The documentary Dzi Croquettes (2009) and the construction of the marginal memory, the underground and the oblivion about the counterculture in the civil-military dictatorship in Brazil

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/emtempos.v1i37.33701

Keywords:

Memory. Documentary. Cinema.

Abstract

This paper aims to understand the importance of the documentary Dzi Croquettes (2009) as a tool to rescue a marginalized memory in the historiography about counterculture in the decade of 1970, focusing to highlight not only his role as a element that withdraw the theater group that names the film, but also how this recovery process takes form. Thus, aiming to take in account not only the memory and the personal dimension acts as cornerstones in the narrative, but also how they affect the way they are transmitted to the public, highlighting the documentary position between a position of recovery and idealization and apprehend how certain aspects are ignored to monumentalize the past focused on the viewers’ perception.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ADORNO,Theodor; HORKHEIMER, Max. A indústria cultural: o iluminismo como mistificação de massas. In: THEODOR, Adorno. Indústria Cultural e Sociedade. Tradução de Juba Elisabeth Levy. 5. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2009, p.5-49.

BARROS, José D’Assunção. Cinema-História: Múltiplos aspectos de uma relação. In: Dispositiva ”“ Revista do Programa de Pós-Graduação em Comunicação Social, Belo Horizonte, v.3, n.1, p.17-40, 2014. Disponível em: <http://periodicos.pucminas.br/index.php/dispositiva/article/view/11551/9291>. Acessado em 01 dez. 2019.

BRAGA, Cíntia Guedes. Desejos desviantes e imagens cinematográficas: a construção da subjetividade não heterossexual no cinema brasileiro contemporâneo. 2015. 150f. Dissertação (Mestrado em Cultura e Sociedade). Instituto de Humanidades, Artes e Ciências, Universidade Federal da Bahia, 2015.

CAPELLARI, Marcos Alexandre. O Discurso da Contracultura no Brasil: o underground através de Luiz Carlos Maciel (c.1970). 2007. 248p. Tese (Doutorado em História Social) - Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2007. Disponível em: <https://teses.usp.br/teses/disponiveis/8/8138/tde-14052008-132129/publico/TESE_MARCOS_ALEXANDRE_CAPELLARI.pdf>. Acessado em: 13 fev. 2017.

CASTELO BRANCO, Edwar de Alencar. Ele é o homem, eu sou apenas uma mulher: corpo, gênero e sexualidade entre as vanguardas tropicalistas. 2006. In: Fazendo Gênero, 7., Gênero e Preconceitos. Anais Eeletrônicos. Florianópolis: UFSC, 2006, p.1-7. Disponível em: <http://www.fazendogenero.ufsc.br/7/artigos/E/Edwar_de_Alencar_Castelo_Branco_16.pdf >. Acessado em: 08 jul. 2019, Ã s 13h36min.

CORDEIRO, Janaína Martins. Anos de chumbo ou anos de ouro? A memória social sobre o governo Médici. In: Estudos Históricos. Rio de Janeiro, v.22, n.43, p.85-104, jan-jun. 2009. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/eh/v22n43/v22n43a05.pdf>. Acessado em 23 dez. 2019.

DINIZ, Sheyla Castro. Desbundados e Marginais: A MPB “pós-tropicalista” no contexto dos Anos de Chumbo. In: Congresso Internacional da Brazilian Studies Association, 12., Anais Eletrônicos. Londres: King’s College, 2016, p.1-15. Disponível em: <http://www.brasa.org/wordpress/Documents/BRASA_XII/Proceedings/Sheyla%20Castro%20Diniz%20-%20Desbundados%20e%20Marginais.pdf>. Acessado em 23 dez. 2019.

DZI CROQUETTES. Direção: Tatiana Issa e Raphael Alvarez. Produção: TRIA PRODUCTIONS e Produções Artísticas e Canal Brasil. Roteiro de Tatiana Issa e Raphael Alvarez. Rio de Janeiro: TRIA PRODUCTIONS e Produções Artísticas. Distribuição: Imovision, 2009. 110 min., son., color. Disponível em: <https://www.youtube.com/watch?v=OGrIMj-4UWc>. Acessado em 13 abr. 2019.

EISENSTEIN, Serguei Mikhailovitch. Reflexões de um cineasta. Tradução de Gustavo A. Dória. 1. ed. Rio de Janeiro: Zahar Editores, 1969, p.151.

