Controvérsias sócio-científicas e relações de poder: desafios de sua inserção segundo futuros professores de ciências

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/lc.v25.2019.21585

Keywords:

Socio-scientific Controversies, Power Relations, Teacher Education, Pierre Bourdieu, Paulo Freire

Abstract

Science education research has exposed the difficulty in implementing socio-scientific controversies in the classroom, particularly regarding the infrastructure and teacher training to deal with activities that go beyond scientific concepts. Several factors discourage current and future teachers working in basic education (elementary and secondary), when facing the challenge of including non-consensual topics in their science classes. Taking into account the Brazilian political situation, this research illustrates how future teachers understand their actions and challenges, when implementing socio-scientific controversies. In the context, we present a fraction of the work developed in the “We Act” Project, where we intended to research power relations perceptions throughout Pierre Bourdieu and Paulo Freire interpretations. The participants’ conceptions about power relations in schools, and as political practices, emerge as particularly relevant for what we call “supervision of the teaching profession”. Consequently, it should be recognized that the school context is constructed by social influences greater than the school and the community it belongs to.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Graciella Watanabe, Universidade Federal do ABC

Professora do Centro de Ciências Naturais e Humanas da Universidade Federal do ABC. Doutora e mestre em Ensino de Ciências na Modalidade Física pela Universidade de São Paulo e mestre em Educação pela Universidade de Lisboa. Tem se interessado pelos estudos em desigualdade educacional e, atualmente, é coordenadora do grupo de pesquisa DECiDe - Desigualdade Educacional, Ciência e Democracia.

Pedro Guilherme Rocha dos Reis, Universidade de Lisboa

Professor associado e diretor do Instituto de Educação da Universidade de Lisboa. Coordenados do Programa de Doutorado em Didática das Ciências. É biólogo e doutor em Didática das Ciências na Faculdade de Ciências da Universidade de Lisboa..

References

Bencze, L., & Carter, L. (2011). Globalizing students acting for the common good. Journal of Research in Science Teaching, 48(6), 648-669.

Barbier, R. (2002). A pesquisa-ação. Brasília: Plano.

Bardin, L. (2009). Análise de Conteúdo. Lisboa: Edições 70.

Bourdieu, P. (1980). O senso prático. Rio de Janeiro: Vozes.

Bourdieu, P. (1996). Sobre a televisão. Rio de Janeiro: Zahar.

Bourdieu, P., & Passeron, J.-C. (1964). Os herdeiros: os estudantes e a cultura. Florianopólis: UFSC.

Burawoy, M. (2010). O marxismo encontra Bourdieu. Campinas: Unicamp.

Carvalho, L. M., & Carvalho, W. L. (2012). Formação de professores e questões sócio-científicas no ensino de ciências. São Paulo: Escrituras.

Catani, A. M. (2013). Origem e destino: pensando a sociologia reflexiva de Bourdieu. Campinas: Mercados das Letras.

Engström, S., & Carlhed, C. (2014). Different habitus - different strategies in teaching physics? Cultural Studies of Science Education, online, pp. 1-30.

Franco, M. A. (2012). Pesquisa-ação e prática docente: articulações possíveis. In: S. C. Pimenta, & M. A. Franco (Eds.). Pesquisa em educação: possibilidades investigativas/ formativas da pesquisa-ação (Vol. I, pp. 103-138). São Paulo: Loyola.

Franco, M. A., & Lisita, V. M. (2012). Pesquisa-ação: limites e possibilidades na formação docente. In: S. G. Pimenta, & M. A. Franco (Eds.) Pesquisa em educação: possibilidade investigativas/formativas da pesquisa-ação (Vol. II, pp. 41-70). São Paulo: Loyola.

Freire, P. (2005). Pedagogia do oprimido. São Paulo: Paz e Terra.

Freire, P. (2013a). Pedagogia da autonomia. São Paulo: Paz e Terra

Freire, P. (2013b). Educação como prática da liberdade. São Paulo: Paz e Terra.

Freire, P. (1975ab). Extensão ou comunicação? Rio de Janeiro: Paz e Terra.

Linhares, E., & Reis, P. (2014). La promotion de l’activisme chez les futurs enseignants partant de la discussion de questions socialement vives. Revue Francophone du développement durable, 4, 80-93.

Pozo, J. I., & Crespo, M. A. G. (2009). Por que os alunos não aprendem a ciência que lhes é ensinada? In: J.I. Pozo; & Crespo, M.A.G. (Ed.) A aprendizagem e o ensino de ciências (Vol. 1, Cap. 1, pp. 14-28). Porto Alegre: Artmed.

Tilly, C. (2006). O acesso desigual ao conhecimento científico. Tempo social, 18(2), 47-63.

Levinson, R. (2006). Towards a Theoretical Framework for Teaching Controversial Socio-scientific Issues. International Journal of Science Education, 28(10), 12011224.

Reis, P. (2014a). Acción Socio-Politica sobre Cuestiones Socio-Científicas: Reconstruyendo La Formácion Docente y el Currículo. Uni/Pluriversidade, 14(2), 16-26.

Reis, P. (2014b). Promoting Student’s Collective Socio-scientific Activism: Teachers’ Perspectives. In: L. Bencze, & S. Alsop (Ed.) Activism Science and Technology Education (Vol. 1, Cap. 3, pp. 547-574). New York: Cultural Studies of Science Educacion.

Tripp, D. (2005). Pesquisa-ação: uma introdução metodológica. Educação e Pesquisa, 31(3), pp. 443-466.

Vittoria, P. (2011). Narrando Paulo Freire: por uma pedagogia do diálogo. Rio de Janeiro: UFRJ.

Wacquant, L. (2005). O mistério do ministério: Pierre Bourdieu e a política democrática. Rio de Janeiro: Revan.

Published

2019-02-11

How to Cite

Watanabe, G., & Reis, P. G. R. dos. (2019). Controvérsias sócio-científicas e relações de poder: desafios de sua inserção segundo futuros professores de ciências. Linhas Críticas, 25, e21585. https://doi.org/10.26512/lc.v25.2019.21585

Issue

Section

Dossiê: Ciência, Educação e Sociedade

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.