CALORIMETRY IN FUNDAMENTAL EDUCATION
POTENTIALITIES OF A INQUIRY-BASED TEACHING SEQUENCE
DOI:
https://doi.org/10.26512/rpf.v2i3.19686Keywords:
Research. IBTS. Scientific Education. Calorimetry. Teaching Physics.Abstract
This article presents a didactic proposal for the teaching of calorimetry in elementary education, based on the potentialities of an Inquiry-Based Teaching Sequence (IBTS). According to Piaget’s (1977, 1978) and Vygotsky’s (1984) theoretical assumptions, and according to Carvalho's (2012) guidelines, this proposal is justified by the need to change the context of physics teaching, in which concepts, formulas and the Laws, commonly transmitted and replicated, give way to an investigative environment for the construction of scientific knowledge of a collective, socialized and problematized character. We have identified that research teaching, as developed in this proposal, is an effective methodology for the promotion of a scientific culture and scientific literacy, mobilizing important knowledge, attitudes and values for learning in physics.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, sendo o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License o que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).