Narratives of teaching experiences in hospital class

teaching learning

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/lc.v24i0.18969

Keywords:

Hospital class, Teaching experiences, Narratives, Accompaniment

Abstract

What conceptions of teaching emerge in the narratives of teachers who work in a hospital class? What school content is taught in this environment? What do teachers tell about their experiences with children and adolescents with chronic diseases? Such questions have been guiding our reflections in the search to understand nuances of pedagogical practices in a pediatric hospital environment. The autobiographical narratives of teachers give us concrete clues about teaching and learning in the hospital class, showing the need for a political and ethical positioning in the care of the hospitalized child, shared care among professionals, who want a quality care for the students in health treatment, opening expectations to understand the "health care networks" as instituting spaces of accompaniment as a place of dialogue and cooperation in school.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Maria da Conceição Passeggi, Universidade Cidade de São Paulo

Maria da Conceição Passeggi é Pesquisadora do CNPq, Pq2. Professora permanente dos Programas de Pós-Graduação em Educação da Universidade Cidade de São Paulo e da Universidade Federal do Rio Grande do Norte. Doutora em Linguística e Mestre em Letras Modernas pela Université Paul Valéry (Montpellier-França). Líder do Grupo Interdisciplinar de Pesquisa, Formação, Auto.Biografias, Representações e Subjetividades (GRIFARS-UFRN-CNPq). Suas pesquisas tematizam as narrativas autobiográficas e as escritas de si como método de pesquisa e dispositivos de pesquisaformação e focalizam a reflexividade autobiográfica como disposição humana, promotora da reinvenção permanente das representações de si e do outro. E-mail:
mariapasseggi@gmail.com

Simone Maria da Rocha, Universidade Federal Rural do SemiÁrido

Simone Maria da Rocha é Professora Adjunta da Universidade Federal Rural do SemiÁrido e docente permanente do Programa de Pós-Graduação em Ensino (POSENSINO -UFERSA/UERN/IFRN). Doutora e Mestre em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte. Líder do Grupo de Estudos e Pesquisas com Narrativas (Auto) biográficas em Educação (GEPNAE-UFERSA-CNPq). E-mail: simone.rocha@ufersa.edu.br

References

Andréia (2014). Entrevista narrativa. Natal, RN.

Arroyo, M.G. (2008). A infância interroga a pedagogia. In M. Sarmento & M. C. S. Gouvea (Orgs.). Estudos da Infância: educação e práticas sociais. Rio de Janeiro: Vozes.

Brasil (1996). Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei número 9.394, 20 de dezembro de 1996. Brasília.

Brasil (2001). Ministério da Educação. Diretrizes Nacionais para a Educação Especial na Educação Básica/ Secretaria de Educação Especial. Brasília.

Brasil (2002). Ministério da Educação. Classe Hospitalar e Atendimento Pedagógico Domiciliar: estratégias e orientações. Brasília. Recuperado em 24 janeiro 2018, de http://www.dominiopublico.gov.br/download/me000423.pdf

Brasil (2008). Ministério da Educação. Política Nacional de Educação Especial na perspectiva da Educação Inclusiva. Brasília.

Brasil (2008). Política Nacional de Educação Especial na Perspectiva da Educação Inclusiva. Brasília. Recuperado em 23 janeiro 2018, de http://portal.mec.gov.br/arquivos/pdf/politicaeducespecial.pdf

Brasil (2010). Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Diretrizes curriculares nacionais para a educação infantil. Brasília.

Fontes, R. (2005). A escuta pedagógica à criança hospitalizada: discutindo o papel da educação no hospital. Revista Brasileira de Educação. Rio de Janeiro, (29), 119- 139.

Fontes, R. (2007). Narrativas da infância hospitalizada. In M. R. Vasconcelos, & J. Sarmento (Orgs.). Infância (in)visível. São Paulo: Junqueira&Marin.

Freire, P. (1996). Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa (2a ed.). São Paulo: Paz e Terra.

