When diseases tell a story: an analysis of teaching the history of diseases in Brazil in Elementary School didactic books (PNLD 2022)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/emtempos.v23i44.53793

Keywords:

History teaching, History of diseases, Didactic book

Abstract

This article analyzes, in dialogue with the studies that point out the curricular guidelines – National Curricular Parameters (PCN's) and the National Common Curricular Base (BNCC) – referring to the themes of health and disease, the approach given to the history of diseases in history didactic books approved by the 2022 National Didactic book Program (PNLD). In view of the creation of a database about the components present in these collections, such as the base texts present in the chapters, textual complements, iconographies presented and proposed exercises, the limitations regarding the approach given to the history of diseases in these manuals were noticed. Therefore, it was possible to understand, based on the Brazilian historiographical production of diseases and studies that analyze the possibility of addressing the themes of health and illness in basic education, some precepts regarding the approach to these themes in eaching history.

Downloads

Author Biography

Jonas Clevison Pereira de Melo Júnior, Universidade Federal Rural de Pernambuco

Mestre em História Social da Cultura Regional pelo Programa de Pós-Graduação em História da Universidade Federal Rural de Pernambuco (PGH / UFRPE), Pós-graduando em Especialização em Docência (Ênfase na Educação Básica) pelo Instituto Federal de Minas Gerais (Campus Arcos-IFMG) e Graduado em Licenciatura Plena em História pela mesma instituição (UFRPE / 2021). Atualmente é membro do Grupo de Estudo e Pesquisa da História das Práticas da Saúde e das Doenças (GEPHPSD), vinculado ao CNPq através da Universidade Federal do Pará (UFPA). Atuou como membro do Núcleo de Ensino e Pesquisa Arqueológica (NEPARQ / UFRPE / 2016-2022). Já desenvolveu pesquisas como bolsista de Iniciação Acadêmica, com bolsa concedida pela Fundação de Amparo à Ciência e Tecnologia de Pernambuco (BIA-FACEPE-UFRPE / 2016-2017) e bolsista de Iniciação Científica, com bolsas concedidas pelo Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (PIBIC-CNPq-UFRPE / 2017-2018) / (PIBIC-CNPq-FUNDAJ) / 2020-2021). Atuou ainda como bolsista de Iniciação à Docência na Escola Estadual Ministro Jarbas Passarinho (Camaragibe-PE), com bolsa concedida pela Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (PIBID-CAPES-UFRPE / 2018-2020), e estagiário no Memorial Chico Science, com bolsa concedida pela Fundação de Cultura Cidade do Recife da Prefeitura da Cidade do Recife (FCCR - PCR / 2019 - 2020). Atua nas áreas da História e da Arqueologia Histórica, com ênfase em História da Saúde e das Doenças no período imperial e Patrimônio Arqueológico da Saúde, pesquisando os seguintes temas: cultura material; doenças e epidemias; Saúde, higiene e corpo; artes de curar e doenças.

References

ALEXANDRE, Jucieldo Ferreira. A doença epidêmica clássica do século XIX: o cólera na historiografia. Sertão História, v. 3, n. 5, p. 188-205, 2024.

ALVIM, Yara Cristina. A avaliação do livro didático de história: diálogos entre pareceristas e professores à luz dos guias de livros didáticos do PNLD. Anais do XXV Simpósio Nacional de História. Fortaleza: ANPUH, 2009.

ANTONELLI, Maria Clara. et al. Araribá conecta – História. São Paulo: Moderna, 2022.

AZEVEDO, Edeílson Matias de. Livro didático: uma abordagem histórica e reflexões a respeito de seu uso em sala de aula. Cadernos da FUCAMP, Monte Carmelo, n.4, p. 105-116, 2005.

BARATA, Rita de Cássia Barradas; MORAES, José Cássio. A doença Meningocócica na cidade de São Paulo durante o século XX. In: MOTA, André; MARINHO, Maria Gabriela; BERTOLI FILHO, Cláudio. (Org.). As enfermidades e suas metáforas: epidemias, vacinações e produção do conhecimento. São Paulo: USP/UFABC, Casa de Soluções, 2015, p. 71-94.

BARDIN. Laurence. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1977.

BENCHIMOL, Jaime Larry. Dos micróbios aos mosquitos: Febre amarela e a revolução pasteuriana no Brasil. Rio de Janeiro: Ed. Fiocruz / Ed. UFRJ, 1999.

BITENCOURT, Circe Maria Fernandes. Ensino de História: fundamentos e métodos. São Paulo: Cortez, 2011.

BOULOS JÚNIOR, Alfredo. História, Sociedade e Cidadania. São Paulo: FDT, 2022.

BRAICK, Fabrício Ramos. et al. Se liga na história Braick & Barreto. São Paulo: Moderna, 2022.

BRASIL. Parâmetros curriculares nacionais: história. Brasília: MEC / SEF, 1998. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/pcn_5a8_historia.pdf>. Acesso em: 12 set. 2023.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2017. Disponível em: <http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf>. Acesso em: 11 ago. 2023.

CAIMI, Flávia Eloisa. Escolhas e usos do livro didático de história: o que dizem os professores. In: BARROSO, Vera Lúcia Maciel et al. (Org.). Ensino de História: desafios contemporâneos. Porto Alegre: EST. EXCLAMAÇÃO, ANPUH/RS, 2010, p. 101­-114.

CAMPOS, André Luiz Vieira de; NASCIMENTO, Dilene Raimundo do; MARANHÃO, Eduardo: A história da poliomielite no Brasil e seu controle por imunização. História, Ciências, Saúde - Manguinhos, Rio de Janeiro, v. 10, supl. 2, p. 573-600, 2003.

