TEACHING ATOMIC PHYSICS FOR A HIGH SCHOOL CLASS

GREEK AND MODERN PREDECESSORS OF MODERN ATOMISM

Authors

  • Marcello Ferreira, Dr. Universidade de Brasília
  • Olavo Leopoldino da Silva Filho Universidade de Brasília http://orcid.org/0000-0001-8078-3065
  • Clenilson Alvez Cortez Universidade de Brasília - UnB
  • Guilherme Henrique Schinzel Universidade de Brasília
  • José Cordeiro Neto Universidade de Brasília
  • Alex Sander Teixeira Silva Universidade de Brasília

DOI:

https://doi.org/10.26512/rpf.v2i3.19923

Keywords:

Teaching of atomic physics. Meaningful Learning. Potentially Meaningful Teaching Unit.

Abstract

This work deals with topics related to the teaching of atomic physics for high school students, considering that the knowledge of the structure of matter is of fundamental importance for the study of science. The general objective is to promote the acquisition of new concepts related to the structure of matter through a didactic sequence in the form of a Potentially Meaningful Teaching Unit (PMTU). The proposed activities were guided by the meaningful learning theory of Ausubel and his collaborators Novak and Moreira. The analysis of the results obtained, after the application of the didactic sequence and its analyses, showed indications of meaningful learning.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Olavo Leopoldino da Silva Filho, Universidade de Brasília

imagem2.jpg INSTITUTO DE FÍSICA, UNIVERSIDADE DE BRASÍLIA.

  • Formação: Dr. em Física, Mestre em Física, Mestre em Filosofia, Bacharel em Física, Matemática, Ciências da Computação e Filosofia.
  • Interesses: História da Física, Filosofia da Física, Ensino de física, Fundamentos de Mecânica Quântica.
  • Atuação Profissional: Professor Associado do Instituto de Física da Universidade de Brasília - UnB
  • Membro efetivo do Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física (MNPEF), Pólo 01
  • Coordenador de Licenciatura em Física - Instituto de Física, Universidade de Brasília - Universidade Aberta do Brasil (UAB)

Published

2018-12-04

How to Cite

FERREIRA, Marcello; SILVA FILHO, Olavo Leopoldino da; CORTEZ, Clenilson Alvez; SCHINZEL, Guilherme Henrique; NETO, José Cordeiro; SILVA, Alex Sander Teixeira. TEACHING ATOMIC PHYSICS FOR A HIGH SCHOOL CLASS: GREEK AND MODERN PREDECESSORS OF MODERN ATOMISM. Journal of the Physics Teacher, [S. l.], v. 2, n. 3, p. 43–58, 2018. DOI: 10.26512/rpf.v2i3.19923. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/rpf/article/view/19923. Acesso em: 19 may. 2024.

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>