THE USE OF WEBQUESTS IN THE CONTEXT OF THE MEANINGFUL LEARNING THEORY AS AN INSTRUCTIONAL RESOURCE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/rpf.v1i1.45922

Keywords:

WebQuests; Meaningful Learning Theory; Physics teaching.

Abstract

In the face of repeated findings in academic research and in empirical evidence from teachers and evaluative organizations, the teaching of physics in Brazil has been an object of epistemological, theoretical and methodological concern. In this article, we seek to express a reflection and offer an alternative instructional action based on an interpretation of the Theory of Meaningful Learning, abundant foundation in the area, associated with the use of WebQuests, a didactic and evaluative strategy adherent to contemporary studies on cognition. Evidencing steps of surveying subsumers, advanced organization, progressive differentiation and integrative reconciliation, we document the bases and explore a computational implementation that mimics the aforementioned amalgam and illustrates possibilities for the development of teaching methodologies articulated with digital technologies.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Olavo Leopoldino da Silva Filho, Universidade de Brasília

INSTITUTE OF PHYSICS, UNIVERSITY OF BRASILIA.

Formation: Dr. in Physics, Master of Physics, Master of Philosophy, Bachelor of Physics, Mathematics, Computer Science and Philosophy.
Interests: History of Physics, Philosophy of Physics, Teaching Physics, Fundamentals of Quantum Mechanics.
Professional Practice: Associate Professor at the Physics Institute of the University of Brasília - UnB
Effective member of the National Professional Master's in Physics Teaching (MNPEF), Pole 01
Director of the Institute of Physics at the University of Brasilia

References

FERREIRA, M.; COUTO, R. V. L.; SILVA FILHO, O. L.; PAULUCCI, L.; MONTEIRO, F. F. Ensino de astronomia: uma abordagem didática a partir da Teoria da Relatividade Geral. Revista Brasileira de Ensino de Física v. 43, p. 1-13, 2021b. https://doi.org/10.1590/1806-9126-RBEF-2021-0157.

FERREIRA, M.; NOGUEIRA, D. X. P.; SILVA FILHO, O. L.; COSTA, M. R. M.; SOARES NETO, J. J. A WebQuest como proposta de avaliação digital no contexto da aprendizagem significativa crítica em ciências para o ensino médio. Pesquisa e Debate em Educação, v. 12, n. 1, p. 1–32, e35023, 2022. https://doi.org/10.34019/2237-9444.2022.v12.35023.

FERREIRA, M.; SILVA FILHO, O. L.; MOREIRA, M. A.; FRANZ, G. B.; PORTUGAL, K. O.; NOGUEIRA, D. X. N. Unidade de Ensino Potencialmente Significativa sobre óptica geométrica apoiada por vídeos, aplicativos e jogos para smartphones. Revista Brasileira de Ensino de Física, v. 42, n. 1, p. 1-13, 2021a. https://doi.org/10.1590/1806-9126-RBEF-2020-0057.

MOREIRA, M. A. Teorias de Aprendizagem. São Paulo: E.D.U, 2012.

SILVA FILHO, O. L.; FERREIRA, M. Modelo teórico para levantamento e organização de subsunçores no âmbito da Aprendizagem Significativa. Revista Brasileira de Ensino de Física, v. 44, p. 1-13, 2022. https://doi.org/10.1590/1806-9126-RBEF-2021-0339.

SILVA FILHO, O. L.; FERREIRA, M. Teorias da Aprendizagem e da Educação como Referenciais em Práticas de Ensino: Ausubel e Lipman. Revista do Professor de Física, v. 2, n. 2, p. 104-125, 2018. https://doi.org/10.26512/rpf.v2i2.12315.

SILVA FILHO, O. L.; FERREIRA, M.; POLITO, A. M. M.; COELHO, A. L. M. de B. Normatividade e descritividade em referenciais teóricos na área de ensino de Física. Pesquisa e Debate em Educação, v. 11, n. 1, p. 1-33, 2021. https://doi.org/10.34019/2237-9444.2021.v11.32564.

Published

2022-12-07

How to Cite

SILVA FILHO, Olavo Leopoldino da; FERREIRA, Marcello. THE USE OF WEBQUESTS IN THE CONTEXT OF THE MEANINGFUL LEARNING THEORY AS AN INSTRUCTIONAL RESOURCE. Journal of the Physics Teacher, [S. l.], v. 6, n. Especial, p. 1–9, 2022. DOI: 10.26512/rpf.v1i1.45922. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/rpf/article/view/45922. Acesso em: 26 may. 2024.

Issue

Section

Anals of the Integrated Meeting in Physics Teaching

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>