ARCHAEOASTRONOMY AND THE TEACHING OF KEPLER'S LAW: A WORKSHOP PROPOSAL FOR HIGH SCHOOL
DOI:
https://doi.org/10.26512/rpf.v1i1.46013Keywords:
Kepler's Laws. Archaeoastronomy. Vygotsky's Sociointernationalist Theory. Workshop.Abstract
The objective of this work is to propose the construction of an interdisciplinary workshop to teach concepts of Kepler's Laws contextualized with Archaeoastronomy to approach the history of science. The activities to be carried out in the Physics laboratory through weekly meetings of 2 hours in classes of the 1st year of high school in a public school in Ananindeua-PA. The main facts of Archaeoastronomy referring to contents about the history of the construction of astronomical concepts will be addressed: megalithic monuments, cave paintings and astronomical artifacts to observe the sky. The methodology to be applied is based on Project-Based Learning (PBL) which enables the construction of a didactic sequence and a multidisciplinary teaching with the creation of models of prehistoric monuments, the use of audio visual resources, experimentation and free software to explain the astronomical concepts of ancient peoples. The expected results with the workshop based on Vygotsky's Sociointeractionist Theory, where the observation is carried out within the Zone of Proximal Development (ZPD) in the interaction of students, with the teacher and with the didactic materials made in the workshop, seeking to allow active and interactive learning of the students with the teacher mediating the activities and building the knowledge with the student in the classroom. We consider this experience significant for both the teacher and the students at the school, as it will provide dialogue and the multidisciplinarity of Physics within the classroom, pointing out its historical importance for the construction of astronomy concepts in high school.
Downloads
References
ARAÚJO, D.C.C. (2010). Astronomia no Brasil: Das Grandes Descobertas à Popularização. Trabalho de Conclusão de Curso, Universidade Católica de Brasília, Brasília. https://doceru.com/doc/c15c10.
BRASIL. MEC/CONSED/UNDIME. (2017). Base Nacional Comum Curricular (BNCC): Educação é a Base. Brasília. http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=79601-anexo-texto-bncc-reexportado-pdf-2&category_slug=dezembro-2017-pdf&Itemid=30192
JALLES, C.; SILVEIRA, M.I.; E NADER, R.V. (2013) Olhai pro céu, olhai pro chão. Astronomia e Arqueostronomia. Arqueoastronomia: o que é isso? RJ: Museu de Astronomia e Ciências Afins. 53p. https://www.gov.br/mast/pt-br/imagens/publicacoes/2013/olhai_pro_ceu_olhai_pro_chao.pdf
MOREIRA, Marco Antônio. Teorias de Aprendizagens, EPU, São Paulo, 1995. http://leticiawfrancomartins.pbworks.com/w/file/fetch/97972008/Cap%209%20Moreira.pdf
OLIVEIRA FILHO, K.S.; E SARAIVA M.F.O. (2014). Astronomia e Astrofísica. 3. Ed. Porto Alegre (RS). http://astro.if.ufrgs.br/livro.pdf
ROCHA, E.F. Metodologias Ativas: um desafio além das quatro paredes da sala de aula. P. 18, 2020. http://www.abed.org.br/arquivos/Metodologias_Ativas_alem_da_sala_de_aula_Enilton_Rocha.pdf
SILVA, A.; E LEITE, C. (2019). Uma análise das atividades de observação do céu no Projeto “Ação conjunta de observação do equinócio de março”. Revista de Enseñanza de la Física, 31, 669-975. https://revistas.unc.edu.ar/index.php/revistaEF/article/view/26638/28342.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Journal of the Physics Teacher
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, sendo o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License o que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).