Jovchelovitch, S. & Bauer, M. W. (2002). A entrevista Narrativa. In M. W. Bauer & G. Gaskell. Pesquisa qualitativa com texto, imagem e som (2a ed). Rio de Janeiro: Vozes.

Larrosa, J. (2002). Notas sobre a experiência e o saber da experiência. Tradução de J. W. Geraldi. Revista Brasileira de Educação, (19), 20-28.

Leontiev, A.N (1998a). Uma contribuição à teoria do desenvolvimento da psique infantil. In L. S. Vygotsky, et al. Linguagem, desenvolvimento e aprendizagem. São Paulo: Ícone.

Mendes, E. V. (2010). As redes de atenção à saúde. Ciência & Saúde Coletiva, 15(5), Rio de Janeiro.

Passeggi, M. C. (2010). Narrar é humano! Autobiografar é um processo civilizatório. In M. C. Passeggi e V. B. Silvia (Orgs.). Invenções de vidas, compreensão de itinerários e alternativas de formação. São Paulo: Cultura Acadêmica.

Passeggi, M. C. (2011a). A pesquisa (auto) biográfica em Educação. Princípios epistemológicos, eixos e direcionamentos da investigação científica. In M. F. Vasconcelos & E. Atem (Orgs.). Em torno da noção de alteridade. Fotaleza: Expressão Gráfica.

Passeggi, M. C. (2011b). A experiência em formação. Educação, 4(2), 147-156, Porto Alegre.

Passeggi, M.C.; Furlaneto, E.C.; De Conti, L.; Gomes, M.; Chaves,I (2014). L’enfance à l’école: Scénarios et enjeux de la recherche avec des enfants au Brésil. In M. Lani- Baile; M. C. Passeggi. Raconter l’école: à l’écoute de vécus scolaires en Europe et au Brésil. Paris: L’Harmattan.

Passeggi, M.C.; Rocha, S. (2014). Récits d’enfants hospitalisés sur leur accueil en milieu hospitalier. In M. Lani- Baile; M. C. Passeggi. Raconter l’école: à l’écoute de vécus scolaires en Europe et au Brésil. Paris: L’Harmattan.

Pereira, W. C. C. (2007). Movimento institucionalista: principais abordagens. Estudos e Pesquisas em Psicologia, 7(1), 10-19, Rio de Janeiro.

Piaget, J. (1987). O nascimento da inteligência na criança. 4. ed. Rio de Janeiro: Guanabara.

Ricoeur, P. (2010). Tempo e narrativa. Tradução Claudia Berliner. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, Tomo 1; Tomo 3.

Rocha, S. M. & Passeggi, M.C. (2013). Inclusão escolar pela classe hospitalar: o que nos contam as crianças sobre suas experiências educativas no hospital. In E. C. Souza; M. C. Passeggi; P. P. Vicentini (Orgs.). Pesquisa (Auto)Biográfica: trajetórias de formação e profissionalização. Curitiba: Editora CRV.

Rocha, S. M. (2012). Narrativas infantis: o que nos contam as crianças de suas experiências no hospital e na classe hospitalar. 2012. Dissertação (Mestrado em Educação). Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, Rio Grande do Norte, Brasil.

Schaller, J.J. (2008). Lugares aprendentes e inteligência coletiva: rumo à constituição de um mundo comum. In M. C. Passeggi & E. C. Souza (Orgs). (Auto) Biografia: formação, territórios e saberes. Natal: EDUFRN; São Paulo: PAULUS.

Sophia (2014). Entrevista narrativa. Natal.

Taam, R. (2004). Pelas trilhas da emoção: a educação no espaço da saúde. Maringá: Eduem.

Published

2018-11-15

How to Cite

Passeggi, M. da C., & Rocha, S. M. da. (2018). Narratives of teaching experiences in hospital class: teaching learning. Linhas Críticas, 24, e18969. https://doi.org/10.26512/lc.v24i0.18969

Issue

Section

Dossiê: Narrativas, educação e saúde: o sujeito na cidade

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.