Physics Teaching: possibilities and perspectives associated with the fields of Astronomy and emerging themes
DOI:
https://doi.org/10.26512/rpf.v8i1.53464Keywords:
Astronomy. Teaching Physics. Educational Innovation. Emerging Themes. Digital Technologies.Abstract
This Editorial discusses possibilities and perspectives for the teaching of Physics, especially in the context of Astronomy and emerging themes. It explores the concept of innovation in education, based on biographical research, highlighting the importance of meaningful learning through MOOCs (Massive Open Online Courses). In addition, it addresses the relationship between literature and astronomical knowledge, investigating social representations in teacher training disciplines in postgraduate studies. Impacts of continuing education in Astronomy for elementary school teachers are also analyzed. Experimental didactic proposals are presented, such as the use of a sonic levitator for teaching wave theory and the analysis of damped oscillations in cardboard cylinders. Pedagogical experiments in kinematics are also discussed using PhET simulators and bottle rocket launches. Finally, the theoretical contributions of a pedagogical experiment carried out within the scope of MNPEF-UFERSA are presented.
Downloads
References
BORTOLETTO, G.; SIGNORE, M. O Ensino de Física na Perspectiva da Astronomia. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, v. 24, n. 1, p. 1-22, 2007.
FERREIRA, M.; ANDRADE, V. C.; SILVA FILHO, O. L.; PAULO, I. J. C.; MOREIRA, M. A. Fundamentos, pesquisas, contemporaneidades e tendências no Ensino de Física no Brasil. Revista do Professor de Física, v. 6, n. especial, p. A1-A4, 2022a.
FERREIRA, M.; MOREIRA, W. E.; PORTUGAL, K. O.; BRITO, D. Q.; SILVA FILHO, O. L.; COSTA, M. R. M. Investigação no ensino de ciências: compreendendo as propriedades físicas do ar com atividades experimentais nos anos finais do ensino fundamental. Experiências em
Ensino de Ciências (UFRGS), v. 17, n. 1, p. 93-118, 2022b.
FERREIRA, M.; SILVA FILHO, O. L.; FONSECA, M. O.; BATISTA, M. C. Educação em ciências por investigação e pedagogia da pergunta: relações, apostos e insurreições. Temas & Matizes, v. 17, n. 31, p. 906-932, 2024.
FERREIRA, M.; VIEIRA, T. F.; BATISTA, M. C.; SILVA FILHO, O. L. . Proposta didática de Astronomia no Ensino Médio na epistemologia hierárquica de Gagné. Revista de Produtos Educacionais e Pesquisas em Ensino (REPPE), v. 7, n. 2, p. 27-53, 2023a.
FERREIRA, M.; COUTO, R. V. L.; SILVA FILHO, O. L.; BATISTA, M. C.; MACIEL, F. G. Referenciais teórico-metodológicos na pesquisa em Ensino de Física entre 2001 e 2023: metalinguagens e relações saber-poder-subjetividade. Revista de Enseñanza de la Física, v. 35,
n. 2, p. 117-132, 2023b.
FERREIRA, M.; COUTO, R. V. L.; SILVA FILHO, O. L.; MARINHO, L. P.; MONTEIRO, F. F. Ensino de astronomia: uma abordagem didática a partir da Teoria da Relatividade Geral. Revista Brasileira de Ensino de Física, v. 43, p. 1-13, 2021a.
FERREIRA, M.; SILVA FILHO, O. L. . Ensino de física: fundamentos, pesquisas e novas tendências. Plurais: Revista Multidisciplinar da UNEB, v. 6, n. 2, p. 9-19, 2021b.
FERREIRA, M.; SILVA FILHO, O. L.; ARAUJO, I. M.; MENESES, M. I. R.; SACERDOTE, H. C. S. Pontes conceituais: uma sequência didática para o Eletromagnetismo no Ensino Médio como proposta de introdução à Física Moderna. Revista do Professor de Física, v. 3, n. 3 p.119-137, 2019.
FERREIRA, M.; SILVA FILHO, O. L.; BATISTA, M. C.; ABRAO FILHO, A.; STRAPASSON, A. B.; SANTANA, A. E. Ficção científica na transposição didática do conceito de Entropia: a última pergunta de Isaac Asimov. Revista Brasileira de Ensino de Física, v. 45, p. e20230254-1-
e20230254-12, 2023c.
FERREIRA, M.; SILVA FILHO, O. L.; BATISTA, M. C.; COUTO, R. V. L. . Dossiê Pesquisa Translacional e Produtos Educacionais no Ensino de Física. Revista de Produtos Educacionais e Pesquisas em Ensino (REPPE), v. 7, n. 2, p. 1-26, 2023d.
FERREIRA, M.; SILVA FILHO, O. L.; BATISTA, M. C.; COUTO, R. V. L. . Edição Especial sobre Ensino de Física. Vitruvian Cogitationes, v. 4, n. extra, p. 1-3, 2023e.
FERREIRA, M.; SILVA FILHO, O. L.; MOREIRA, M. A.; FRANZ, G. B.; PORTUGAL, K. O.; NOGUEIRA, D. X. P. Unidade de Ensino Potencialmente Significativa sobre óptica geométrica apoiada por vídeos, aplicativos e jogos para smartphones. Revista Brasileira de Ensino de Física, v. 42, p. 1-13, 2020.
