THE Themodynamics in Automotive Vehicles
the teaching of physics devoted to the search for sustainable solutions
DOI:
https://doi.org/10.26512/rpf.v3i1.23212Keywords:
Thermodynamics. STS. Teaching Units. Physics Teaching.Abstract
Influenced by the research of Paulo Freire and STS ”“ Science, Technology and Society, this study aims to suggest alternative strategies to teaching Thermodynamics in High School, given the increasing difficulty of teachers in designing new methodologies that meet the technological innovations so inherent in the student’s life, as well as to provide critical learning consistent with scientific knowledge. Through Teaching Units, it is hoped that the teacher will have enough methods to optimize his practice and motivate his students in search of a good scientific literacy. The Teaching Units gave the teacher greater flexibility in his actions during the teaching/learning process, as well as it was able to show the student the importance of scientific knowledge to understand the reality.
Downloads
References
CARSON, R. Primavera Silenciosa. São Paulo: Gaia, 2010
FREIRE, P. Pedagogia da Autonomia: Saberes necessários à prática educativa. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2004.
FREIRE, P. Educação como prática da liberdade. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1967.
FURIÓ, C.; VILVHES, A.; GUISASOLA, J.; ROMO, V. Finalidades de La Enseñanza de Lãs Ciências em La Secundaria Obligatoria. Enseñanza de lãs ciências, v. 19, n. 3, p. 365-376, 2010. Disponível em: http://core.ac.uk/download/pdf/38990675.pdf. Acesso em: 19 set. 2018.
LINSINGER, I V.L. Perspectiva educacional CTS: aspectos de um campo em consolidação na América Latina. Ciência & Ensino, v. 1, n. 1, nov., 2007.
MAZUR, E. Peer instruction: A user’s manual. New Jersey: Prentice Hall, 1997.
RAMOS, D. A aprendizagem colaborativa e a educação problematizadora para um enfoque globalizador. Cadernos da Pedagogia. São Carlos, v. 6, n. 12, 2013. Disponível em: http://www.cadernosdapedagogia.ufscar.br/index.php/cp/article/viewFile/506/207. Acesso em: 19 set. 2018.
SANTOS, W. L. P., MORTIMER, E. F. Uma análise de pressupostos teóricos da abordagem C-T-S (Ciência ”“ Tecnologia ”“ Sociedade) no contexto da educação brasileira. ENSAIO - Pesquisa em Educação em Ciências, v. 2, n. 2, dez., 2002.
TISZA, L. Generalized Thermodynamics. Cambridge: The MIT Press, 1966.
ZABALA, A. A prática educativa: como ensinar. Trad. Ernani F. Da F. Rosa. Porto Alegre: ArtMed, 1998.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, sendo o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License o que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).