Habilidade oral em L2: da cognição à interação
DOI:
https://doi.org/10.26512/rhla.v13i2.1370Palabras clave:
Fala;, Segunda língua;, Processamento cognitivo;, InteraçãoResumen
Resumo
Neste artigo, objetiva-se discutir a natureza e o desenvolvimento da fala em L2, partindo do pressuposto de que o falante é, ao mesmo tempo, processador de informação e interlocutor (Levelt, 1989). Isso significa que a habilidade oral em L2 requer o conhecimento de elementos linguísticos e padrões pragmático-discursivos das diferentes situações comunicativas, e depende do funcionamento de mecanismos cognitivos de processamento. A discussão é feita, a partir da caracterização da fala como habilidade cognitiva e social, apresentando-se mecanismos cognitivos (sistemas de memória e atenção) envolvidos na oralidade e elementos que constituem a estrutura conversacional (interlocutores e contexto). Também é feita uma reflexão sobre procedimentos de intervenção pedagógica para o desenvolvimento da fala em L2, ressaltando-se o papel da prática e da atenção seletiva.
Palavras-chave: Fala; Segunda língua; Processamento cognitivo; Interação.
Oral skill in L2: from cognition to interaction
Abstract
In this article we aim to discuss the nature and the development of speech in L2, assuming that the speaker is at the same time an information processor and an interlocutor (Levelt, 1989). That means that the oral skill in L2 requires the knowledge of linguistic elements and pragmatic-discursive patterns of different communicative situations, and it depends on the operation of cognitive processing mechanisms. The discussion is conducted from the characterization of speech as a cognitive and social skill, by exposing some cognitive mechanisms (memory and attention systems) involved in the oral skills and some elements that constitute the conversational structure (interlocutors and context). A reflection about pedagogical intervention procedures for the development of speech in L2 is also carried out, emphasizing the role of practice and selective attention.
Keywords: Speech; Second language; Cognitive processing; Interaction.
Descargas
Citas
ALCÓN SOLER, Eva. Desarrollo de la competencia discursiva oral en el aula de lenguas extranjeras: perspectivas metodológicas y de investigación. In: MUÑOZ, Carmen. (Ed.) Segundas lenguas:adquisición en el aula. Barcelona: Editorial Ariel, S.A. 2000. p. 259-276.
BARALO, Marta. El desarrollo de la expresión oral en el aula de E/LE. Carabela, Madrid, n.47, p. 5-36, 2000.
BERGSLEITHNER, Joara. M. Atenção e memória de trabalho na produção oral em L2. In: BERGSLEITHNER, Joara. M.; WEISSHEIMER, Janaína.; MOTA, Mailce. B. (Orgs.) Produção oral em LE:múltiplas perspectivas. Campinas: Pontes, 2011, p. 21-46.
BYGATE, Martin. Teaching and testing speaking. In: LONG, MichaelH.; DOUGHTY, CatherineJ. (Eds.) The handbook of language teaching. Oxford: Blackwell Publishing Ltd, 2011.p. 412-440.
______. Speaking. In: CARTER, Ronald;NUNAN, David. (Eds.). The Cambridge guide to teachingEnglish to speakers of other languages.Cambridge: Cambridge University Press, 2001.p. 14-20.
CELCE-MURCIA, Marianne; BRINTON, Donna M.; GOODWIN, Janet M. Teaching pronunciation:a course book and reference guide. 2 ed. Cambridge:Cambridge University Press, 2010, p. 1-49.
COSTA, Albert.; COLOMÉ, Àngels; CARAMAZZA, Alfonso. Lexical access in speech production: the bilingual case. Psicológica,v, 21, n. 2, p. 403-437, 2000.
DE BOT, Kees. A bilingual production model: Levelt’s speaking’ model adapted. Applied Linguistics, v. 13, n. 1, p. 1-24, 1992.
DIAMOND, Adele. The early development of executive functions. In: BIALYSTOK, Ellen; CRAIK, Fergus. I. M. (Eds.) Lifespan cognition:mechanisms of change. Oxford: New York, 2006.
DOUGHTY, Catherine.;WILLIAMS, Jessica.(Eds.).Focus on form in classroom second aanguage acquisition. Cambridge, MA: Cambridge University Press, 1998.
ELLIS, Nick. Implicit and explicit language learning: an overview. In: ELLIs, Nick (Ed.). Implicit and explicit learning of languages.San Diego, CA: Academic Press, 1994.p.1-32.
ELLIS, Rod. Instructed second language acquisition:aliterature review. Auckland: Ministery of Education, New Zealand,2005.Disponível em: http://www.atriumlinguarum.org/contenido/instructed-second-language.pdf. Acesso em: 14 mar. 2012.
