Education and Social Transformation: configuration of resistance knowledge in “Associação Sergipana de Prostitutas”

Authors

Keywords:

Educational Practices, Human Rights, Informal Education, Prostitution, Resistence

Abstract

The article aims to investigate how educational practices impact processes of social transformation, based on the knowledge evidenced and constructed through the actions of “Associação Sergipana de Prostitutas (ASP)”. Firstly, an image illustrating the educational daily life of ASP is analyzed through the framework "Systematizing Image/Text Perception Through the Lens of Critical Thinking." Subsequently, the resistance knowledge of ASP is described and understood through the documented sources found. It is evident that ASP undergoes a (trans)formation of subjects, guided by a pedagogy of resistance. This constructs interrelated knowledge within a living curriculum that is directed towards organization and action, in support of the collective struggle of these women.

Author Biographies

Ian Ravih Rollemberg de Aragão, Universidade Tiradentes, Aracaju, Sergipe, Brasil

Graduando em Psicologia (UNIT) e bolsista de Iniciação Científica pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Tiradentes.

Luzinete Rosa dos Santos, Universidade Tiradentes, Aracaju, Sergipe, Brasil

Doutoranda em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Tiradentes; Mestre em Educação (UNIT).

Simone Silveira Amorim, Universidade Tiradentes, Aracaju, Sergipe, Brasil

Docente do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Tiradentes; Doutora em Educação (UFS).

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Published

22.03.2024

How to Cite

ARAGÃO, Ian Ravih Rollemberg de; SANTOS, Luzinete Rosa dos; AMORIM, Simone Silveira. Education and Social Transformation: configuration of resistance knowledge in “Associação Sergipana de Prostitutas”. InSURgência: revista de direitos e movimentos sociais [InSURgence: rights and social movements journal], Brasília, 2024. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/insurgencia/article/view/48762. Acesso em: 21 may. 2024.

Issue

Section

In defense of research

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