Textbook in Applied Linguistics: its role in teacher training within the teaching of foreign languages in Brazil

Authors

  • Paula Tôgo Mazzei Universidade de Brasília

Keywords:

livro didático; formação docente; ensino de línguas estrangeiras.

Abstract

In this article I intend to raise new reflections, thus enabling a discussion on the presence of textbooks in teacher education within the context of teaching foreign languages ​​in Brazil. In order to achieve this, through literature review, I bring relevant questions when reflecting on the concept of textbook (PESSOA, 2009), seen as an example of didactic material, and its role in the classroom (TILIO, 2010). Briefly, I first approach the history of textbooks in the Brazilian context, and then discuss the topic with a critical theoretical view, seeking to bring different definitions of the object into focus (MUNAKATA, 2002). I present ideas that I support and open space for discussion, ending this work with the conclusion that textbooks have the potential to be a material, more than a tool or manual, that will help both teachers and students in their learning journey. The objective here is to instigate the reader to critically examine this subject, perhaps even reviewing their own experiences during their academic journey, recognizing that the textbook reveals a perspective on teaching, as well as its educational purposes and its social function within our society.



Downloads

Download data is not yet available.

References

ARAÚJO, Marcus de Souza. O livro didático de língua estrangeira: múltiplas perspectivas. Revista Brasileira de Linguística Aplicada, v. 12, n. 3, p. 647-652, 2012.

BITTENCOURT, Circe Maria Fernandes. Ensino de História: fundamentos e métodos. São Paulo: Cortez, 2004.

BORELLA, Sabrina Gewehr; SCHROEDER, Daniela Norci. O livro didático de língua estrangeira: uma proposta de avaliação. Entretextos: Revista da Pós-graduação em Letras. Londrina, v. 13, n. 1 (jan./jun.), p. 231-256, 2013.

DIONÍSIO, Ângela Paiva; MUNAKATA, Kazumi; RAZZINI, Márcia de Paula Gregório. Livros didáticos de Português formam professores? Brasília-DF: Congresso Brasileiro de Qualidade na Educação: formação de professores, out., v1, n6. MEC/SEF, 2001, p 82-88. Disponível em: http:// portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/vol1b.pdf. Acesso em mar. 2022.

LUDWIG, Carlos Roberto; MACHADO, Luzia Angélica Moreira. O “mundo plástico" dos materiais didáticos. EntreLetras, v. 8, n. 2, p. 127-149, 2017.

MARTINS, Andréia; MAGALHÃES, Lilianne Sousa. Estudos Sobre Material Didático E Formação De Professores: Levantamentos Bibliográficos E Proposições De Pesquisa. Revista Acadêmica Eletrônica Sumaré, v. 1, p 1-11, 2014.

PESSOA, Rosane Rocha. O livro didático na perspectiva da formação de professores. Trabalhos em Linguística Aplicada, v. 48, n. 1, p. 53-69, 2009.

POTOCKY, Lana Cristina; VILAÇA, Márcio Luiz Corrêa. O livro didático de língua estrangeira, História, avaliação e importância. In: Congresso Nacional de Linguística e Filologia. Rio de Janeiro, Instituto de Letras da Universidade do Estado do Rio de Janeiro. 2012. p. 950-958. Disponível em: http://www.filologia.org.br/xvi_cnlf/tomo_1/084.pdf. Acesso em mar. 2022.

SANTOS, Marcelo Sousa. A construção de identidades no livro didático de língua estrangeira: uma perspectiva crítica. Dissertação (Mestrado em Linguística Aplicada) - Instituto de Letras - Universidade de Brasília. Brasília, 2013. 239 f.

TILIO, Rogério. A representação do mundo no livro didático de Inglês: uma abordagem sócio-discursiva. the ESPecialist, v. 31, n. 2, 2010.

Published

2023-04-10

How to Cite

TÔGO MAZZEI, Paula. Textbook in Applied Linguistics: its role in teacher training within the teaching of foreign languages in Brazil. Revista Desempenho, [S. l.], v. 1, n. 33, p. 1–14, 2023. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/rd/article/view/43938. Acesso em: 17 may. 2024.

Issue

Section

Artigo

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.