CHALHOUB, Sidney. Cidade febril: cortiços e epidemias na Corte Imperial. São Paulo, Companhia das Letras, 1996.

COSTA, Leandro Garcia. O que a história ensina sobre as epidemias no Brasil? Orientações didáticas para o ensino fundamental. Curitiba: Editora CRV, 2021.

COTRIM, Gilberto; RODRIGUES, Jaime. Expedições da história. São Paulo: Moderna, 2022.

DIAS, Adriana Machado. et al. Jovens Sapiens História. São Paulo: Scipione, 2022.

FERNANDES, Priscila Nina; CARDOSO, Maurício. Jornadas: novos caminhos – história. São Paulo: Saraiva, 2022.

FERREIRA JUNIOR, Lier Pires. et al. Amplitude história. São Paulo: Editora do Brasil, 2022.

FREITAS, Itamar. Livro didático de História: definições, representações e prescrições de uso. In: OLIVEIRA, Margarida Maria Dias de; OLIVEIRA, Almir Felix Batista de. Livros didáticos de História: escolhas e utilizações. Natal: EDUFRN, 2009, p. 11-19.

FREITAS, Solange de Almeida. et al. Segue a trilha história. São Paulo: Palavras Projetos Editoriais, 2022.

GURGEL, Cristina. Doenças e curas: o Brasil nos primeiros séculos. São Paulo: Contexto, 2011.

KARNAL, Leandro. et al. Viver história com Leandro Karnal. São Paulo: Moderna, 2022.

KODAMA, Kaori. Epidemias e tráfico: os discursos médicos e debates na imprensa sobre a febre amarela (1849-1850). In: FRANCO, Sebastião Pimentel; NASCIMENTO, Dilene Raimundo do; MACIEL, Ethel Leonor Noia. (Org.). Uma história brasileira das doenças. Belo Horizonte: Fino Traço, 2013, p. 35-49.

LE GOFF, Jacques. As doenças têm história. Lisboa: Terramar, 1985.

MINAYO, Maria Cecília de Souza (org.). Pesquisa Social: teoria, método e criatividade. 21 Ed. Petrópolis: Vozes, 1994. MINORELLI, Caroline Torres; CHIBA, Charles Hokiti Fugushigue. Superação! História. São Paulo: Moderna, 2022.

MONTEIRO, Yara Nogueira. (Org.). História da Hanseníase no Brasil: silêncios e segregação. São Paulo: LEER - Universidade de São Paulo, 2019.

MOTOOKA, Débora Yumi; SILVA, Valéria Aparecida Vaz da. Geração alpha história. São Paulo: Edições SM, 2022.

NASCIMENTO, Dilene Raimundo do. As Pestes do século XX: tuberculose e Aids no Brasil, uma história comparada. Rio de Janeiro: Fiocruz, 2005, p. 25-44.

OLIVEIRA, Thayane Lopes. A história das doenças nas aulas de História: uma abordagem possível. Revista História Hoje, v. 10, n. 20, p. 33-50, 2021.

PANAZZO, Silvia; VAZ, Maria Luiza Albiero. Conexões e vivências História. São Paulo: Editora do Brasil, 2022.

REVEL, Jacques; PETER, Jean-Pierre. O corpo: o homem doente e sua história. In: LE GOFF, Jacques; NORA, Pierre. História: novos objetos. Rio de Janeiro: Francisco Alves, 1995.

RÜSEN, Jörn. Aprendizagem Histórica: fundamentos e paradigmas. Curitiba: W & A Editores, 2012.

SCHMIDT, Maria auxiliadora Moreira dos Santos; CAINELLI, Marlene Rosa. Ensinar História. 2a. ed. São Paulo: Scipione, 2010.

SCHWARCZ, Lilia Moritz; STARLING, Heloisa Murgel. A bailarina da morte: a gripe espanhola no Brasil. São Paulo: Companhia das Letras, 2020.

SEFFNER, Fernando. Aprender e ensinar história: como jogar com isso?. In: GIACOMONI, Marcello Paniz; PEREIRA, Nilton Mullet. (Org.). Jogos e Ensino de História. Porto Alegre: Evangraf, 2013, p. 25-46.

SERIACOPI, Reinaldo. et al. A conquista da história. São Paulo: Editora FTD, 2022.

SEVCENKO, Nicolau. A Revolta da Vacina. São Paulo: Scipione, 1993.

SILVA, Tomaz Tadeu da. Documentos de identidade: uma introdução às teorias do currículo. Belo Horizonte: Autêntica, 2010.

STAMATTO, Maria Inês Sucupira; CAIMI, Flávia Eloisa. O Livro Didático de História do Ensino Médio: critérios de avaliação e documentos curriculares. Revista Educação em Questão, Natal, v. 54, n. 41, p. 220-250, maio/ago. 2016.

VAINFAS, Ronaldo. et al. História.doc. São Paulo: Saraiva, 2022.

VIOTTI, Ana Carolina de Carvalho. As práticas e os saberes médicos no Brasil colonial (1677-1808). São Paulo: Alameda Casa Editorial, 2017.

Published

2024-12-30

How to Cite

JÚNIOR, Jonas Clevison Pereira de Melo. When diseases tell a story: an analysis of teaching the history of diseases in Brazil in Elementary School didactic books (PNLD 2022). Em Tempo de Histórias, [S. l.], v. 23, n. 44, p. 87–115, 2024. DOI: 10.26512/emtempos.v23i44.53793. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/emtempos/article/view/53793. Acesso em: 15 jul. 2025.

Issue

Section

Articles

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.