ENTREVISTA com Tatiana Issa e Raphael Alvarez. [S.l]: Saraiva Conteúdo, 2010. (6min48seg). Disponível em: <https://www.youtube.com/watch?v=XINnOZpoDc0>. Acessado em 11 set. 2019..

FACCHINI, Regina. Múltiplas identidades, diferentementes enquadramentos e visibilidades: um olhar para os 40 anos do movimento LGBT. In: GREEN, James et al. História do Movimento LGBT no Brasil. 1. ed: São Paulo: Alameda, 2018, p.311-329.

GINZBURG, Carlo. O queijo e os vermes ”“ O cotidiano de um moleiro perseguida pela Inquisição. Tradução de Maria Betânia Amoroso. 1. ed. São Paulo: Companhia de Bolso, 2006.

GRAMSCI, Antonio. Caderno 25 (1934): Às margens da história (História dos grupos sociais subalternos). In: ______. Cadernos do Cárcere ”“ Volume 5: O Risorgimento: Notas sobre a História da Itália. Tradução de Luiz Sérgio Henriques. 1ª ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2002, p.129-145.

GREEN, James Naylor. Revolucionário e gay: a vida extraordinária de Herbert Daniel ”“ pioneiro na luta pela democracia, diversidade e inclusão. Tradução de Marília Sette Câmara. 1. ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2018.

GUILHERMETI, Paulo; KNUPPEL, Maria Aparecida Crissi. Memória, Esquecimento e Experiência nos Meios de Comunicação: apontamentos a partir da teoria crítica. In: Encontro Nacional de História da Mídia, 8. Anais Eletrônicos. Guaruapuava: Unicentro, 2011, p.1-10. Disponível em: <http://www.ufrgs.br/alcar/encontros-nacionais-1/encontros-nacionais/8o-encontro-2011-1/artigos/Memoria-%20esquecimento%20e%20experiencia%20nos%20meios%20de%20comunicacao%20apontamentos%20a%20partir%20da%20teoria%20critica.pdf/view>. Acessado em 13 abr. 2020.

GUTFREIND, Cristiane Freitas. O cinema como objeto de comunicação histórica. In: Revista Fronteiras ”“ Estudos Midiáticos, São Leopoldo, v.2, n.1, p.47-52, 2005. Disponível em: <http://revistas.unisinos.br/index.php/fronteiras/article/view/6383>. Acessado em 24 dez. 2019.

HOLLANDA, Heloísa Buarque de. Impressões de viagem: CPC, vanguarda e desbunde, 1960/1970. 2. ed. São Paulo: Brasiliense, 1981.

ISIDIO, Jean. O cinema e a indústria cultural. In: VIANA, Nildo (org). Indústria Cultural e Cultura Mercantil. 1. ed. Corifeu: Rio de Janeiro, 2007, p.56-65.

MARTIN, Marcel. A linguagem cinematográfica. Tradução de Paulo Neves. 1. ed. São Paulo: Brasiliense, 2003.

MENEZES, Paulo Roberto Arruda de. Cinema: Imagem e Interpretação. In: Tempo Social: Revista de Sociologia da USP, São Paulo, vol. 8, n.2, 1996, p.83-104. Disponível em: <http://www.revistas.usp.br/ts/article/view/86299/88961>. Acessado em 01 dez. 2019.

MOTTA, Rodrigo Patto Sá. O anticomunismo militar. In: UNIVERSIDADE FEDERAL DO RIO DE JANEIRO ”“ UFRJ et al. 1964-2004: 40 anos do golpe. Ditadura militar e resistência no Brasil. 1ª ed. Rio de Janeiro: 7 Letras/FAPERJ, 2004, p. 292.

NAPOLITANO, Marcos. A História depois do papel. In: PINSKY, Carla Bassanezi (Org). Fontes Históricas. São Paulo: Contexto, 2005. p.235-289.

NICHOLS, Bill. Introdução ao documentário. Tradução de Mônica Saddy Martins. 5. ed. São Paulo: Papirus, 2010.

NORA, Pierre. Entre Memória e História ”“ A problemática dos lugares. Tradução: Yara Aun Khoury. In: Projeto História ”“ Revista do Programa de Estudos Pós-Graduados de História, São Paulo, v.10, p.7-28, jul./dez. 1993. Disponível em: <https://revistas.pucsp.br/index.php/revph/article/view/12101>. Acessado em 25 abr. 2019.

