Assessment practices in foreign language classes: didact articulation between formative and summative evaluation

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/rhla.v21i1.42303

Keywords:

Formative assessment, Summative assessment, Foreign language teaching and learning

Abstract

In this article, we address the relationship between the formative and summative functions of assessment in the Foreign Language classroom, approaching assessment practices from the perspective of languages and culture Didactics, that is, deeply integrated into the different dimensions of teaching and learning a language. We carried out a theoretical-methodological reflection, based on the literature on school assessment (ALLAL, 2004; GATTI, 2002; FERNANDES, 2005; 2008) and on foreign languages teaching and learning (CONSELHO DA EUROPA, 2001; COURTILLON, 2003; DUPLESSIS, 2007), and we analyzed a teaching unit of French as a Foreign Language in order to show that, when articulated, formative and summative procedures contribute to the quality of language teaching and learning and to the consequent development of learners’ autonomy. We conclude that, in language teaching and learning, evaluative activities, which begin with the didactic contract and the apprehension of didactic objectives, merge with language activities, enhancing everyday learning and articulating with summative and/or certifying activities arising from institutional demands.

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Author Biographies

Luciana de Oliveira Alves, Escola de Aplicação da Universidade Federal do Pará

Possui graduação em Letras - dupla licenciatura - em língua portuguesa (2005) e língua francesa (2007) e mestrado em Estudos linguísticos pela Universidade Federal do Pará (2017). É, desde 2018, doutoranda na área dos Estudos Linguísticos do Programa de Pós-Graduação em Letras da Universidade Federal do Pará. Atualmente, é professora de língua francesa da Escola de Aplicação da UFPA. Tem experiência na área de avaliação e ensino-aprendizagem de línguas, com ênfase em língua francesa.

Myriam Crestian Chaves da Cunha, Universidade Federal do Pará

Cursou uma licenciatura em Português-Língua Estrangeira pela Universidade de Toulouse II (Le Mirail) - França (1980), revalidada em licenciatura de Francês-Língua Estrangeira pela Universidade Federal do Pará - UFPA (1984). Em 1985, também graduou-se em Serviço Social pela UFPA, onde também cursou um Mestrado em Letras (área de concentração: Estudos Linguísticos) (1992). Em 1998, finalizou um Doutorado em Ciências da Linguagem na Universidade de Toulouse II (Toulouse Le Mirail, recém-rebatizada Toulouse-Jean Jaurès) - França. Desde 2013 é professora Associado IV da Universidade Federal do Pará, atuando na Faculdade de Letras Estrangeiras Modernas (Licenciatura de Francês) e no Programa de Pós-Graduação em Letras do Instituto de Letras e Comunicação. Coordena o grupo de pesquisa AVAL (Avaliação da/na aprendizagem de línguas) e o Curso de extensão de Português como Língua Estrangeira para turmas pré-PEC-G. Sua experiência de pesquisa e ensino situa-se na área do Ensino/Aprendizagem de Línguas/Culturas (materna, segunda e estrangeiras), com atuação nos seguintes temas: didática das línguas, epistemologia do ensino/aprendizagem de línguas; avaliação da aprendizagem em línguas (em particular avaliação formativa, regulação e autorregulação da aprendizagem); abordagem interacional de ensino de línguas; formação de professores de línguas. 

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Published

2022-09-21

How to Cite

Alves, L. de O., & Cunha, M. C. C. da. (2022). Assessment practices in foreign language classes: didact articulation between formative and summative evaluation . Revista Horizontes De Linguistica Aplicada, 21(2), AG1. https://doi.org/10.26512/rhla.v21i1.42303

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