______. Teaching and research: options in grammar teaching. TESOL Quarterly, v. 32, n. 1, p. 39-60, 1998.
ENGLE, Randall. W. Role of working-memory capacity in cognitive control. Current Anthropology, v. 51, n. 1, p. 17 ”“26, 2010.
FINARDI, Kyria; WEISSHEIMER, Janaína.On the relationship between working memory capacity and L2 speech development. Signótica,v. 20, n. 2, p. 367-391, 2008.
FORTKAMP, MailceB.Produção oral e aquisição de L2: cognição e ensino. In: MATZENAUER, Carmen L. B. et al. (Org.) Estudos da Linguagem: VII Círculo de Estudos Lingüísticos do Sul. Pelotas: Educat, 2008. p. 223-234.
______; BERGSLEITHNER, JoaraM. Relationship among individual differences in working memory capacity, noticing, and L2 speech production. Signo, v.32, n.52, p.40-53, 2007.
GIOVANNINI, Arno; MARTÃN PERIS, Ernesto; RODRÃGUEZ, María; SIMÓN, Terencio. Profesor en acción2: áreas de trabajo. Madrid: Edelsa, 1996.
______. Profesor en acción3: destrezas. Madrid: Edelsa, 1999.
IZQUIERDO, Ivan. Memória.Porto Alegre: Artmed, 2002.
KASPER, Gabriele; DuFON, Margaret A. La pragmática de la interlengua desde una perspectiva evolutiva. In: MUÑOZ, Carmen. (Ed.) Segundas lenguas:adquisición en el aula. Barcelona: Editorial Ariel, S.A. 2000. p. 231-257.
LEVELT, Willem. J. M. Speaking:from intention to articulation. Cambridge, MA: Bradford/MIT Press,1989.
MARTÃN PERIS, Ernesto. Propuestas de trabajo de la expresión escrita.Monográficos MarcoELE, n. 8, 2009. Disponível em: <http://marcoele.com/descargas/expolingua1993_martin2.pdf>. Acesso em:25 set. 2014.
MITCHELL, Rosamond; MYLES, Florence. Second language learning theories.London: Arnold, 1998.
ORTEGA, Lourdes. Understanding second language acquisition.New York, Routledge, 2013.
PINILLA GÓMEZ, Raquel. La expresión oral. In: SÁNCHEZ LOBATO, Jesús; SANTOS GARGALLO, Isabel. Vademécum:para la formación de profesores. Madrid: SGEL, 2005.p. 879-898.
RABANAL GARCÃA, María P. El español coloquial dela conversación: estudio de algunos marcadores. In: DOMINGUES, Larrañaga. (Ed.). Forma:formación de formadores. SerieCuadernos de didáctica ELE. Madrid: SGEL, v. 1, 2001.p. 111-123.
SCHMIDT, Richard. Attention. In: ROBINSON, Peter. (Ed.) Cognition and second language instruction. Cambridge: Cambridge University Press, 2001.p.3-32.
SKEHAN, Peter. FOSTER, Pauline. Cognition and tasks. In: ROBINSON, Peter. (Ed.) Cognition and second language instruction.Cambridge: Cambridge University Press, 2001.p. 183-205.
SKEHAN, Peter. A framework for the implementation of task-based instruction.Applied Linguistics, v.17, n.1, p.38-62, 1996.
SILVA, Caroline R.et al.Análise da conversa: uma breve introdução. ReVEL, v. 7, n. 13, p. 1-21,2009. Disponível em: <http://www.revel.inf.br/files/artigos/revel_13_analise_da_conversa.pdf>. Acesso em 10 out. 2014.
ULLMAN, Michael T. Contributions of memory circuits to language: the declarative/procedural model.Cognition, v.92, p. 231-270, 2004.
______. The neural basis of lexicon and grammar in first and second language: the declarative/procedural model.Bilingualism:Language and Cognition,v.4, n.1,p.105-122, 2001.
VÁZQUEZ, Graciela.: La destreza oral.Madrid: Edelsa, 2000.
Descargas
Publicado
Cómo citar
Número
Sección
Licencia
Los artículos publicados por la Revista Horizontes de Linguística Aplicada están licenciados bajo una Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional.
Al publicar en Horizontes de Linguística Aplicada, los autores aceptan la transferencia de los derechos de autor patrimoniales a la revista. Los autores mantienen sus derechos morales, incluido el reconocimiento de la autoría.
Autores y lectores son libres de:
Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada , brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios . Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- NoComercial — Usted no puede hacer uso del material con propósitos comerciales .
- SinDerivadas — Si remezcla, transforma o crea a partir del material, no podrá distribuir el material modificado.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.
