibility of color in other speeches.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Antonio Matheus do Rosário Corrêa, Universidade Federal do Pará, Brasil

Mestrando pelo Programa de Pós-Graduação em Linguagens e Saberes da Amazônia da Universidade Federal do Pará (PPLSA/UFPA). Especialização em andamento em Coordenação Pedagógica pelo Centro Universitário Leonardo da Vinci (UNIASSELVI). Licenciado em Pedagogia pela Universidade Federal do Pará (UFPA). Membro do Núcleo de Estudos e Pesquisas Afro-Brasileiros (NEAB/UFPA). E-mail: matheus.correa112@gmail.com

Raquel Amorim dos Santos, Universidade Federal do Pará, Brasil

Doutora e mestre em Educação pela Universidade Federal do Pará (UFPA). Docente e coordenadora do Programa de Pós-Graduação em Linguagens e Saberes da Amazônia (PPLSA/UFPA). Líder do Núcleo de Estudos e Pesquisas Afro-Brasileiros (NEAB/UFPA). Pesquisadora do Núcleo de Estudos e Pesquisas sobre Formação de Professores e Relações Étnico-Raciais (GERA/UFPA). E-mail: rakelamorim@yahoo.com.br

References

Abramovich, F. (1997). Literatura infantil: gostosuras e bobices (4ª ed.). Spicione.

Bakhtin, M. (2011). Estética da criação verbal (6ª ed.). WMF Martins Fontes.

Bischoff, D. L. (2013). Minha cor e a cor do outro: qual a cor dessa mistura? Olhares sobre a racialidade a partir da pesquisa com crianças na educação infantil. [Dissertação de Mestrado, Universidade Federal do Rio Grande do Sul]. Lume Repositório Digital. https://lume.ufrgs.br/handle/10183/77233

Brasil. (2004). Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação das Relações Étnico-Raciais e para o Ensino de História e Cultura Afro-Brasileira e Africana (Resolução CNE/CP nº 1, de 17 de junho de 2004). Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. http://portal.inep.gov.br/informacao-da-publicacao/-/asset_publisher/6JYIsGMAMkW1/document/id/488171

Careno, M. F., & Abdalla, M. F. B. (2011). Representações sociais e a educação étnico-racial no espaço escolar brasileiro. Pesquisa em Pós-Graduação, 3(6), 69-78. http://periodicos.unisantos.br/serieducacao/article/view/170

Cavalleiro, E. (2017). Do silêncio do lar ao silêncio escolar: racismo, preconceito e discriminação na educação infantil (6ª ed.). Contexto.

Coelho, W. N. B. (2006). A cor ausente: um estudo sobre a presença do negro na formação de professores – Pará, 1970-1989. Mazza Edições, Editora Unama.

Cruz, M. S. (2005). Uma abordagem sobre a história da educação dos negros. Em J. Romão (Org.). História da educação do negro e outras histórias (pp. 91-100). Ministério da Educação. http://etnicoracial.mec.gov.br/images/pdf/publicacoes/historia_educacao_negro.pdf

Fanon, F. (2008). Pele negra, máscaras brancas (G. Lima & J. Lopes, Eds., R. Silveira, Trad.). EDUFBA. (Trabalho original publicado em 1952).

Fazzi, R. C. (2006). O drama racial das crianças brasileiras: socialização entre pares e preconceito. Autêntica.

Feitosa, C. F. J. (2012). Aqui tem racismo!: um estudo das representações sociais e das identidades das crianças negras. [Dissertação de Mestrado, Universidade Estadual de Campinas]. Repositório da Produção Científica e Intelectual da Unicamp. http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/250918

Freitas, L. T. M. (2016). Qual o lugar da criança negra na sociedade brasileira? Scientia Tec: Revista de Educação, Ciência e Tecnologia do IFRS, 3(2), 39-52. https://doi.org/10.35819/scientiatec.v3i2.1494

Gatti, B. A. (2012). Grupo focal na pesquisa em ciências sociais e humanas. Liber Livro.

Guimarães, A. S. A. (2008). Raça, cor e outros conceitos. Em L. Sansone, & O. A. Pinho (Orgs.). Raça: novas perspectivas antropológicas (2ª ed., pp. 63-82). Associação Brasileira de Antropologia, EDUFBA. http://books.scielo.org/id/3tqqd

Ianni, O. (2004). Dialética das relações raciais. Estudos Avançados, 18(50), 21-30. http://doi.org/10.1590/S0103-40142004000100003

Jodelet, D. (2003). Représentations sociales: un domaine en expansion. Em D. Jodelet (Org.). Les representations sociales (7ª ed., pp. 47-78). Presses Universitaires de France. https://doi.org/10.3917/puf.jodel.2003.01.0045

Minayo, M. C. S. (2002). Ciência, técnica e arte: o desafio da pesquisa social. Em M. C. S. Minayo (Org.). Pesquisa social: teoria, método e criatividade (pp. 9-29). Vozes.

Moscovici, S. (1978). A representação social da psicanálise. Zahar.

Moscovici, S. (2015). Representações sociais: investigações em psicologia social (S. F. Neiva, Ed., P. A. Guareschi, Trad.). Vozes (Trabalho original publicado em 2000).

Munanga, K., & Gomes, N. L. (2016). O negro no Brasil de hoje (3ª ed.). Global.

Pinto, M. C. C., & Ferreira, R. F. (2014). Relações raciais no Brasil e a construção da identidade da pessoa negra. Pesquisas e Práticas Psicossociais, 9(2), 257-266. http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1809-89082014000200011

Santos, R. A. (2009). (In) visibilidade negra: representação social de professores acerca das relações raciais no currículo escolar do ensino fundamental em Ananindeua (PA). [Dissertação de Mestrado, Universidade Federal do Pará]. Repositório Institucional da UFPA. http://www.repositorio.ufpa.br:8080/jspui/handle/2011/2132?mode=full

Sarmento, M. J., & Vasconcellos, V. M. R. (2007). Infância (in)visível. Junqueira & Marin.

Silva, P. B. G. (2007). Aprender, ensinar e relações étnico-raciais no Brasil. Educação, 63(3), 489-506. https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/2745

Skidmore, T. E. (1976). Preto no branco: raça e nacionalidade no pensamento brasileiro. Paz e Terra.

Trindade, Z. A., Santos, M. F. S., & Almeida, A. M. O. (2014). Ancoragem: notas sobre consensos e dissensos. Em A. M. O. Almeida, M. F. S. Santos & Z. A. Trindade (Orgs.). Teoria das Representações Sociais: 50 anos (pp. 134-163). Technopolitik.

Published

2020-10-23

How to Cite

do Rosário Corrêa, A. M., & Amorim dos Santos, R. (2020). The social representations of black children about color in a school context. Linhas Críticas, 26, e33513. https://doi.org/10.26512/lc.v26.2020.33513

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.