Circle time
children's daily experiences in the context of the pandemic
DOI:
https://doi.org/10.26512/lc.v26.2020.36176Keywords:
Childhood, Children, Pandemic, Daily Experiences, SchoolAbstract
This article aims to present the results of a survey conducted with a group of 7- to 9-year-old children, in the city of Belo Horizonte, MG, to understand, from their point of view, their daily experiences in the pandemic context caused by COVID-19. The research included methodological strategies involving the creation of narrative spaces, in which the conversation circles and multimodal productions gained prominence and allowed us to understand how children to understand dealt with the time of uncertainties, fears, how they felt and understood the complexity of reality, how they related with schools, and reorganized their worlds.
Downloads
References
Bernardes, J. (2020, dezembro 27) Coronavírus covid-19 não é um vírus feito em laboratório. https://pfarma.com.br/blog/5309-coronavirus-evolucao.html
Brasil. (2010). Resolução nº 4 de 13 de julho de 2010 (Define Diretrizes Curriculares Nacionais Gerais para a Educação Básica). Conselho Nacional de Educação. Câmara de Educação Básica. http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=6704-rceb004-10-1&category_slug=setembro-2010-pdf&Itemid=30192
Faxina, E., & Gomes, P. G. (2016). Midiatização: um novo modo de ser e viver em sociedade. Paulinas.
Felix, V. H. (2020, dezembro 27). O que é TikTok? Tecnoblog. https://tecnoblog.net/337651/o-que-e-tiktok/
Freire, P. (2000). Pedagogia da esperança: um reencontro com a Pedagogia do Oprimido. Editora Paz e Terra.
Fuenzalida, V. (2008). Cambios en la relación de los niños con la televisión. Comunicar - Revista Científica de Comunicación y Educación, XV(30), 49-54. https://doi.org/10.3916/c30-2008-01-007
Gilbert, E. (2006). Comer, Rezar, Amar. Objetiva.
Gomes, L. O., & Voltarelli, M. A. (2020). Assumir a infância e a educação como prioridades. Linhas Críticas, 26, e34622. https://doi.org/10.26512/lc.v26.2020.34622
Gómez, G. O. (2014). Recepção midiática, aprendizagens e cidadania. Paulinas.
Kohan, W. (2019). A devolver (o tempo d)a infância à escola. Em A. Abramowicz, & G. Tebet. Infância e pós-estruturalismo (pp.11-14). Pedro & João.
Nery, P. G. (2019). Culturas da infância: os modos como as crianças assistem, interagem e dão sentido às narrativas das séries de animação. [Tese de Doutorado, Universidade de São Paulo]. Biblioteca Digital USP. https://doi.org/10.11606/T.48.2020.tde-10122019-103104
Oliveira, I. B., & Sgarbi, P. (2008). Estudos do cotidiano e Educação. Autêntica.
Paes, J. P. (1991). Poemas para brincar. Ática.
Pais, J. M. (2003). Vida cotidiana: enigmas e revelações. Cortez.
Sacristán, J. G. (2001). A educação obrigatória: seu sentido educativo e social. Artmed.
Silva, D. N. (2020a, dezembro 27). O que foi a Peste Negra. Brasil Escola. https://brasilescola.uol.com.br/o-que-e/historia/o-que-foi-a-peste-negra.htm
Silva, D. N. (2020b, dezembro 27). Gripe Espanhola. História do Mundo. https://www.historiadomundo.com.br/idade-contemporanea/gripe-espanhola.htm
Starling, C. (2020, setembro 22). Meu primeiro dia de aula foi inesquecível. Estado de Minas. https://www.em.com.br/app/colunistas/carlos-starling/2020/09/22/noticia-carlos-starling,1187644/meu-primeiro-dia-de-aula-foi-inesquecivel.shtml
Starling, H. M., & Schwarcz, L. M. (2020, dezembro 30). Negacionismo sem máscaras. Revista Carta Capital, XXVI (1138), 12-13.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Patricia Gonçalves Nery

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
-Authors maintains the copyright and grants the journal the right of first publication, the work being simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows the sharing of the work with recognition of the authorship of the work and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to enter into additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
-Authorers are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes as well as increase the impact and the citation of published work (See The Effect of Free Access).