“Futuros operários do progresso”
Infância Desvalida e Educação no limiar da escravidão (Grão-Pará, 1870-1890)
DOI:
https://doi.org/10.26512/rhh.v8i16.32753Keywords:
Education, abolition, Grão-Pará.Abstract
This article discusses the educational projects that were woven throughout the 19th century in Imperial Brazil, particularly after the enactment of the Free Womb Law. The debates on the training of labor from the perspective of the gradual end of slavery highlighted the figure of the naive, and the need to create educational institutes in order to promote the unofficial education of these minors. Through news published in the Belém periodicals it was possible to understand the speeches about the notion of education and work. After abolition, Club 13 de Maio and Escola 13 de Maio were founded, which operated in Belém in the months following the abolition of captivity.
Downloads
References
Referências bibliográficas.
ALANIZ, Anna Gicelli Garcia. Ingênuos e Libertos: estratégias de sobrevivência familiar em épocas de transição 1871-1895. Campinas. CMU/UNICAMP, 1997.
ALBUQUERQUE, Wlamyra. “A vala comum da ‘raça emancipada’”: abolição e racialização no Brasil, breve comentário. In: Revista História Social, nº 19, segundo semestre de 2010, pp. 91-108.
ALMADA, Paulo Daniel Sousa. A infância desvalida: menores do Pará entre a Lei do Ventre Livre e a abolição. Monografia de conclusão de curso, 1984. UFPA. IFCH. Laboratório de História.
ALVARES PAVÃO, Eduardo Nunes. Balanço Histórico e historiográfico da assistência a infância desvalida no Brasil. Anais do XXVI Simpósio Nacional de História, ANPUH. São Paulo, julho ”“ 2011.
ARAUJO, Sonia Maria da Silva & Prestes, Carlos Alberto Trindade. Raças cruzadas e educação: uma proposta de nacionalização do mestiço na Amazônia. In: José Veríssimo, Raça, cultura e educação.
BEZERRA NETO, Jose Maia. Oficinas do Trabalho: representações sociais, institutos e ensino artístico no Pará. Revista Ver a Educação. Vol. 2. N. 1, 1996, pp. 41-70.
BEZERRA NETO, Jose Maia. As luzes da Instrução: o Asylo de Santo Antonio em Belém do Pará (1870/1912). In: A escrita da História Paraense. Coordenadora. Rosa Elizabeth Acevedo Marin. NAE/UFPA, 1998, pp.185-205.
BEZERRA NETO, José Maia. Por todos os meios legítimos e legais: as lutas contra a escravidão e os limites da abolição (Brasil, Grão-Pará: 1850-1888), pp. 227-231. Tese de doutorado. PUC - São Paulo, 2009.
CHALHOUB, Sidney. Cidade Febril; Cortiços e Epidemias na Corte Imperial. São Paulo; Companhia das Letras, 1996.
CONCEIÇÃO, Miguel Luiz da. O Aprendizado da Liberdade: educação de escravos, libertos e Ingênuos na Bahia Oitocentista. Dissertação de Mestrado apresentada ao Programa de Pós Graduação em História da Universidade Federa da Bahia. 2007.
COSTA, Emilia Viotti da. Da Monarquia e República: momentos decisivos. São Paulo; UNESP, 8º ed. 2007.
FONSECA, Marcus Vinicius. As primeiras práticas educacionais com características modernas em relação aos negros no Brasil. In: Negro e Educação: Presença do Negro no Sistema educacional Brasileiro, Marcus Vinicius da Fonseca, Patrícia Maria de Sousa Santana, Cristiana Vianna Veras, Elianne Botelho Junqueira, Julio Costa da Silva, Petronilha Beatriz Gonçalves e Silva e Regina Pahim Pinto (organizadores). São Paulo, 2001.
FONSECA, Marcus Vinicius. Educação e Escravidão. Um desafio para a análise historiográfica. Revista Brasileira de História da Educação, nº 4. Jul/dez, 2002.
LAMARÃO, Julieta Botafogo. Um resgate historiográfico da condição Educacional Feminina do Brasil Colonial ao final da Primeira República. Monografia apresentada a Faculdade de Educação da Universidade Estadual do Rio de Janeiro, 2011.
LOBO, Marcelo Ferreira. (2020). Mulatas, Pretas e Criadas: Entre o trabalho escravo e o trabalho livre em Belém. Canoa Do Tempo, 12(01), 231-259.
PAPALI, Maria Aparecida Chaves Ribeiro. Escravos, libertos e órfãos: a construção da liberdade em Taubaté (1871-1895). São Paulo, Annablume, 2003.
PEREIRA, Mario Eduardo Costa. Morel e a questão da degenerescência. Revista Lantino Americana de Psicopatia. Fund., São Paulo, V. 11, n. 3, setembro 2008, pp. 490-496.
RAMOS, Ana Rita de Oliveira. Estudo da ilegitimidade nos registros paroquiais: a inserção dos filhos de pais incógnitos na sociedade paraense católica (1810 ”“ 1850). Monografia, Faculdade de História; IFCH, UFPA, 2011.
RIZZINI, Irma. O cidadão polido e o selvagem bruto: a educação dos meninos desvalidos na Amazônia Imperial. Rio de Janeiro: UFRJ/IFCS/PPGHIS, 2004.
RONCADOR, Sônia. A doméstica imaginária: literatura, testemunhos e a invenção da empregada doméstica no Brasil (1889-1999). ”“ Brasília: editora Universidade de Brasília, 2008.
SABINO, Elianne Barreto. A Assistência e a educação de meninas Desvalidas no Colégio de Nossa senhora do Amparo na província do Grão ”“ Pará (1860 -1889). Dissertação de Mestrado, Programa de Pós-graduação em Educação, UFPA, 2012.
SILVA, Noemi Santos da. Escravos, libertos e ingênuos na escola: Instrução e liberdade na província do Paraná (1871 ”“ 1888). Anais eletrônicos do 6º encontro Escravidão e Liberdade No Brasil Meridional, maio de 2013.
TERTULIANO DE BARROS, Karla Alves Coelho. A Educação de Ingênuos em Goiás (1871-1888). Dissertação de Mestrado, - UFG, PPGED, 2013.
WANDERLEY, Edna. Ser Orphã ”“ Autos de tutela ”“ Belém 1888 a 1910. Monografia de conclusão de graduação, UFPA, Faculdade de História, 1996.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 História, histórias
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who submit papers with this journal agree to the following terms:
a) Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
b) Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
c) Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.