Docência, tecnologias e sociedade neoliberal

um diálogo com o professor Acir Mário Karwoski

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/lc.v26.2020.26484

Keywords:

Educação, Sociedade neoliberal, Mídias e tecnologia, Subjetividades

Abstract

In this interview the theme involving education, technologies and neoliberal society is the central point of discussion and reflection. The purpose is to raise questions about the controversial relations between education and technologies in society driven by global capitalism and neoliberalism, and their effects on the production of subjectivities. Dialogue on this theme is very exciting because, when looking from other dimensions (critical and dialectical perspective), it is possible to deconstruct aspects established in academia with points and counterpoints that provide criticism and debate. To deepen this field of knowledge, the teacher Acir Mário Karwoski (A. M. K.) was interviewed, who stands out on the national scene for his legacies and countless scientific productions.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Evandro Salvador Alves de Oliveira, Centro Universitário de Mineiros, Brasil

Doutor em Estudos da Criança pela Universidade do Minho (UMINHO - Portugal). Doutor em Educação pela Universidade de Uberaba (UNIUBE). Mestre em Educação pela Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT). Professor Associado do Centro Universitário de Mineiros (UNIFIMES) e atualmente Diretor de Ensino e docente no curso de Educação Física. E-mail: evandro@unifimes.edu.br 

Júlio Henrique Cunha Neto, Universidade de Uberaba, Brasil

Doutor em Educação pela Uniube; Mestre em Educação pela Universidade Federal do Triangulo Mineiro. Graduado em Matemática. Área de Investigação Educação. E-mail: julio_h_neto@hotmail.com

Henrique Carivaldo de Miranda Neto, Centro Universitário de Patos de Minas, Brasil

Doutorando em Educação pela Uniube; P´ró-Reitor de Pesquisa no Centro Universitário de Patos de Minas, UNIPAM; Mestre em Educação. Área de Investigação Educação. E-mail: profhenrique@unipam.edu.br

Sálua Cecílio, Universidade de Uberaba, Brasil

Doutora em Sociologia pela USP; coordenadora do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade de Uberaba - UNIUBE; Área de Investigação Educação. E-mail: salua.cecilio@uniube.br

References

Barreto, R. G. A. (2012). Recontextualização das tecnologias da informação e da comunicação na formação e no trabalho docente. Educação e Sociedade. Campinas, 33(121), 985-1002. https://doi.org/10.1590/S0101-73302012000400004

Chaquime, L. P., & Mill, D. (2016). Dilemas da docência na educação a distância: um estudo sobre o desenvolvimento profissional na perspectiva dos tutores da Rede e-Tec Brasil. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, 97(245), 117-130. https://doi.org/10.1590/S2176-6681/361514036

Tardif, M. (2010). Os saberes dos professores. In: Oliveira, D. A.; Duarte, A. M. C.; Vieira, L. M. F. Dicionário de trabalho, profissão e condição docente. Ed. UFMG.

Published

2020-08-04

How to Cite

Alves de Oliveira, E. S., Cunha Neto, J. H., Carivaldo de Miranda Neto, H., & Cecílio, S. (2020). Docência, tecnologias e sociedade neoliberal: um diálogo com o professor Acir Mário Karwoski. Linhas Críticas, 26, e26484. https://doi.org/10.26512/lc.v26.2020.26484