In the paths of the scenic intersections between voice and speech

telling potencies devices of yourself

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/vozcen.v1i01.31389

Keywords:

Voice, Speech, Performing Arts, Theatre, performance

Abstract

This article brings two artistic works assembled in Dourados/MS, Fragmentos de Corpos Urbanos (2016), by Cia. Última Hora, and Jaity Muro (2018), starring Júnia Pereira and Rossandra Cabreira (Kuña Poty Rajegua), for analysis and crossings between voice and speech, especially between urban and non-urban spaces. Voice and speech are important themes in the voice area within the Performing Arts course at the Federal University of Grande Dourados, recently emphasized in the discipline Techniques and Poetics of Voice III - taught in the second half of 2019 by Marcos Chaves. The authors develop this communication to expand conversations inside the University of Dourados, and for reverberations and external exchanges regarding the theme.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Marcos Machado Chaves, Universidade Federal da Grande Dourados - UFGD, Dourados/MS, Brasil

Marcos Chaves é professor adjunto do Curso de Artes Cênicas da UFGD, da área de Música e Cena. Doutor em Teatro pela UDESC. Ator, diretor, criador de trilha sonora, preparador vocal e educador musical, compõe a Cia. Última Hora (Dourados/MS) e participa do grupo de pesquisa Vocalidade & Cena.

Ariane Guerra Barros, Universidade Federal da Grande Dourados - UFGD, Dourados/MS, Brasil

Ariane Guerra é professora adjunta do Curso de em Artes Cênicas da UFGD, da área de Corpo e Movimento. Doutora em Artes Cênicas pela UFBA. Atriz, performer, diretora artística, preparadora corporal e radialista, compõe a Cia. Última Hora (Dourados/MS).

José Manoel de Souza Junior, Universidade Federal da Grande Dourados - UFGD, Dourados/MS, Brasil

Junior Souza é Especialista em Teatro: Poéticas e Educação, e bacharel em Artes Cênicas pela UFGD; atuou como professor substituto do referido curso (2017-2018); é regente auxiliar da Orquestra da UFGD e ator da Cia. Última Hora (Dourados/MS).

References

BAUMAN, Zygmunt. A modernidade líquida. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2001.

CHAMORRO, Graciela. História Kaiowa: das origens aos desafios contemporâneos. São Bernardo do Campo, SP: Nhanduti Editora, 2015.

CHAVES, Marcos; SOUZA JUNIOR, José Manoel de; LAVAGNOLI, Giovanna. Voz e discurso em montagens cênico-performativas: dois casos de exposição e fragmentos. Vozes em Ação, Revista Rebento, do Programa de Pós-Graduação em Artes - PPGA/IA-Unesp, São Paulo, n. 10, pp. 174-189, junho 2019.

COLIN, Daniel. O sul do corpo é o nosso norte: práticas deCUloniais em corpos de artistas brasileir*s. 2019. 265 f. Tese (Doutorado) - Programa de Pós-Graduação em Teatro, Universidade do Estado de Santa Catarina, Florianópolis, 2019.

FABIÃO, Eleonora. Programa Performativo: o corpo-em-experiência. ILINX - Revista do LUME, n. 4, dezembro 2013, pp. 01-11. Disponível em: https://www.cocen.unicamp.br/revistadigital/index.php/lume/article/view/276/256. Acesso em: 12 dez. 2017.

FÉRAL, Josette. Além dos limites: teoria e prática do teatro. São Paulo: Perspectiva, 2015.

FERNANDES, Cleudeumar Alves. Análise do discurso: reflexões introdutórias. São Paulo: Claraluz, 2007.

GUERRA BARROS, Ariane Guerra. Entre o corpo do ator/performer e o espaço urbano: um teatro performativo. 2020. 195 f. Tese (Doutorado) - Programa de Pós-Graduação em Artes Cênicas, Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2020.

PEIXOTO, Nelson Brissac. Paisagens Urbanas. São Paulo: Editora SENAC São Paulo, 2003.

PEREIRA, Júnia Cristina. Dramaturgias de Si e do Outro: Construções Identitárias. 2019. 253 f. Tese (Doutorado) - Programa de Pós-Graduação em Artes Cênicas, Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2019.

QUILICI, Cassiano Sydow. O ator-performer e as poéticas da transformação de si. São Paulo: Annablume, 2015.

REIS-ALVES, Luiz Augusto dos. O conceito de lugar. Revista Arquitextos Agosto/2007. Disponível em: http://www.vitruvius.com.br/revistas/read/arquitextos/08.087/225/. Acesso em: 8 jul. 2019.

SANTOS, Milton. Pensando o Espaço do Homem. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2012.

Published

2020-06-29

How to Cite

Chaves, M. M., Barros, A. G., & Junior, J. M. de S. (2020). In the paths of the scenic intersections between voice and speech: telling potencies devices of yourself. Voz E Cena (Voice and Scene), 1(01), 59–75. https://doi.org/10.26512/vozcen.v1i01.31389

Issue

Section

Articles - Continuous Flow

Most read articles by the same author(s)