FERREIRA, M.; SILVA FILHO, O. L.; STRAPASSON, A.; PORTUGAL, K. O.; MACIEL, A. C. Simuladores digitais no contexto epistemológico de Gagné e Vygotsky: uma proposta de intervenção didática sobre eletricidade e circuitos elétricos. Revista de Enseñanza de la Física,
v. 33, n. 3, p. 75-88, 2021c.
FERREIRA, M.; SILVA FILHO, O. L.; PORTUGAL, K. O.; BOTTECHIA, J. A. A.; LIMA, M. B.; COSTA, M. R. M.; FERREIRA, D. M. G.; OLIVER, N. A. D. Formação continuada de professores de Ciências em caráter investigativo, interdisciplinar e com mediação por tecnologias digitais. RBPG - Revista Brasileira da Pós-Graduação, v. 18, n. 39, p. 1-39, 2022c.
FERREIRA, M.; SILVA, A. L. S.; PORTUGAL, K. O.; POLITO, A. M. M.; SILVA FILHO, O. L.; BATISTA, M. C.; MACIEL, F. G.; COUTO, R. V. L.; SANTOS, O. C. Da concepção de investigação à adoção de um problema na Educação em Ciências: aspectos metodológicos.
Vitruvian Cogitationes, v. 4, n. extra, p. 10-22, 2023f.
FERREIRA, M.; SILVA, A. L. S.; SILVA FILHO, O. L. . Teoria da Aprendizagem Significativa (TAS) e Ensino de Ciências Pela Pesquisa (ECP): Interfaces a Partir de uma Revisão Narrativa de Literatura. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, v. 22, p. e39001-28, 2022d.
FERREIRA, M.; SILVA, A. L. S.; SILVA FILHO, O. L.; PORTUGAL, K. O. . Atividade Experimental Problematizada (AEP): asserções praxiológicas e pedagógicas ao ensino experimental das ciências. Investigações em Ensino de Ciências, v. 27, n. 1, p. 308-322, 2022e.
GULIS, G.; SILVA FILHO, O. L.; FERREIRA, M.; ANDRADE, V. C.; COSTA, M. R. M. Ensino Interdisciplinar da Fotossíntese: Interfaces entre a Aprendizagem Significativa Crítica e as Comunidades de Investigação. Experiências em Ensino de Ciências (UFRGS), v. 16, n. 3, p.
-116, 2021.
PIMENTEL, G. C.; VEIT, E. A. Física e Astronomia: Contribuições para o Ensino de Ciências. Revista Brasileira de Ensino de Física, v. 41, n. 4, e4404, 2019.
SANTOS, A. M.; FERREIRA, M.; SILVA FILHO, O. L.; VERDEAUX, M.F.S.; COUTO, R. V. L.. Ensino de Física: possibilidades e perspectivas associadas ao uso de tecnologias digitais e experimentação. Revista do Professor de Física, v. 6, n. 2, p. 1-9, 2022a.
SANTOS, O. C.; BRITO, D. Q.; MACIEL, F. G.; FERREIRA, M.; SILVA FILHO, O. L.; COUTO, R. V. L.; BATISTA, M. C. Abordagens de Etnoastronomia nos livros de ciências distribuídos em 2020 pelo Programa Nacional do Livro e do Material Didático (PNLD). Revista de Enseñanza de la Física, v. 35, n. 2, p. 1-16, 2023.
SANTOS, S. R.; COSTA, M. R. M.; FERREIRA, M.; SILVA FILHO, O. L.; PORTUGAL, K. O. . Atividades investigativas sobre os movimentos da Terra e da Lua com estudantes do ensino fundamental. Physicae Organum, v. 8, n. 1, p. 130-149, 2022b.
SILVA FILHO, O. L.; FERREIRA, M. Indistinguishability and Counting: Teaching the role of different interpretations in Quantum Mechanics. Revista Brasileira de Ensino de Física, v. 43, p. e20200508, 2021.
SILVA FILHO, O. L.; FERREIRA, M. Teorias da Aprendizagem e da Educação como Referenciais em Práticas de Ensino: Ausubel e Lipman. Revista do Professor de Física, v. 2, n. 2, p. 104-125, 2018.
SILVA FILHO, O. L.; FERREIRA, M. Invariância das equações de Maxwell por transformações de Lorentz: pontes conceituais via derivação como alternativa ao cálculo tensorial. Revista Brasileira de Ensino de Física, v. 45, p. e20230231-1-e20230231-11, 2023.
SILVA FILHO, O. L.; FERREIRA, M. Modelo teórico para levantamento e organização de subsunçores no âmbito da Aprendizagem Significativa. Revista Brasileira de Ensino de Física, v. 44, p. 1-13, 2022.
SILVA FILHO, O. L.; FERREIRA, M.; AMORIM, R. G. G. A questão dos modelos no ensino de Mecânica Quântica: a equação de Schrödinger para partículas de spin semi-inteiro. Revista Brasileira de Ensino de Física, v. 44, p. 1-10, 2022.
SOARES, M. P. N. M.; FERREIRA, M.; STRAPASSON, A. B.; SILVA FILHO, O. L. . Mediando a aprendizagem de circuitos elétricos em física: proposta de sequência didática utilizando o modelo flipped classroom. Physicae Organum, v. 5, n. 2, p. 1-13, 2019.
STRAPASSON, A. B.; FERREIRA, M.; CRUZ-CANO, D.; WOODS, J.; SOARES, M. P. N. M.; SILVA FILHO, O. L. The use of system dynamics for energy and environmental education. International Journal of Educational Technology in Higher Education, v. 19, n. 5, p. 1-31, 2022.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Journal of the Physics Teacher
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, sendo o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License o que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).