The significance of school evaluation for fourth grade children

Authors

  • Amanda Nogueira Pereira Universidade de Brasília - UnB
  • Sandra Ferraz de Castillo Dourado Freire Universidade de Brasília - UnB

DOI:

https://doi.org/10.26512/lc.v21i44.4507

Keywords:

School Evaluation, Learning, Children, Elementary education

Abstract

This paper aims at understanding the imports of school evaluation for fourth-grade children and the relations they establish with their own learning process. Empirical research was conducted with eight children who participated in three focus group meetings, and each gave an individual interview. Results of the analyses of discursive interactions and narratives of two of them suggest that children experience many conceptions of evaluation in school practice. Although the dominant method is applying tests to confer grades, they take a critical stance as to the function of evaluation for learning itself. Complex as it is, the way in which evaluation is conducted seems to participate significantly in the construction of their feeling towards their school experience.

Downloads

Download data is not yet available.

References

FERREIRA, Lucinete Maria Souza. Retratos da avaliação: conflitos, desvirtuamentos e caminhos para a superação. Porto Alegre: Mediação, 2009.

FREIRE, Sandra Ferraz de Castillo Dourado. Concepções dinâmicas de si de crianças em escolarização: uma perspectiva dialógico-desenvolvimental. 2008. xvi, 264 p.: Tese (doutorado) - Universidade de Brasília, Instituto de Psicologia, Programa de Processos de Desenvolvimento Humano e Saúde, 2008.

GUERRA, Miguel Ángel Santos. Uma fl exa no alvo: a avaliação como aprendizagem. ed. São Paulo: Loyola, 2007.

HADJI, Charles. Avaliação desmistifi cada. Porto Alegre: Artmed, 2001.

HOFFMANN, Jussara. Avaliação mediadora: uma prática em construção da pré-escola à universidade. 32. ed. Porto Alegre: Mediação, 2012.

HOFFMANN, Jussara. Avaliação: mito e desafio: uma perspectiva: uma perspectiva construtivista. 42. ed. Porto Alegre: Mediação, 2012.

LÜDKE, Menga & ANDRÉ, Marli E.D.A. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. Disponível em: . Acesso em: 20 ago. 2013.

LUCKESI, Cipriano Carlos. Avaliação da aprendizagem escolar: estudos e proposições. 22. ed. São Paulo: Cortez, 2011.

RICHARDSON, Roberto; WAINWARIGHT, David. A pesquisa Qualitativa crítica é válida. In: RICHARDSON, Roberto (Org). Pesquisa Social. 3. ed. São Paulo: Ed. Atlas.

ROMÃO, José Eustáquio. Avaliação dialógica: desafios e perspectivas. 9. ed. São Paulo: Cortez, 2011.

VILLAS BOAS, Benigna Maria de Freitas. Portfólio, avaliação e trabalho pedagógico. 2. ed. Campinas: Papirus, 2005.

VILLAS BOAS. (Org.). Avaliação formativa: Práticas inovadoras. Campinas, SP: Papirus, 2011.

VILLAS BOAS. Pedagogia: A avaliação na escola. Brasília: Universidade de Brasília, 2007. pp. 10-23. Disponível em:< http://www.fe.unb.br >. Acesso em: 15 set. 2013.

YOUTUBE. Chico Bento na escola. Disponível em: . Acesso em: 20 ago. 2013.

Published

2015-05-18

How to Cite

Pereira, A. N., & Freire, S. F. de C. D. (2015). The significance of school evaluation for fourth grade children. Linhas Críticas, 21(44), 199–217. https://doi.org/10.26512/lc.v21i44.4507