Ethnic-racial relations and curricular integration in Human Sciences teaching

Authors

  • Guilherme Babo Sedlacek Instituto Federal de Santa Catarina
  • Rodolfo Denk Neto

DOI:

https://doi.org/10.26512/emtempos.v1i36.31707

Keywords:

Technical Courses Integrated to High School. Afro-Brazilian and Indigenous History and Culture. Human Rights.

Abstract

This paper presents a working experience with the ethnic-racial relations education, which is a mandatory subject in the Afro-Brazilian and Indigenous History and Culture school curricula. It reports the experience with the theme through a didactic material preparation for technical high school courses. These courses integrated curriculum conception enables one to work in a transversal perspective, aiming at an antiracist education. It presents two approaches, a historical one, regarding racism and slavery, and a philosophical one, concerning the human rights, both within the West of Santa Catarina regional context. It intends to demonstrate that the transversal work is an effective way of researching the ethnic-racial relations through intersectionality, contributing to a meaningful research and teaching practice that better shows the living and teaching local reality.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AGAMBEN, Giorgio. Homo Sacer: o poder soberano e a vida nua I. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2002.
ARENDT, Hannah. Origens do Totalitarismo: antissemitismo, imperialismo, totalitarismo. São Paulo: Companhia das Letras, 1989.
ALMEIDA, Maria Regina Celestino de. Os índios na História do Brasil. Rio de Janeiro: Editora FGV, 2010.
ARAPYUM, Iára Ferreira; CRUZ, Cauã Nóbrega da. Para fazer de nossa sociedade um lugar livre de preconceito contra os povos indígenas. Santarém: Ministério Público Federal no Pará, 2017.
CHALHOUB, Sidney. A força da escravidão: ilegalidade e costume no Brasil oitocentista. São Paulo: Companhia das Letras, 2012.
CONRAD, Robert. Tumbeiros: o tráfico de escravos para o Brasil. São Paulo: Brasiliense, 1985
CUNHA, Manuela Carneiro da. Índios no Brasil: história, direitos e cidadania. São Paulo: Claro Enigma, 2012.
DEMO, Pedro. Pesquisa: princípio científico e educativo. 12ª ed. São Paulo: Cortez, 2006.
LEWKOWICZ, Ida; GUTIÉRREZ, Horacio; FLORENTINO, Manolo. Trabalho compulsório e trabalho livre na história do Brasil. São Paulo: Editora UNESP, 2008.
LOVEJOY, Paul E. A escravidão na África: uma história de suas transformações. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2002.
MAGALHÃES, Luís Felipe Aires. A imigração haitiana em Santa Catarina: perfil sociodemográfico do fluxo, contradições da inserção laboral e dependência de remessas no Haiti. 2017. 355 f. Tese (Doutorado em Demografia) ”“ Programa de Pós-Graduação em Demografia, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2017.
PARANÁ (Presidência da Província do). Relatório do presidente da província do Paraná, o conselheiro Zacarias de Góes e Vasconcellos, na abertura da Assembleia Legislativa Provincial em 15 de julho de 1854. Curitiba: Typ. Paranaense de Candido Martins Lopes, 1854.
SILVA, Adriano Larentes da. Currículo Integrado. Florianópolis: IFSC, 2014.
SPAUTZ, Dagmara. (Santa Catarina). “Santa Catarina tem 5,7 mil imigrantes no cadastro de programas sociais”. NSC Total. 2019. Disponível em: <https://www.nsctotal.com.br/colunistas/dagmara-spautz/santa-catarina-tem-57-mil-imigrantes-no-cadastro-de-programas-sociais>. Acesso em: 20 maio 2020.
TAKASHIMA, Aline. (Florianópolis). “A vida dos haitianos em Santa Catarina”. Maruim Jornalismo, 30 jan. 2017. Disponível em: <http://maruim.org/2017/01/30/especial-travessia-a-vida-dos-haitianos-em-santa-catarina/>. Acesso em: 19 mai. 2020.
ZIZEK, Slavoj. Bem vindo ao deserto do real!: Cinco ensaios sobre o 11 de setembro e datas relacionadas. São Paulo: Boitempo, 2003.

Published

2020-07-04

How to Cite

BABO SEDLACEK, Guilherme; DENK NETO, Rodolfo. Ethnic-racial relations and curricular integration in Human Sciences teaching. Em Tempo de Histórias, [S. l.], v. 1, n. 36, 2020. DOI: 10.26512/emtempos.v1i36.31707. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/emtempos/article/view/31707. Acesso em: 24 nov. 2024.

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.