IMPLEMENTING ENVIRONMENTAL SUSTAINABILITY ISSUES IN ENGLISH LANGUAGE TEACHING FOR SCHOOLS

Autores/as

  • Laura de Almeida Universidade Estadual de Santa Cruz

Palabras clave:

Learning; Acquisition; Environmental issues.

Resumen

This paper outlines the actions of a project entitled English Language, School and Sustainability ”“ Consciousness and Citizenship Relationship, subsidized by Institutional Program of Initiation to Teaching Service (PIBID) and sponsored by CAPES. Amongst the objectives we develop reading and writing abilities and promote studies and debates about environmental issues under a multi, inter and transdisciplinary perspective.  We base it mainly on Freire´s assumptions (2001) and on Chaves´ researches (2011). In this way, we promote not only the acquisition of the language, but also the participants’ search for a change in behavior that leads to citizens who are more involved with these issues.

Descargas

Los datos de descargas todavía no están disponibles.

Citas

ALMEIDA, Ricardo Luiz Teixeira de. The teaching of English as a foreign language in the context of Brazilian regular schools: a retrospective and prospective view of policies and
practices. Rev. bras. linguist. apl., Belo Horizonte , v. 12, n. 2, p. 331-348, June 2012. Available from <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-63982012000200006&lng=en&nrm=iso>. access on 06 Aug. 2015. http://dx.doi.org/10.1590/S1984-63982012000200006.
BOFF, Leonardo. Saber cuidar: ética do humano, compaixão pela terra. 7. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2001. p.199.
BONFIM, A. Parâmetros curriculares nacionais: uma revisita aos temas transversais Meio ambiente e saúde Trab. Educ. Saúde, Rio de Janeiro, v. 11 n. 1, p. 27-52, jan./abr. 2013.
BRASIL. Ministério da Educação e do Desporto. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: Língua Estrangeira ”” 5a. - 8a. séries. Brasília: MEC/SEF, 1998.
CHAUÍ, Marilena. Cidadania Cultural ”“ o direito a cultura. Ed. Fundação Perseu Abramo, São Paulo, 2006.
CHAVES, Cilene. Práticas Cotidianas em Educação Ambiental com Ênfase no Princípio Biocêntrico. 1. ed. Vila Velha ES: Opção, 2011. v. 01. p.79.
DIÁRIO OFICIAL DA UNIÃO ”“ DOU. Lei Nº 9.795, de 27 de abril de 1999 (DOU de 28/04/99). Regulamentada pelo Decreto n° 4.281, de 25 de junho de 2002. Lei da Educação Ambiental. Disponível em:
<http://www.embasa.ba.gov.br/sites/default/files/legislacao/arquivo/2011/06/21/Lei9795_99.pdf>. Acesso em: 11 mar. 2012.
DIAS, Genebaldo Freire. Educação ambiental: Princípios e praticas. 5ed. São Paulo: Global, 1998. p.400.
DOTA, M.I. M. Estratégias de leitura. In: Das estratégias de leitura à operações enunciativas: a modalidade. Tese de doutoramento. Araraquara: UNESP, 1994.
FREIRE, Paulo; FREIRE, Ana Maria Araújo. Pedagogia dos sonhos possíveis. São Paulo: Ed. UNESP, 2001. p.330p (Série Paulo Freire)
GUATTARI, Felix. As três ecologias. 6. ed. Campinas: Papirus, 1997. p.56 ISBN 8530801067 (Broch.).
PHILIPPI JR., Arlindo; PELICIONI, Maria Cecilia Focesi. UNIVERSIDADE DE SÃO PAULO Faculdade de Saúde Pública Núcleo de Informações em Saúde Ambiental. Educação ambiental: desenvolvimento de cursos e projetos. São Paulo: USP/FSP/NISAM, Signus, 2000. p.350. PNEA. Política Nacional de Educação Ambiental. Disponível em:
<http://www.ecosistema.org/erapido/arquivos/arquivos/24062009_195915_Bases_Legais.pdf> . Acesso em: 11 mar. 2012.
REIGOTA, Marcos. O que é educação ambiental. Rio de Janeiro: Brasiliense, 1994. 62p. (Primeiros passos) ISBN 8511012923 (broch.).

Publicado

2015-10-03

Cómo citar

ALMEIDA, Laura de. IMPLEMENTING ENVIRONMENTAL SUSTAINABILITY ISSUES IN ENGLISH LANGUAGE TEACHING FOR SCHOOLS. Revista Desempenho, [S. l.], v. 1, n. 23, 2015. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/rd/article/view/9469. Acesso em: 25 jun. 2024.

Número

Sección

Artigo

Artículos más leídos del mismo autor/a

Artículos similares

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

También puede {advancedSearchLink} para este artículo.