OCANHA, Rafael. Amor, Feijão, Abaixo Camburão ”“ Imprensa, Violência e Trottoir em São Pulo (1979-1983). 2014. 217p. Dissertação (Mestrado em História). Pontífica Universidade Católica, São Paulo, 2014. Disponível em: <https://sapientia.pucsp.br/bitstream/handle/12830/1/Rafael%20Freitas%20Ocanha.pdf>. Acessado em: 9 de fev. 2017

PARKER, Richard. História de duas cidades. In: ______. Abaixo do equador ”“ Culturas do desejo, homossexualidade masculina e comunidade gay no Brasil. Tradução de Ryta Vinagre. 1. ed. Rio de Janeiro: Record, 2002. cap.5.

PEREIRA JUNIOR, Jurandir Eduardo. Nem homem, nem mulher, gente: trajetória do grupo Dzi Croquettes entre o passado e reflexões no presente. 2016. 207f. Dissertação (Mestrado em Teatro) ”“ Departamento de Arte, Universidade do Estado de Santa Catarina, Florianópolis. Disponível em: <http://sistemabu.udesc.br/pergamumweb/vinculos/000013/00001333.pdf>. Acessado em 27 mar. 2019.

POLLAK, Michael. Memória, Esquecimento, Silêncio. In: Estudos Históricos, Rio de Janeiro, vol. 2. n. 3, 1989, p.3-15. Disponível em: <http://www.uel.br/cch/cdph/arqtxt/Memoria_esquecimento_silencio.pdf>. Acessado em 2 abr. 2019.

PRYSTHON, Â. F. O subalterno na tela: um novo cânone para o cinema brasileiro? 2004. In: Encontro Anual da Compós, 13., Anais Eletrônicos. São Bernardo dos Campos: Universidade Metodista de São Paulo. 2004. Disponível em: <http://www.compos.org.br/data/biblioteca_607.pdf>. Acessado em 30 nov. 2019.

SEIXAS, Xosé Pereira Nuñez. La Historia Social ante el domínio de la Historia Social. In: Historia Social, Valencia, n.60, 2008, p.177-184.

SELIPRANDY, Fernando. Documentário e memória intergeracional das ditaduras do Cone Sul. 2018. 378p. Tese (Doutorado em História Social) ”“ Faculdade Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2018. Disponível em: <https://teses.usp.br/teses/disponiveis/8/8138/tde-25092018-125808/publico/2018_FernandoSeliprandy_VCorr.pdf>. Acessado em 25. dez. 2019.

SETEMY, Adrianna Cristina Lopes. Vigilantes da moral e dos bons costumes: condições sociais e culturais para a estruturação política da censura durante a ditadura militar. In: Topoi ”“ Revista de História: Programa de Pós-Graduação em História Social da UFRJ, Rio de Janeiro, vol.19, n.37, p.171-197, jan./abr. 2018. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/topoi/v19n37/2237-101X-topoi-19-37-171.pdf>. Acessado em 22 dez. 2019.

SORLIN, Pierre. Sociologie du Cinéma. 1ª ed. Paris: Aubier, 1977.

THOMPSON, John Brookshire. Mídia e Modernidade. Tradução de Wagner de Oliveira Brandão. 5. ed. Petrópolis: Vozes, 1998.

VICENTE, Keides Batista. Nos não somos mulheres também não, (...) nós somos gente. Androgenia, dança e contestação política durante a Ditadura Militar no Brasil. 2013. In: Simpósio Nacional de História, 27., Anais Eletrônicos. Natal: UFRN, 2013. Disponível em: < http://www.snh2013.anpuh.org/resources/anais/27/1364168062_ARQUIVO_anphu2013.pdf >. Acessado em: 17 jun. 2017.

WILLIAMS, Raymond. Base e superestrutura na teoria da cultura marxista. In: ______. Cultura e materialismo. Tradução de André Glaser. 1ª ed. São Paulo: Editora UNESP, 2011.

Published

2020-12-03

How to Cite

CHIRILÃ, Andrei. The documentary Dzi Croquettes (2009) and the construction of the marginal memory, the underground and the oblivion about the counterculture in the civil-military dictatorship in Brazil. Em Tempo de Histórias, [S. l.], v. 1, n. 37, 2020. DOI: 10.26512/emtempos.v1i37.33701. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/emtempos/article/view/33701. Acesso em: 24 nov. 2024.