Homework: the advancement of homeschooling and the impacts on the construction of subjects of rights

Authors

Keywords:

Children, Education, Pandemic, Homeschooling

Abstract

The purpose of this essay is to highlight the profound impacts of the COVID-19 pandemic and homeschooling, in protecting millions of girls and boys from violence and in learning. The research is based on articles, laws, books, being bibliographical. Data collected by UNICEF (United Nations Children's Fund), indicate that about 1.4 million children and adolescents aged between 6 and 17 years are out of school, and more than 5.5 million Brazilians with the same age group did not have school activities in 2020 due to the pandemic. At the same time, there is the dissemination of a project and ideas that propagate the defense of home education, where parents and guardians assume the role of teachers and the school itself, a dismantling of the Brazilian State and the protection of the most vulnerable subjects of rights.

Author Biographies

Angélica Ferreira de Freitas, Universidade Federal de Jataí, Jataí, Goiás, Brasil

Graduanda do Curso de Direito, na Universidade Federal de Jataí - UFJ.

Luana Renata Alves Sena, Universidade Federal de Jataí, Jataí, Goiás, Brasil

Law student at the Federal University of Jataí - UFJ.

Sirlene Moreira Fideles, Universidade Federal de Jataí, Jataí, Goiás, Brasil

Teacher. Doctor in Law. Federal University of Jataí.

References

ARIÈS, Philippe. História social da criança e da família. 2. ed. Rio de Janeiro: LTC, 1981.

AURINI, Janice; DAVIES, Scott. Choice without markets: home schooling in context of private education. British Journal of Sociology of Education. v. 26, n. 4, p. 461-474, set. 2005.

BARBOSA, Luciane Muniz Ribeiro. Homeschooling no Brasil: Ampliação do direito à educação ou via de privatização. Educ. Soc., Campinas, v. 37, n. 134, p. 153-168, jan./mar. 2016.

BARBOSA, Luciane Muniz Ribeiro; EVANGELISTA, Natália Sartori. Educação domiciliar e direito à educação: A influência norte-americana no Brasil. Revista Educação Perspectiva, Viçosa, v. 08, n. 03. p. 328-344, set./dez. 2017.

BOUDENS, Emile. Ensino em casa no Brasil. Brasília: Câmara dos Deputados, 2002.

BRASIL. Boletim de Jurisprudência Internacional: educação domiciliar. Educação Domiciliar. Disponível em: https://www.stf.jus.br/arquivo/cms/jurisprudenciaBoletim/anexo/BJI2_HOMESCHOOLING.pdf. Acesso em: 04 ago. 2023.

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. 1988. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicaocompilado.htm. Acesso em: 05 fev. 2023.

BRASIL. Lei 8.069, 13 de julho de 1990. Estatuto da Criança e do Adolescente. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l8069.htm. Acesso em: 05 fev. 2023.

BRASIL. Superior Tribunal Federal. Tese nº 822. Relator: Ministro Luís Roberto Barroso. Tema 822 - Possibilidade de O Ensino Domiciliar (Homeschooling), Ministrado Pela Família, Ser Considerado Meio Lícito de Cumprimento do Dever de Educação, Previsto no Art. 205 da Constituição Federal. Brasília, 2019. Disponível em: https://portal.stf.jus.br/jurisprudenciaRepercussao/verAndamentoProcesso.asp?incidente=4774632&numeroProcesso=888815&classeProcesso=RE&numeroTema=822. Acesso em: 05 ago. 2023.

BRASIL tem quase 1,4 milhão de crianças e adolescentes fora da escola, diz estudo do Unicef com dados do IBGE. G1, 21 jan. 2021. Disponível em: https://g1.globo.com/educacao/volta-as-aulas/noticia/2021/01/28/brasil-tem-quase-14-milhao-de-criancas-e-adolescentes-fora-da-escola-diz-estudo-do-unicef-com-dados-do-ibge.ghtml. Acesso em: 05 jul. 2023.

CARAPAÑA. A nova direita e a normalização do nazismo e do fascismo. In: GALLEGO, Esther Solano (org.). O Ódio como Política: a reinvenção das direitas no Brasil. Brasília: Boitempo, 2018. p. 33-40.

CETIC.BR - CENTRO REGIONAL DE ESTUDOS PARA O DESENVOLVIMENTO DA SOCIEDADE DA INFORMAÇÃO. Crianças e adolescentes conectados ajudam os pais a usar a Internet, revela TIC Kids Online Brasil. Disponível em: https://cetic.br/pt/noticia/criancas-e-adolescentes-conectados-ajudam-os-pais-a-usar-a-internet-revela-tic-kids-online-brasil/. Acesso em: 05 fev. 2023.

CORREIO BRAZILIENSE. Confira o mapa de reabertura das escolas nas redes públicas e particulares. Disponível em: https://www.correiobraziliense.com.br/euestudante/educacao-basica/2021/04/4920341-confira-o-mapa-de-reabertura-das-escolas-nas-redes-publica-e-particular.html. Acesso em: 04 fev. 2023.

DOIS milhões de crianças e adolescentes de 11 a 19 anos não estão frequentando a escola no Brasil, alerta UNICEF. Disponível em: https://www.unicef.org/brazil/comunicados-de-imprensa/dois-milhoes-de-criancas-e-adolescentes-de-11-a-19-anos-nao-estao-frequentando-a-escola-no-brasil . Acesso em: 05 jul. 2023.

FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1967.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2005.

FREITAS, Marcos Cezar. (Org). História social da infância no Brasil. São Paulo: Cortez, 1997.

