Cinema, history and education

racism and history teaching in Assault on the pay train

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/emtempos.v1i37.32414

Keywords:

Film analysis. Cinema and racial issues. Cinema and history teaching.

Abstract

This article, developed from articulated studies between the research groups “Cinema, History and Education: Theory and Pedagogical Mediation” (UNEB / CNPq) and “Nucleus of Social History and Teaching Practices” (UNEB / CNPq), aims to analyze “Assault on the pay train (1962), by Roberto Farias, in two reading perspectives: to highlight and problematize racial issues present in the movie and its relationship with its production context, as well as to present, from the History teaching point of view, guidelines on how to work in the classroom in high school. To achieve this objective, methodologically, we will use as sources, in addition to film works, newspaper articles, magazines, censorship opinions and releases. From the theoretical point of view, We will dialogue with several authors, among them: for the field of cinema / history Marc Ferro, Pierre Sorlin, Michele Lagny and Julio Montero, and for the field of cinema / teaching, with Alain Bergala, Javier Fernández Sebastián, Jörn Rüsen, Maria Auxiliadora Schmidt and Marlene Cainelli. The reflection on the teaching of History look forward to meet the objectives of Law 10.639 / 2003 and contributes with them.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Referências bibliográficas

Filmes

O ASSALTO AO TREM PAGADOR. Direção: Roberto Farias. Ano: 1962. País: Brasil. Duração: 89 min. Cor: Preto

REMO USAI: UM MÚSICO PARA O CINEMA. Direção: Bernardo Uzeda. Ano: 2008. País: Brasil. Duração: 20 min.

Artigos, livros e teses

BERGALA, Alain. La hipótesis del cine. Barcelona: Laertes Educación, 2007.

CAINELLI, Marlene; SCHMIDT, Maria A. Ensinar história. 2. ed. São Paulo: Scipione, 2009.

DIAS, Rosângela de Oliveira. O mundo como chanchada: cinema e imaginário das classes populares na década de 1950. Rio de Janeiro: Relume-Dumará, 1993.

DÃAZ, Julio Monteiro. El cine cambia la historia. Madri: Ediciones RIALP, 2005

DINIZ, Leudjane Michelle Viegas; GUERRA, Fabiana de Paula. A incorporação de outras linguagens ao ensino de História. História & Ensino, Londrina, v. 13, p. 127-140, set. 2007.

FERNANDES, Florestan. A integração do negro na sociedade de classes. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 1965.

FERRO, Marc. Cinema e História. Tradução de Flávia Nascimento. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1992.

GOMES, Paulo Emílio Salles. Cinema: trajetória no subdesenvolvimento. 2. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1986.

GUIMARÃES, Antônio Sérgio. Racismo e anti-racismo no Brasil. São Paulo: Editora 34, 1999.

HINGST, Bruno. Projeto ideológico cultural no regime militar: o caso da Embrafilme e os filmes históricos e adaptações de obras literárias. 2013. 292 f. Tese (Doutorado em Meios e Processos Audiovisuais) ”“Universidade de São Paulo, São Paulo, 2013.

LAGNY, Michèle. O cinema como fonte da História. In: FEIGELSON, Kristian, FRESSATO, Soleni B. & NÓVOA, Jorge. Cinematógrafo: um olhar sobre a História. Salvador: EDUFBA; São Paulo: Editora Unesp, 2009.

MARTIN, Marcel. A linguagem cinematográfica. Tradução de Paulo Neves. São Paulo: Brasiliense, 2003.

MIRANDA, Luiz Felipe; RAMOS, Fernão. Enciclopédia do cinema brasileiro. 2 ed. São Paulo: Senac, 2004.

NASCIMENTO, Jairo Carvalho do. Cinema e ensino de História: realidade escolar, propostas e práticas na sala de aula. Fênix, Uberlândia, v. 5, ano 5, n. 2, p. 1-23, abr./jun. 2008.

_______. Erotismo e relações raciais no cinema brasileiro: a pornochanchada em perspectiva histórica. 2015. 348 f. Tese (Doutorado em História) ”“ Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2015.

_______. O cinema como prática cultural na educação básica: a Lei 13.006/2014 e sua aplicabilidade nas escolas brasileiras. In: GUIMARÃES, A. dos S.; NASCIMENTO, J. C. do; RIBEIRO, M. C. L. (Org.). Pesquisas em Histórica e Educação: ensino de História, literatura e cultura audiovisual. 1ed.Curitiba: Editora CRV, 2017. p. 175-199.

NETO, Eduardo Rios; RIANI, Juliana de Lucena Ruas. Desigualdades raciais nas condições habitacionais da população urbana. In: SANTOS, Renato Emerson dos (org.). Diversidade, espaço e relações étnico-raciais: o negro na Geografia do Brasil. Belo Horizonte: Editora Gutenberg, 2009. p. 91-112.

NOVA, Cristiane. O cinema e o conhecimento da história. O Olho da História, Salvador, v. 2, n. 3, p. 217-234, nov. 1996.

PEREIRA, José Maria Nunes. Cultura afro-brasileira. BELLUCCI, Beluce. In: Introdução à História da África e da cultura afro-brasileira. Rio de Janeiro: UCAM, CEAA; CCBB, 2003. p. 119-126.

QUIJANO, Aníbal. Colonialidade do poder, eurocentrismo e América Latina. In: LEHER, Roberto; SETÚBAL, Mariana. Pensamento crítico e movimentos sociais. São Paulo: Cortez, 2005. p. 35-95.

RIBEIRO, Darcy. O povo brasileiro: a formação e o sentido do Brasil. 2. ed. São Paulo: Companhia das Letras, 1995.

ROCHA, Glauber. Revolução do cinema novo. Rio de Janeiro: Alhambra/Embrafilme, 1981.

ROLNIK, Raquel. Territórios negros nas cidades brasileiras: etnicidade e cidade em São Paulo e Rio de Janeiro. In: SANTOS, Renato E. dos (Org.). Diversidade, espaço e relações étnico-raciais: o negro na Geografia do Brasil. Belo Horizonte: Editora Gutenberg, 2009. p. 75-90.

RÜSEN, Jörn. Aprendizagem histórica: fundamentos e paradigmas. Curitiba: W.A. Editores, 2012.

SEBASTIÁN, Javier Fernández. Cine e historia en el aula. Madri: Ediciones Akal, 1994.

SILVA NETO, Antônio L. da. Dicionário de filmes brasileiros. São Paulo: Ed. do Autor, 2002.

SORLIN, Pierre. Sociologia del cine. Traducción de Juan José Utrilla. México: Fondo de Cultura Económica, 1985.

_______. Películas que orientan la historia. In: El cine cambia la historia. Madri: Ediciones RIALP, 2005. p. 31-44.

SOUZA, Edileuza Penha de (Org.). Negritude, cinema e educação: caminhos para a implementação da Lei 10.639/2003. 2. ed. Belo Horizonte: Mazza Edições, 2011.

TRUFFAUT, François. O prazer dos olhos: escritos sobre cinema. Tradução de André Telles. Rio de Janeiro: Zahar, 2005.

XAVIER, Ismail (Org.). A experiência do cinema: antologia. Rio de Janeiro: Graal, 1983.

Published

2020-12-03

How to Cite

NASCIMENTO, Jairo Carvalho do; SILVA, Genilson Ferreira da. Cinema, history and education: racism and history teaching in Assault on the pay train. Em Tempo de Histórias, [S. l.], v. 1, n. 37, 2020. DOI: 10.26512/emtempos.v1i37.32414. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/emtempos/article/view/32414. Acesso em: 20 may. 2024.

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.