The social representations of black children about color in a school context

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/lc.v26.2020.33513

Keywords:

Social representation, Black children, Skin color

Abstract

This study investigates the social representations of black children about their skin color in a school context. The methodology uses a qualitative approach through a focus group with 17 children from a public school in Bragança (PA). The results reveal social representations by gradations of color, demonstrating racial stereotypes, blacks' invisibility and approximation with racism. However, they rehearse anti-racist behavior and a positive identity about being black. Therefore, the children's speeches and attitudes delimit practices of valorization of blacks and whites through the elaboration of identities and racial belonging, as well as the invisibility of color in other speeches.

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Author Biographies

Antonio Matheus do Rosário Corrêa, Universidade Federal do Pará, Brasil

Mestrando pelo Programa de Pós-Graduação em Linguagens e Saberes da Amazônia da Universidade Federal do Pará (PPLSA/UFPA). Especialização em andamento em Coordenação Pedagógica pelo Centro Universitário Leonardo da Vinci (UNIASSELVI). Licenciado em Pedagogia pela Universidade Federal do Pará (UFPA). Membro do Núcleo de Estudos e Pesquisas Afro-Brasileiros (NEAB/UFPA). E-mail: matheus.correa112@gmail.com

Raquel Amorim dos Santos, Universidade Federal do Pará, Brasil

Doutora e mestre em Educação pela Universidade Federal do Pará (UFPA). Docente e coordenadora do Programa de Pós-Graduação em Linguagens e Saberes da Amazônia (PPLSA/UFPA). Líder do Núcleo de Estudos e Pesquisas Afro-Brasileiros (NEAB/UFPA). Pesquisadora do Núcleo de Estudos e Pesquisas sobre Formação de Professores e Relações Étnico-Raciais (GERA/UFPA). E-mail: rakelamorim@yahoo.com.br

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Published

2020-10-23

How to Cite

do Rosário Corrêa, A. M., & Amorim dos Santos, R. (2020). The social representations of black children about color in a school context. Linhas Críticas, 26, e33513. https://doi.org/10.26512/lc.v26.2020.33513

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