UM LABORATÓRIO DIDÁTICO VIRTUAL DE FÍSICA NA AMAZÔNIA

Authors

  • Rubens Silva Universidade Federal do Pará
  • Márcio J. C. de Sena Secretaria de Educação do Estado do Pará
  • Antônio Silas de Oliveira Martins Secretaria de Educação do Estado do Maranhão

DOI:

https://doi.org/10.26512/rpf.v2i1.8208

Keywords:

hysics Teaching, Virtual Experiments, High School.

Abstract

Our society lives in constant processes of evolution. Evolution that gives rise to changes in our daily lives provided by significant technological advances. Therefore, in view of the educational context, this evolution must be present in the educational practice, being the teacher responsible for the insertion of this new reality into school. Then, if teachers and students are embedded in a dynamic universe in constant evolution, in contact with increasingly advanced technologies, why not to introduce them within the educational context? The realization of experiments during classes plays an important role in Physics teaching, once the preparation for the working world, sciences and technologies, and more specifically in a Physics class with experimental activities, presents significant results with respect to learning. However, materials used in conventional laboratories are not always readily available because of the very high cost and difficult access and manipulation under the reality of each school. In this perspective, the creation of virtual experiments becomes an alternative for teachers to overcome these challenges. Challenges in which the computer presents itself as a motivating factor for the student, since, according to Gaspar (2014) and Vygotsky’s theory, to learn, it is necessary to think, and to think about a problem, the student needs stimuli. Thus, the present study is supported by the results of a qualitative and quantitative action research, carried out after the application of the product, with diverse contributions that aim to facilitate the teaching-learning process of Physics from theory to practice.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rubens Silva, Universidade Federal do Pará

Doutorado em Materia Condensanda. É atualmente professor adjunto IV da UFPA e do programa de pós graduação do Mestrado profissional em Ensino de Física.

Márcio J. C. de Sena, Secretaria de Educação do Estado do Pará

Mestre em Ensino de Física, professor da Educação Básica, atuando há vários anos. teve como tema de dissertação a produção de um laboratório virtual de Física para o Ennino Médio.

Antônio Silas de Oliveira Martins, Secretaria de Educação do Estado do Maranhão

Professor da Educação Básico do estado do Maranhão, mestrando profissional em ensino de física.

References

BRASIL. 9394/96. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. 1996.

BRASIL. Diretrizes Curriculares Nacionais Gerais da Educação Básica. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 2013.

BRASIL. Orientações Curriculares Nacionais para o Ensino Médio. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 2006.

BRASIL. Parâmetro Curriculares Nacionais. Brasília: Ministério da Educação, 1999.

CAVALCANTE, M. A.; BONIZZIA, A.; GOMES, L. C. P.. Aquisição de Dados em Laboratórios de Física: um Método Simples, Fácil e de Baixo Custo para Experimentos em Mecânica. Revista Brasileira de Ensino de Física, v. 30, n. 2, 2501, p. 1-6, 2008.

FIOLHAIS, C.; TRINDADE, J.. Física no Computador: o Computador como uma Ferramenta no Ensino e na Aprendizagem das Ciências Físicas, Revista Brasileira de Ensino de Física, v. 25, n. 3, p. 259-272, 2003.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. São Paulo: Paz e Terra, 1993.

HOHENFELD, D. P.. A Natureza Quântica da Luz nos Laboratórios Didáticos Convencionais e Computacionais no ensino Médio. 2013. 146 f. Tese de Doutorado ”“ Instituto de Física, Universidade Federal da Bahia e Universidade Estadual de Feira de Santana, Salvador, 2013.

GASPAR, A.. Atividades Experimentais no Ensino de Física. 1ª Ed. São Paulo: Livraria da Física, 2014.

MACROMEDIA FLASH PROFISSIONAL 8, Aprendizaje de Action Script 2.0 em Flash, 1ª Ed.: Septiembre de 2005.

MEDEIROS, A.; MEDEIROS, C. F. de. Possibilidades e Limitações das Simulações Computacionais no ensino de Física. Revista Brasileira de Ensino de Física, v. 24, n. 2, p. 77-86, 2002.

RESNICK, R; HALLIDAY, D.. Fundamentos da Física. Vol. 1, 6ª Ed. LTC, 1996.

RESNICK, R; HALLIDAY, D.. Fundamentos da Física. Vol. 2, 6ª Ed. LTC,

TIPLER, P. A.; MOSCA, G.. Física para Cientistas e Engenheiros. Vol. 1, Rio de Janeiro: LTC, 2006.

VEIT, E. A.. Modelagem no Ensino / Aprendizagem de Física e os Novos Parâmetros Curriculares Nacionais para o Ensino de Física, Revista Brasileira de Ensino de Física, v. 24, n. 2, p. 87-96, 2002.

VIGOTSKI, L. S.. Pensamento e Linguagem. 4ª Ed. São Paulo: Martins Fontes, 2008.

Published

2018-03-20

How to Cite

SILVA, Rubens; SENA, Márcio J. C. de; MARTINS, Antônio Silas de Oliveira. UM LABORATÓRIO DIDÁTICO VIRTUAL DE FÍSICA NA AMAZÔNIA. Journal of the Physics Teacher, [S. l.], v. 2, n. 1, 2018. DOI: 10.26512/rpf.v2i1.8208. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/rpf/article/view/8208. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos

Most read articles by the same author(s)