Considering History from Below in History Teaching: Professional Training, Curriculum, and Textbook
DOI:
https://doi.org/10.26512/emtempos.v23i43.52013Keywords:
Teaching History, Textbook, History From BelowAbstract
This text presents reflections on the place of the History of the Vanquished within History Teaching, considering teacher training, the curriculum and the teaching material summarized in the textbook. To this end, it is essential to bring to discussion what begins with the definition of History Teaching, the context of adoption of concepts from the academy and the result of the relationships that impact basic education. Using the reflections of researchers in the field of History Teaching to talk about concepts, didactics and teaching, History curriculum, historical content, training and teaching contexts. We can then review the insertion of the popular classes in History Teaching taking into account the historiographical advancements made in the academy regarding History from Below.
Downloads
References
ABUD, Katia Maria. A guardiã das tradições: a História e o seu código curricular. Educar em Revista (Curitiba), n. 42, p. 163-171, 2011.
BITTENCOURT, Circe Maria Fernandes. Ensino de História: fundamentos e métodos. 2ª ed. São Paulo: Cortez Editora, 2008.
CERRI, Luís Fernando. Ensino de História e concepções historiográficas. Revista Espaço Plural, v. 10, n. 20, p. 149–154, 2009.
DAVIES, Nicholas. As camadas populares nos livros de História do Brasil. In:
PINSKY, Jaime. (Ed.). O Ensino de história e a criação do fato. São Paulo: Editora Contexto, 2009, p. 121–138.
DE CERTEAU, Michel. A operação historiográfica. In: DE CERTEAU, Michel. A escrita da História. 2ª ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2002, p. 65-119.
FENELON. Déa Ribeiro. A Formação do Profissional de História e a Realidade do Ensino. Tempos Históricos, volume 12, p. 23-35, 1º semestre 2008.
FILGUEIRAS, Juliana Miranda. Os processos de avaliação dos livros didáticos no Brasil (1938-1984). 2011. Tese (Doutorado em História da Educação) – Faculdade de Educação, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2011.
FREITAS, Itamar. Livro didático de história: definições, representações e prescrições de uso. In: OLIVEIRA, Margarida Dias de; OLIVEIRA, Almir Flélix Bueno de. Livros didáticos de História: escolhas e utilizações. Natal: Editora da UFRN, 2009.
p. 11-19.
GABRIEL, Carmen. Currículo de História. In: FERREIRA, Marieta de Moraes.; OLIVEIRA, Margarida Maria Dias de. (Eds.). Dicionário de Ensino de História. Rio de Janeiro: EDITORA FGV, 2019. p. 72–78.
HOBSBAWM, Eric. História de baixo para cima. In: Sobre História. São Paulo: Companhia das Letras, 1998. p. 216–231.
MERRIL, Michael; SCHURMAN, Susan J. Para uma teoria e uma história da educação dos trabalhadores. Revista História Hoje, [S. l.], v. 8, n. 16, p. 190–200, 2019. DOI: 10.20949/rhhj.v8i16.588. Disponível em: https://rhhj.anpuh.org/RHHJ/article/view/588. Acesso em: 10 dez. 2023.
MESQUITA, Ilka; FONSECA, Selva Guimarães. Formação de professores de História: experiências, olhares e possibilidades. Revista História Unisinos, v. 10, n. 3, p. 333-343, 2006. Disponível em: https://revistas.unisinos.br/index.php/historia/article/view/6187/3352. Acesso em: 22 jun. 2024.
MONTEIRO, Ana Maria. Transposição Didática. In: FERREIRA, M. D. M.; OLIVEIRA, M. M. D. D. (Eds.). Dicionário de Ensino de História. Rio de Janeiro: EDITORA FGV, 2019. p. 220–225.
______, Ana Maria ; PENNA, Fernando de Araujo. Ensino de História: saberes em lugar de fronteira. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 36, n.1, p. 191-211, jan./abr 2011. Disponível em: http://www.ufrgs.br/edu_realidade. Acesso em: 10 dez. 2023.
SCHMIDT, Maria Auxiliadora. O historiador e a pesquisa em educação histórica. Educar em Revista, Curitiba, v.35, n.74, p. 35-53, mar/abr. 2019.
______, Maria Auxiliadora. História do ensino de história: uma proposta de periodização. História da Educação (UFPel), v. 16, p. 65-91, 2012.
SILVA, Lúcia Helena Oliveira.; ALEGRO, Regina Célia. Ideias Fora do Lugar na Aula de História: Historiografia e Conceitos dos Alunos Sobre Escravidão no Brasil. História e Perspectivas, Uberlândia, v. 42, p. 285-313, 2010.
SILVA JUNIOR, Renato Jales. Hegemonia e Ensino de História: algumas considerações sobre o Mato Grosso do Sul. Revista História Hoje, v. 8, n. 16, p. 10-28, 2019.
SOUTO MAIOR, Armando. História do Brasil: para o ensino de 2º grau (antigo colégio) e vestibulares. 10. ed. São Paulo: Companhia Nacional, 1972.
THOMPSON, E. P. História Vista de Baixo. In: As Peculiaridades dos Ingleses. Campinas: Editora da Unicamp, 2001, p. 185-201.
TROUILLOT, M.-R. O Poder na estória. In: Silenciando o passado: poder e a produção da história. Curitiba: Huya, 2016, p. 19-62.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Em Tempo de Histórias

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, sendo o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License , licença que permite que outros remixem, adaptem e criem a partir do seu trabalho para fins não comerciais, e embora os novos trabalhos tenham de lhe atribuir o devido crédito e não possam ser usados para fins comerciais, os usuários não têm de licenciar esses trabalhos derivados sob os mesmos termos.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).