A proposal to study buoyancy using Investigative Activities

Authors

  • Fábio Andrade de Moura Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Pará Campus Bragança
  • Rubens Silva Universidade Federal do Pará

DOI:

https://doi.org/10.26512/rpf.v3i1.21160

Keywords:

Teaching Physics by Investigation. Sequence of Investigative Teaching. Buoyancy.

Abstract

The present work is the result of a research on the Teaching of Physics by Investigation when we elaborate a Sequence of Investigative Teaching (SEI) on buoyancy. The purpose of the proposal is to analyze the teaching of Physics by Research in the perspective of planning, execution and evaluation of classes, and in the elaboration of the SEI on buoyancy. The specific objectives of this proposal are: to apply the SEI elaborated in a public school and to demonstrate that it can be ministered by other teachers; to engage students in investigative activities for developing scientific attitudes; and describe the results obtained during the application of the proposed activities. To understand the research teaching methodology, we carried out studies on the importance of the group work for the construction of knowledge from the perspective of the researches of Piaget and Vygotsky and analyzed the relations of Teaching by Research to contextualize this methodology with the purposes suggested by the National Curricular Parameters. In order to reach the proposed objectives, we analyze the results and the evaluation of the SEI in three aspects: Evaluation of the investigative activities, which occurred during the application of the teaching methodology; evaluation through questions of the National High School Examination (ENEM), which were applied one week after the teaching methodology; and a questionnaire that revealed how the students perceived the investigative activities. Analyzing the evaluative aspects, we conclude that the Teaching of Physics by Investigation is a methodology that enables to improve the quality of teaching and that promotes the construction of knowledge.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AZEVEDO, M. C. P. S. Ensino por investigação: Problematizando as atividades em sala de aula. In: CARVALHO, A. M. P. Ensino de Ciências: Unindo a pesquisa e a prática. São Paulo: Cengage Learning, 2009. p. 19-33.

BELLUCCO, A.; CARVALHO, A. M. P. D. Uma proposta de sequência de ensino investigativa sobre quantidade de movimento, sua conservação e as leis de Newton. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, v. v. 31, n. 1, p. 30-59, 2013.

BENDER, W. N. Aprendizagem Baseada Em Projetos: Educação Diferenciada - Para o Século XXI. Porto Alegre: Penso, 2014.

BORRAJO, T. B. Atividades investigativas para o ensino de óptica geométrica. 2017.117 f. Dissertação (Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física) - Pró-Reitoria de Pesquisa e Pós-Graduação, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2017.

BRASIL. PCN: Parâmetros Curriculares Nacionais - ensino médio: ciências da natureza, matemática e suas tecnologias. Ministério da Educação. Secretaria da Educação Média e Tecnológica. Brasília: MEC. 1999.

BRASIL. PCN+: orientações educacionais complementares aos parâmetros curriculares nacionais - ensino médio: ciências da natureza, matemática e suas tecnologias. Ministério da Educação. Secretaria da Educação Média e Tecnológica. Brasília: MEC. 2002.

CARVALHO, A. M. P. D. Calor e temperatura: um ensino por investigação. São Paulo: Editora Livraria da Física, 2014.

CARVALHO, A. M. P. O Ensino de Ciências e a proposição de Sequências de Ensino Investigativas. In: CARVALHO, A. M. P. O. Ensino de ciências por investigação: condições para implementação em sala de aula. São Paulo: Cengage Learning, 2016. p. 01-20.

CARVALHO, A. M. P.; SASSERON, L. H. Ensino de Física por Investigação: Referencial teórico e as pesquisas sobre as Sequências de Ensino Investigativas. Ensino Em Re-Vista., v. v.22, n.2, p. 249-266, Jul/Dez 2015.

CLEMENT, L.; CUSTÓDIO, J. F.; ALVES FILHO, J. P. Potencialidades do ensino por investigação para promoção da motivação autônoma na educação científica. Alexandria: Revista de Educação em Ciência e Tecnologia, Florianópolis, v. 8, n. 1, p. 101-129, maio 2015. ISSN 1982-5153. Disponível em: <https://periodicos.ufsc.br/index.php/alexandria/article/view/1982-5153.2015v8n1p101/29302>. Acesso em: 08 abr. 2018. doi:https://doi.org/10.5007/1982-5153.2015v8n1p101.

CLEOPHAS, M. D. G. Ensino por investigação: concepções dos alunos de licenciatura em Ciências da Natureza acerca da importância de atividades investigativas em espaços não formais. Revista Linhas, v. 17, n. 34, p. 266-298, 2016.

GODOY, A. S. Pesquisa Qualitativa: tipos fundamentais. Revista de Administração de Empresas, São Paulo, 35(3), 20-29, 1995.

MOREIRA, M. A. Teorias de aprendizagem. São Paulo: Editora Pedagógica e Universitária, 2011.

MOREIRA, M. A.; MASSONI, N. T. Noções básicas de epistemologia e teorias de aprendizagem como subsídios para a organização de sequências de ensino-aprendizagem em ciências/física. São Paulo: Editora Livraria da Física, 2016.

MOURA, F. A. D.; COSTA, B. C.; FREIRE, G. M. Ensino de Física por Investigação: Relato de uma Sequência de Ensino Investigativo sobre a 1ª Lei de Newton em uma escola pública de Ensino Médio. Bragança: Novas Edições, 2018.

MOURA, F. A. et al. Ensino de Termometria e Tecnologias de Inovação: realidade e possibilidades de uma prática educacional usando Arduino. Revista de Estudos e Pesquisas Sobre Ensino Tecnológico (educitec), [s.l.], v. 5, n. 10, p.267-286, 1 mar. 2019. Instituto Federal do Amazonas. http://dx.doi.org/10.31417/educitec.v5i10.459.

PASQUALETTO, T. I.; VEIT, E. A.; ARAÚJO, I. S. Aprendizagem Baseada em Projetos no Ensino de Física: uma Revisão da Literatura. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, [SI], v. 17, p. 551-557, Ago 2017. Acesso em: abril fev. 2018.

PIAGET, J. Discurso do diretor do Bureal Internacional d’Éducation (e outras intervenções). In: Décima primeira conferência internacional de instrução pública. Reflexões e recomendações. Genebra: Bureau international d’éducation. 1948. p. 22-23; 28; 36.

POZO, J. I.; CRESPO, M. A. G. A Aprendizagem e o Ensino de Ciências: Do conhecimento cotidiano ao conhecimento científico. 5. ed. Porto Alegre: Artmed, 2009.

SASSERON, L. H. Alfabetização Científica no Ensino Fundamental: Estrutura e Indicadores deste processo em sala de aula. Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo. São Paulo. 2008.

SILVA, V. M. D. O ensino por investigação e o seu impacto na aprendizagem de alunos do ensino médio de uma escola pública. Dissertação (Mestrado). 89 fls - Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Porto Alegre. 2014.

VYGOTSKY, L. S. A formação social da mente. São Paulo: Martins Fontes, 1988.

Published

2019-04-10

How to Cite

MOURA, Fábio Andrade de; SILVA, Rubens. A proposal to study buoyancy using Investigative Activities. Journal of the Physics Teacher, [S. l.], v. 3, n. 1, p. 155–176, 2019. DOI: 10.26512/rpf.v3i1.21160. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/rpf/article/view/21160. Acesso em: 23 nov. 2024.

Most read articles by the same author(s)