Writing abstracts in graduate programs: a case study

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/rhla.v23i2.53693

Keywords:

Graduate level, Academic writing, Learning, English, Abstract

Abstract

This article reports the main findings of a master's thesis (COSTA, 2022) in Education that accompanied seven students of the Academic English I course for a semester to comprehend how they learned academic writing in English, more specifically the academic abstract. For that, we identified the rhetorical and linguistic structure that the participants used in the production of their abstracts according to the rhetorical movements of Swales and Feak (2009), we got to know their perspectives and the effects of instruction. We used to generate data: (a) participant observation; (b) field diary; (c) collection of produced abstracts; and (d) interviews with the graduate students. The data revealed the participants’ evolution in writing abstracts and the appropriation of Swales and Feak’s movements (2009). Participants highlighted the objective of publishing scientifically and internationally in English autonomously, as insiders through their active participation in specific contexts of language use.

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Author Biography

Cyntia Bailer, Universidade Regional de Blumenau

Professora no Departamento de Letras da Universidade Regional de Blumenau (FURB) e no Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE/FURB). Doutora em Estudos da Linguagem no Programa de Pós-Graduação em Inglês UFSC (2012-2016). Foi bolsista CAPES, com estágio sanduíche no exterior, na Carnegie Mellon University (Pittsburgh, PA, EUA) (2014-2015). Mestre em Letras (Inglês e Literatura correspondente) pela UFSC (Universidade Federal de Santa Catarina) (2011). Possui graduação em Letras (Língua Portuguesa e Língua Inglesa e respectivas literaturas) pela FURB (Fundação Universidade Regional de Blumenau) (2008). Apresentou trabalhos e pesquisas desenvolvidas durante sua trajetória educacional. Tem experiência profissional no ensino da Língua Inglesa aos mais diversos níveis em escolas regulares e escolas de idiomas, bem como experiência em tradução e revisão. Como pesquisadora, está interessada no bi/multi/plurilinguismo, educação linguística, formação de professores, neurociência e educação (ciência da mente, cérebro e educação).

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AGRADECIMENTOS

Os autores agradecem os participantes e todos os envolvidos na pesquisa, qualificação e defesa da dissertação do primeiro autor. Agradecimento especial à Fundação de Apoio à Pesquisa Científica e Tecnológica do Estado de Santa Catarina (FAPESC) pela bolsa de pesquisa concedida ao primeiro autor no período de abril/2021 a fevereiro/2022.

Published

2024-12-23

How to Cite

Costa, E. P. da, & Bailer, C. (2024). Writing abstracts in graduate programs: a case study. Revista Horizontes De Linguistica Aplicada, 23(2), DT8. https://doi.org/10.26512/rhla.v23i2.53693

Issue

Section

Dossier: Academic Writing from Different Theoretical Approaches

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