FUNDAÇÃO CARLOS CHAGAS. Abandono escolar e a pandemia no Brasil: efeitos nas desigualdades escolares. Informe nº 4. Fundação Carlos Chagas. Disponível em: https://www.fcc.org.br/fcc/educacao-pesquisa/abandono-escolar-e-a-pandemia-no-brasil-efeitos-nas-desigualdades-escolares/. Acesso em: 05 fev. 2023.

G1. Evasão escolar de crianças e adolescentes aumenta 171% na pandemia. 02 dez. 2021. Disponível em: https://g1.globo.com/educacao/noticia/2021/12/02/evasao-escolar-de-criancas-e-adolescente-aumenta-171percent-na-pandemia-diz-estudo.ghtml. Acesso em: 05 fev. 2023.

INSPER. Ensino remoto na pandemia gera prejuízos na formação de alunos. 06 jun. 2021. Disponível em: https://www.insper.edu.br/conhecimento/politicas-publicas/ensino-remoto-pandemia-portugues-matematica-2/. Acesso em: 05 fev. 2023.

LEBRUN, François. Um em cada dois recém-nascidos. In: LE GOFF, Jacques. (Org). As doenças têm história. Lisboa: Terramar, 1985.

LEPRE, Rita Melissa; CAMPOS Isabel Cristina de; BENETTI, Eduardo Silva; SILVA, Matheus Estevão Ferreira da. Direitos humanos, valores morais e educação libertadora: diálogos para a construção da autonomia na escola. Revista de Iniciação à Docência, v. 06, n. 02, dez. 2021.

MARINO, Adriana Simões; BAPTISTA, Marisa Todescan Dias da Silva. A história como paradigma na construção de sujeitos de direitos. Mnemosine, v. 3, n. 2, 28 dez. 2007. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/mnemosine/article/view/41313/28582 Acesso em: 05 ago. 2023.

ONU - ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS. Declaração Universal dos Direitos Humanos. 1948. Disponível em: https://institutolegado.org/blog/declaracao-universal-dos-direitos-humanos-integra/?gclid=Cj0KCQiA54KfBhCKARIsAJzSrdpqY3xQQE9UrRojuD1-_y3nb3_5eVrC5OlLbqXbSNcyxICYzBPkBkIaAgR4EALw_wcB. Acesso em: 05 fev. 2023.

PASSETTI, Edson. Violentados: Crianças, adolescentes e justiça. São Paulo: Imaginária, 1999.

PORTELA, Lincoln. PL 3179/2012. Disponível em: https://www.camara.leg.br/proposicoesWeb/fichadetramitacao?idProposicao=534328. Acesso em: 04 fev. 2023.

RIEGEL, Sarah. The homeschooling movement and the struggle for democratic education. Studies in Political Economy, v. 65, 2001.

SANTOS, Alexsandro dos. Direito Humano à Educação na Pandemia: Desafios, Compromissos e Alternativas. Nota Técnica. 2021. Disponível em: https://ubes.org.br/ubesnovo/wp-content/uploads/2021/03/NOTA-T%C3%89CNICA_DIREITO-HUMANO-%C3%80-EDUCA%C3%87%C3%83O_Documento-Oficial.pdf. Acesso em: 04 fev. 2023.

SANTOS, Marina Carvalho dos. Homeschooling no Brasil: propostas e debates sobre a sua regulamentação. Vitória da Conquista: Programa de Pós-Graduação (Mestrado) em Educação da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia, 2022. Disponível em: http://www2.uesb.br/ppg/ppged/wp-content/uploads/2022/07/MARINA-CARVALHO-DOS-SANTOS.pdf. Acesso em: 04 ago. 2023.

SOBRINHO, Patrícia Jerônimo. Oportunidades e desafios da educação pública (ensino fundamental e médio) em tempo de pandemia. Revista Aproximação, Guarapuava, v. 02, n. 05, out./nov./dez. 2020.

UNICEF - FUNDO DAS NAÇÕES UNIDAS PARA A INFÂNCIA. Dois milhões de crianças e adolescentes de 11 a 19 anos não estão frequentando a escola no Brasil, alerta UNICEF. Disponível em: https://www.unicef.org/brazil/comunicados-de-imprensa/dois-milhoes-de-criancas-e-adolescentes-de-11-a-19-anos-nao-estao-frequentando-a-escola-no-brasil. Acesso em: 04 fev. 2023.

UNICEF. O UNICEF alerta para os riscos da educação domiciliar. Disponível em: https://www.unicef.org/brazil/comunicados-de-imprensa/unicef-alerta-para-os-riscos-da-educacao-domiciliar. Acesso em: 04 fev. 2023.

VAZ, Marta Rosani Taras; VAZ, Ana Eduarda Taras. Homeschooling no contexto político brasileiro e os seus impactos para a Educação enquanto Direito Social. Dialogia, São Paulo, n. 35, p. 148-162, maio/ago. 2020. DOI: https://doi.org/10.5585/dialogia.n35.16893.

Published

22.03.2024

How to Cite

FERREIRA DE FREITAS, Angélica; ALVES SENA, Luana Renata; MOREIRA FIDELES, Sirlene. Homework: the advancement of homeschooling and the impacts on the construction of subjects of rights. InSURgência: revista de direitos e movimentos sociais [InSURgence: rights and social movements journal], Brasília, 2024. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/insurgencia/article/view/47364. Acesso em: 23 nov. 2024.

Issue

Section

In defense of research

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.