SCIENCES IN THE SQUARE PROJECT: From Tradition to Experimentation - Integrated Action of Education, Science and Technology
DOI:
https://doi.org/10.26512/rpf.v1i1.45964Keywords:
Inclusive education. Experimentation. Interdisciplinarity. Technologies. Initial and Continuing Training.Abstract
Man, in his constant process of evolution, sought different forms of representation: the myth as absolute truth; faith as a religious belief; reason as a logical axiom; science as empirical or epistemological knowledge. Thus, in the contemporary world, science teaching presents itself as a humanized challenge in pedagogical practice. Thus, the proposal Science in the Square Project: from Tradition to Experimentation - Integrated Action of Education, Sciences and Technologies, aims to add different knowledge, articulated to scientific and cultural literacies. To this end, methodologically, it consists of guiding and supervising students in training actions for the development of educational products and experiences, scientific and cultural exhibitions, lectures, courses, mini-courses and workshops aimed at multidisciplinary, interdisciplinary and transdisciplinary teaching in order to experience, from the theory to practice, literacies that promote a scientific culture that provides opportunities for subjects, groups and places from the socialization of knowledge and integrative knowledge, in different social realities. Therefore, certain that this type of action is important because it brings society closer to the universe of science, breaking barriers, expanding the classroom space in order to arouse not only curiosity, but also a taste for investigation, experimentation and experience of a scientific culture, it is necessary, throughout pedagogical practices, to perceive, in different subjects, groups, places, identities and representations, what is scientific, symbolic, natural in order not only to contribute to scientific and cultural literacies, but , still, with a citizen education, integrated to the world of work, sciences and technologies.
Downloads
References
ALBAGLI, S. Ciência da Informação, 25, 396 (1996).
AGÊNCIA NACIONAL DE ENERGIA ELÉTRICA (Brasil). Atlas de energia elétrica do Brasil. 3ª ed. Brasília: Aneel, p. 57 (2008). Atlas. Disponível em: http://www.aneel.gov.br. ARAÚJO, M. S. T. de; ABIB, M. L. V. dos S. Rev. Bras. Ens. Fís., 25, 176 (2003).
ARAÚJO, A. R. de O.; ROCHA, G. de M. Unidades de Conservação em Tucuruí/PA como instrumento de Gestão Territorial. In Anais do IV Encontro Nacional da ANPPAS, Brasília/DF, 2008, p. 1.
BONADIMAN, H.; NONENMACHER, S. E. B. Cad. Bras. Ens. Fís., 24, 194 (2007).
BRASIL, R. Projeto Universidade Aberta inscreve para curso pré-vestibular gratuito. Pará, 2019. Disponível em: https://portal.ufpa.br/. Acesso em: 16 maio 2019.
CALDAS, J.; CRISPINO, L. C. B. ver. Bras. Ens. Fís., 39, e2309 (2017).
CALDAS, J.; CRISPINO, L. C. B. Cad. Bras. Ens. Fís., 35, 678 (2018).
CALDAS, J.; LIMA, M. C. de; CRISPINO, L. C. B. Rev. Bras. Ens. Fís., 38, e4307 (2016).
CALDAS, J.; LIMA, M. C. de; CRISPINO, L. C. B. Rev. Bras. Ens. Fís., 38, e4307 (2016).
CALDAS, J.; FRANÇA, R. R. de; CRISPINO, L. C. B. Rev. Bras. Ens. Fís., 39, e4201 (2017).
LABURÚ, C. E. Cad. Bras. Ens. Fís.,23, 382 (2006).
LEIRIA, T. F.; MATARUCO, S. M. C. O papel das atividades experimentais no processo ensinoaprendizagem de Física. in Anais de XXI Congresso Nacional de Educação, Curitiba, 2015, p. 32215.
MIYAKE, Rafael. II Feira de Experimentos de Ciência e Tecnologia ocorre nesta sexta-feira, no Mirante do Rio. Pará, 2019. Disponível em: https://portal.ufpa.br/. Acesso em: 2 maio 2019.
POIRRIER, P. Musées et politiques culturelles em France. La Lettre de l’OCIM, 96, 13 (2004).
RODRIGUES, G.; COUTINHO-SILVA, R. ver. Bras. de Ens. de Fís. 32, 3402 (2010).
RODRIGUES, A. L. L.; PRATA, M. S.; BATALHA, T. B. S.; COSTA, C. L. N. do A.; NETO, I.de F. P. Cadernos de Graduação: ciências humanas e sociais, Aracajú, 1, 141 (2013).
SANTOS, P. R. dos. A importância da experimentação na formação inicial e suas implicações no processo de ensino e na práxis dos professores de ciências. Monografia de Especialização (Especialista em Ensino de Ciências) - Programa de Pós- Graduação à Distância, Universidade Tecnológica Federal Do Paraná, Medianeira, 2013.
SÉRÉ, Marie-Geneviève; COELHO, S. M.; NUNES, A. D. Cad. Bras. Ens. Fís., 20, 30 (2003).
TEIXEIRA, J. N.; MURAMATSU, M.; ALVES, L. A. Cad. Bras. Ens. Fís., 27,171 (2010).
VIEIRA, Mariana. UFPA realiza feira de experimentos científicos nesta quarta. Pará, 2018.
Disponível em: https://portal.ufpa.br/. Acesso em: 2 maio 2019.
BACON, Francis. Novum Organum ou Verdadeiras interpretações acerca da natureza. São Paulo: Nova Cultural, 1999.
DESCARTES, René. Discurso do método. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2001.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Journal of the Physics Teacher
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, sendo o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License o que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).