TEORIAS DA APRENDIZAGEM E DA EDUCAÇÃO COMO REFERENCIAIS EM PRÁTICAS DE ENSINO: AUSUBEL E LIPMAN

Authors

  • Olavo Leopoldino da Silva Filho Universidade de Brasília
  • Marcello Ferreira Universidade de Brasília

DOI:

https://doi.org/10.26512/rpf.v2i2.12315

Keywords:

Learning Theories. Theories of Education. Classroom Activities. Educational Products.

Abstract

Students attending the Masters Program Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física (National Professional Master Program in Physics Teaching) - MNPEF make wide use in their dissertations of a theoretical reference that can lend soundness to their educational products, made to comply to a demand of the Program. However, the theoretical reference adopted is rarely strictly assumed in the students dissertations. Indeed, the adopted theoretical reference is sometimes barely discernible in the methodologies and didactic sequences that give these dissertations structure and shape. This phenomenon may be related to the fact that many of these theoretical references are, in fact, Learning Theories developed in the context of the Psychology of Education. These Learning Theories, however, are structurally quite wide in scope and also distant from the usual practices of the classroom, which are the focus of educational products. In this work we revise this situation proposing that any Learning Theory should be connected to a Education Theory to make the necessary connection to the classroom activities. We also present, as a case study, an articulation between David Ausubel’s theory of Meaningful Learning and Mathew Lipman’s Theory of Education as a means to present a theoretical reference much more robust and concrete.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Olavo Leopoldino da Silva Filho, Universidade de Brasília

Instituto de Física - IFD,  - UnB - Campus Darcy Ribeiro, Asa Norte, ICC-Centro CEP 70919-970 Brasília / DF

Marcello Ferreira, Universidade de Brasília

Instituto de Física - IFD,  - UnB - Campus Darcy Ribeiro, Asa Norte, ICC-Centro CEP 70919-970 Brasília / DF

References

BRASIL. Ministério da Educação. Diretrizes Curriculares Nacionais para o Ensino Médio. Brasília: MEC, 1998.

BRASIL. Ministério da Educação. Diretrizes Curriculares Nacionais Gerais da Educação Básica. Brasília: 2013.

CHEVALLARD, Yves. La Transposicion Didactica: Del saber sabio al saber enseñado. Argentina: La Pensée Sauvage, 1991.

FAZENDA, I. Interdisciplinaridade: qual o sentido? São Paulo: Paulus, 2003.

FERREIRA, M.; LOGUERCIO, R. Q. Análise de Competências em Projetos Pedagógicos de Licenciatura em Física a Distância. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, v. 16, n. 2, p. 389-419, 2016.

FOUCAULT, M. A Arqueologia do Saber. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2008.

FOUCAULT, M. História da Sexualidade II. O uso dos prazeres. Rio de Janeiro: Edições Graal, 1984.

FOUCAULT, M. Vigiar e Punir: nascimento da prisão. Petrópolis: Vozes, 1987.

JANTSCH, E. Vers l’interdisciplinarité et la transdisiplinarité dans l’enseignement et l’inovation. In: APOSTEL, L. et. al. (Orgs.). L’interdisciplinarité: problèmes d’enseignement et de recherche dans les universités. Rapport du Séminaraire sur l’Interdisciplinarite, Nice, 1970. Paris: Ceri/OCDE: 1973, p. 98-125.

JAPIASSÚ, H. Interdisciplinaridade e patologia do saber. Rio de Janeiro: Imago, 1976.

JAPIASSÚ, H. O sonho transdisciplinar. Rio de Janeiro: Imago, 2006.

KLEIN, J. T. Crossing boudaries: knowledge, disciplinarities, and interdisciplinarities. Virginia: University Press of Virginia, 1996.

KOCHELMANS, J. J. Interdisciplinarity: history, theory & pratice. Detroit: Wayne State University Press, 1990.

LATTUCA, L. R. Creating interdisciplinarity: interdisciplinary research and teaching among college and university faculty. Nashville: Vanderbilt University Press, 2001.

LENOIR, Y. Três interpretações da perspectiva interdisciplinar em educação em função de três tradições culturais distintas. Revista E-Curriculum. São Paulo, v. 1, n. 1, dez./jul. 2005-2006.

LIPMAN, M. O pensar na educação. 2. ed. Tradução de Ann Mary Figheiera Perpétuo. Petrópolis: Vozes, 1995.

LIPMAN, M; OSCANYAN, F. S.; SHARP, A. M. A Filosofia na sala de aula. 3. ed. Tradução de Ana Luiza Fernandes Falcone. São Paulo: Nova Alexandria, 2001.

MOREIRA, M.A. (1999). Aprendizagem significativa. Brasília: Editora da UnB.

MOREIRA, M. A; MASINI, E. F. A. Aprendizagem significativa: a teoria de David Ausubel. São a a Paulo: Moraes, 2 Edição - 2016 ”“ 4 Reimpressão, 112p. a

MOREIRA, M. A. Teorias de aprendizagem. São Paulo: E. P. U., 2 Edição ampliada - 2017a, 243p.

MOREIRA, M. A. Grandes desafios para o ensino da física na educação contemporânea. Rev. Prof. Física, 1, 1 (2017b)

MOREIRA, M. A. Unidades de ensino potencialmente significativas - UEPS. Internet: http://www.if.ufrgs.br/ moreira/UEPSport.pdf (Acesso em: 03/01/2018).

MOZENA, E. R.; OSTERMANN, F. Uma revisão bibliográfica sobre a interdisciplinaridade no ensino das ciências da natureza. Revista Ensaio, v. 16, n. 2, p. 185-206, mai./ago., 2014.

PIAGET, J. L’epistemologie des relations interdisciplinaires. In: APOSTEL, L. et. al. (Orgs.). L’interdisciplinarité: problèmes d’enseignement et de recherche dans les universités. Rapport du Séminaraire sur l’Interdisciplinarite, Nice, 1970. Paris: Ceri/OCDE: 1973, p. 131-144.

POLITO, A. & COELHO, A. L. M. B., Referenciais teóricos na pesquisa em ensino de Física e o caso da teoria ausubeliana, a ser apresentado no XVII Encontro de Pesquisa em Ensino de Física ”“ 2018. Comunicação pessoal com o autor.

REPKO, A. F. Interdisciplinary research: process and theory. Los Angeles/Londres: Sage, 2008.

SOMMERMAN, A. Objeto, método e finalidade da interdisciplinaridade. In: PHILIPPI Jr., A.; FERNADES, V. (Orgs.). Práticas de interdisciplinaridade no ensino e pesquisa. Barueri: Manole, 2015.

WEBER, M. Economia e sociedade: fundamentos de sociologia compreensiva. 3. ed., v. 1. Brasília: UnB, 1994.

Published

2018-08-28

How to Cite

SILVA FILHO, Olavo Leopoldino da; FERREIRA, Marcello. TEORIAS DA APRENDIZAGEM E DA EDUCAÇÃO COMO REFERENCIAIS EM PRÁTICAS DE ENSINO: AUSUBEL E LIPMAN. Journal of the Physics Teacher, [S. l.], v. 2, n. 2, 2018. DOI: 10.26512/rpf.v2i2.12315. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/rpf/article/view/12315. Acesso em: 11 may. 2024.

Issue

Section

Artigos

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>