Do lugar e tempo fixo ao não-lugar

Authors

  • Enildo Carvalho

DOI:

https://doi.org/10.26512/emtempos.v0i11.20070

Keywords:

Modern times, Disciplinary, Crisis, Intercultural

Abstract

“From fixed time and place to non-place” is a small look upon the accountable education of modern times. The construction of modern times, as a period of social, moral, ethical, political and economic ordination of institutions, used regulatory tools originated mainly from the disciplinary system. However, in the last decades, the classificatory order of
menkind seems to be tatted to deconstruction, what induces to the reflection of two possibilities: the crisis of modern social patterns, and the way out to a new reconstruction
from new demands, based on the innovations of education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Enildo Carvalho

Doutorando em História do Brasil pela Universidade do Vale dos Rios dos Sinos (UNISINOS), bolsista CAPES.

References

ANDERSON, Benedict. Comunidades imaginadas. México: Fundo de cultura econômica, 1993.

BAUMAN, Zigmunt. O mal-estar na pós-modernidade. RJ: Jorge Zahar, 1998.

BHAHBA, Homi. O local da cultura. Belo Horizonte: UFMG, 2003.

DELEUZE, Gilles. Conversações. São Paulo: Editora 34, 2000.

DUSCHATZKY, Sílvia e SKLIAR, Carlos. O nome dos outros. Narrando a alteridade na cultura e na

educação. in: LARROSA, Jorge e SKLIAR, Carlos. (orgs). Habitantes de Babel. Belo Horizonte: Autêntica,

pp. 119 ”“ 138.

ELIAS, Norbert. O processo civilizador. Rio de Janeiro: Zahar, 1994.

FERRE, Nuria Pérez de Lara. Identidade, diferença e diversidade: manter viva a pergunta. in: LARROSA,

Jorge e SKLIAR, Carlos. (orgs). Habitantes de Babel. Belo Horizonte: Autêntica, 2001. pp. 195 ”“ 214.

FLEURI, R.M. Multiculturalismo e interculturalismo nos processos educativos. In: CANDU, V. M> (org)

Ensinar e aprender. Sujeitos, saberes e pesquisa. Encontro Nacional de Didática e prática de ensino. Rio de

Janeiro: DP&A, 2000.

FLEURI, Reinaldo Matias (org). Educação intercultural: mediações necessárias. Rio de Janeiro: DP&A, 2003.

FOUCAULT, Michel. A Microfísica do poder. Rio de Janeiro: Graal, 2000.

_________________. Vigiar e Punir. Rio de janeiro. Vozes, 2000.

GILLES, Deleuze. Conversações. Rio de Janeiro: Editora 34. 2000.

HALL, Stuart. As identidades na pós-modernidade. Rio de Janeiro: DP&A, 2000.

HALL, Stuart. Da Diáspora. Belo Horizonte: UFMG, 2003.

HOPENHAYN, Martín. Estilhaços de utopia. Vontade de poder, vibração transcultural e eterno retorno. in:

LARROSA, Jorge e SKLIAR, Carlos. (orgs). Habitantes de Babel. Belo Horizonte: Autêntica, 2001. pp. 255 -

LINHARES, Mozart. Novas tecnologias. Belo Horizonte: Autêntica, 2001.

LIPOVETSKY, Gilles. A era do após-dever. In: MORIN, Edgar e PRIGOGINE. (Orgs.) (1996) A Sociedade em

Busca de Valores. Lisboa: Instituto Piaget, 1998, pp. 29-38.

MARTON, Scarlett. Nietzsche, uma filosofia a marteladas. SP: Brasiliense, 1991

MÈLICH, Jean-Charles. A palavra múltipla: por uma educação (pó)ética. . in: LARROSA, Jorge e SKLIAR,

Carlos. (orgs). Habitantes de Babel.Belo Horizonte: Autêntica, 2001. pp. 269 ”“ 280.

MOOG, Vianna. Bandeirantes e Pioneiros. RJ: Civilização Brasileira, 1969.

MORIN, Edgar. A Cabeça Bem-Feita. Rio de Janeiro. Editora Bertrand Brasil, 2001.

___________ Para navegar no século XXI. Porto Alegre. Editora da PUCRS. 2000.

NIETZSCHE, Friedrich. Humano, Demasiado Humano. SP: Bertrand Brasil, 2001.

ORTEGA, Francisco. Da ascese à bio-ascese. In: RAGO, Margareth, ORLANDI, Luiz e VEIGA-NETO,

Alfredo (orgs). Imagens de Foucault e Deleuze. RJ: Editora DP& A. 2002. pp. 139 ”“ 174.

PASSETTI, Edson. Anarquismos e sociedades de controle. In: RAGO, Margareth, ORLANDI, Luiz e VEIGANETO,

Alfredo (orgs). Imagens de Foucault e Deleuze. RJ: Editora DP& A. 2002. pp. 123 ”“138.

RAUX, Jean François. A Sociedade em busca de valores. In: MORIN, Edgar e PRIGOGINE. (Orgs.) (1996) A

Sociedade em Busca de Valores. Lisboa: Instituto Piaget, 1998, pp. 11 ”“ 20.

REIS, José Carlos. História & Teoria. Rio de Janeiro: FGV, 2003.

SANTANA, Denise Bernuzzi. Transformação do corpo: controle de si e uso dos prazeres. In: RAGO,

Margareth, ORLANDI, Luiz e VEIGA-NETO, Alfredo (orgs). Imagens de Foucault e Deleuze. RJ: Editora DP&

A. 2002. pp. 99 ”“ 110.

SOUZA, Maria Izabel Porto de e FLEURI, Reinaldo Matias. Entre limites e limiares de culturas: educação na

perspectiva intercultural. In: FLEURI, Reinaldo Matias (org). Educação intercultural: mediações necessárias.

Rio de Janeiro: DP&A, 2003. pp. 53 ”“ 84.

SPONVILLE, André Comte. Uma moral sem fundamento. In: MORIN, Edgar e PRIGOGINE. (Orgs.) (1996) A

Sociedade em Busca de Valores. Lisboa: Instituto Piaget, 1998, pp. 133 ”“ 154.

TOURAINE, Alain. A critica da modernidade. Petrópolis: Vozes, 2004.

VIRILIO, Paul. A Arte do motor. São Paulo: Estação liberdade, 1996.

UNESCO no Brasil (Org das Nações Unidas para a Educação, a Ciência e a Cultura), O perfil dos professores

brasileiros: o que fazem, o que pensam, o que almejam.

http://www.unesco.org.br/pesquisa/pesquisaevaliacao/peerfil/mostra_documento.

Revista Veja reportagem. A prática na teoria. 04 de outubro de 2000.

Published

2011-02-03

How to Cite

CARVALHO, Enildo. Do lugar e tempo fixo ao não-lugar. Em Tempo de Histórias, [S. l.], n. 11, 2011. DOI: 10.26512/emtempos.v0i11.20070. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/emtempos/article/view/20070. Acesso em: 10 may. 2024.

Issue

Section

Articles

Similar Articles

<< < 1 2 3 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.