The Statute of Racial Equality as strategy for the affirmation of the rights of citizenship: decolonization of knowledge and epistemic racism

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/emtempos.v23i43.52669

Keywords:

Affirmative actions, Epistemic racism, Citizenship rights

Abstract

This article is the result of qualitative research of bibliographical nature supported by specialized literature in the field of Human and Social Sciences. The research problem in this work is based on the following question: Did the Statute of Racial Equality allow for a reflection as to the need for policies and broader affirmative actions for excluded populations regarding college education? The article admits the hypothesis that education, by means of affirmative actions, is the mechanism or the policy to a more efficient confrontation against the “hegemonic epistemic matrix” that seeks to reduce and stop the participation of blacks and poor people in academic circles, particularly, in universities. Finally, it is urgent to view the need of “lording down academic circles” and maintain a constant confrontation against the “hegemony of epistemic privilege.”

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Author Biography

Cleuber Castro de Souza, Escola de Formação Judiciária do Tribunal de Justiça do Distrito Federal e dos Territórios

Mestre em História pela Universidade de Brasília/UnB, com estudos e pesquisas na área de concentração: Sociedade, Política e Cultura. Mestre em Ciência Política pela American University/EUA. Graduado em Economia pela Universidade Paulista/UNIP - Campus Brasília/DF; Graduado em Direito pela Universidade Católica de Brasília/UCB; e Graduado em Licenciatura em História pelo Centro Universitário de Brasília/UniCEUB. Há mais de duas décadas atua na Gestão Pública no âmbito do Poder Judiciário Federal desenvolvendo atividades relacionadas ao suporte técnico da administração forense. No Magistério tem experiência no ensino presencial e no ensino de metodologia à distância (EAD), nas áreas de Ciência Política, Teoria do Estado, Filosofia do Direito, Ética, Direitos Humanos, História do Direito e Direito Constitucional. No momento os temas de maior interesse para a pesquisa são: instituições jurídicas, legitimidade e legalidade, autoritarismo no Brasil e funções políticas do Poder Judiciário na perspectiva do constitucionalismo contemporâneo.

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Published

2024-09-02

How to Cite

SOUZA, Cleuber Castro de. The Statute of Racial Equality as strategy for the affirmation of the rights of citizenship: decolonization of knowledge and epistemic racism. Em Tempo de Histórias, [S. l.], v. 23, n. 43, p. 5–19, 2024. DOI: 10.26512/emtempos.v23i43.52669. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/emtempos/article/view/52669. Acesso em: 21 dec. 2024.

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