Spaces and times of schooling: marks of disciplinary devices

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/lc.v25.2019.21867

Keywords:

Body, School, Disciplinary devices, Surveillance

Abstract

The object of study is the school. The article problematizes how the contemporary school and in it the disciplinary device of surveillance produce effects on the bodies. This is a post-critical research. The instruments of data production were: photographs and the field diary. It is inferred that the school is a machinery, that through the disciplinary device of the surveillance produces, in the institution researched, bodies that move, but that silence, are obedient, consumerist, participative, police of self and others, bodies that meet , Which resist and build lines of escape.

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Author Biographies

Monique Cristina Francener Hammes Schüt, Universidade Regional de Blumenau

Mestre pelo programa de pós-graduação em Educação da Universidade Regional de Blumenau. Graduada em Pedagogia. Pesquisadora do grupo de Políticas de Educação na Contemporaneidade.

Gicele Maria Cervi, Universidade Regional de Blumenau

Doutora em Ciências Sociais pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (2010). Atualmente é professora do quadro da Universidade Regional de Blumenau. Professora e Coordenadora do Mestrado em Educação - PPGE-FURB. Coordenadora do Grupo de Pesquisa Políticas de Educação na Contemporaneidade. Coordenadora Institucional do PIBID-FURB desde 2011.Vice-Presidente do ForPibid Gestão 2014-2016.

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Published

2019-06-03

How to Cite

Schüt, M. C. F. H., & Cervi, G. M. (2019). Spaces and times of schooling: marks of disciplinary devices. Linhas Críticas, 25, e21867. https://doi.org/10.26512/lc.v25.2019.21867

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