The Turbulent 70s in the Film Saturday Night Fever (1977), by John Badham

The Turbulent 70s in the Film Saturday Night Fever (1977), by John Badham

Authors

  • Maria Eduarda de Moraes Belotti Universidade Federal de Uberlândia - UFU

DOI:

https://doi.org/10.26512/emtempos.v1i40.41261

Keywords:

PALAVRAS-CHAVE: Os embalos de sábado à noite. Neoliberalismo. Nova Hollywood.

Abstract

In 1970, the United States experienced an extremely turbulent period in the social and economic sphere. This occurred due to the events that marked this decade, in this case, the high prices and the affirmation of new values, such as the growing consolidation and propagation of social individualism and the self-made man, besides this, there was still the political scandal caused by the Watergate affair, which culminated in the resignation of president Richard Nixon. The high inflation rate and unemployment caused uneasiness among the American population, causing hopelessness to take over the social environment. Due to and provoked many changes in society. This research aims to understand this period in the United States through a discussion with the film Saturday Night Fever (1977), seeking to promote a problematization of this theme and investigating how the film expressed this process of individual affirmation on screen.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

A 13ª emenda. Ava DuVernay. Local: Estados Unidos, Kandoo Films, 2016.

AFSHAR, Yasmin et.al. O sujeito e a ordem do mercado: gênese teórica do neoliberalismo. In: SAFATLE, Vladimir; JUNIOR, Nelson da Silva; DUNKER, Christian (Orgs.). Neoliberalismo como gestão do sofrimento psíquico. Belo Horizonte: Autêntica, 2021.

AMBRA, Pedro et. Al., Matrizes psicológicas da episteme neoliberal: a análise do conceito de liberdade. In: SAFATLE, Vladimir; JUNIOR, Nelson da Silva; DUNKER, Christian (Orgs.). Neoliberalismo como gestão do sofrimento psíquico. Belo Horizonte: Autêntica, 2021.

ANDERSON, P. Balanço do neoliberalismo. In: SADER, E.; GENTILI, P. (Orgs.). Pós-neoliberalismo: as políticas sociais e o Estado democrático. 3. ed. São Paulo : Paz e Terra, 1995.

BERKOWITZ, Edward D. Something happened: A political and cultural overview of the seventies. Columbia University Press, 2007.

COOK, David A. Lost illusions: American cinema in the shadow of Watergate and Vietnam, 1970-1979. Univ of California Press, 2002.

DAROS, Otávio. Douglas Kellner: a retomada da teoria crítica frankfurtiana sob o impacto da leitura de Marcuse. Novos Olhares, v. 7, n. 1, p. 96-105, 2018.

EntrePlanos. Por Que Filmes B São Importantes. YouTube. Disponível em: <https://www.youtube.com/watch?v=9PMOko-xF9U>.

HOBSBAWM, Eric. A Era dos Extremos: o breve século XX (1914-1991). São Paulo: Cia Letras, 1995.

KELLNER, Douglas. A Cultura da mídia - estudos culturais: identidade e política entre o moderno e o pós-moderno. Tradução de Ivone Castilho Benedetti. Bauru, SP: EDUSC, 2001.

LE, Quynh. 40 anos depois: Dez coisas que você talvez não saiba sobre a Guerra do Vietnã. BBC News, 2015. Disponível em: < https://www.bbc.com/portuguese/noticias/2015/04/150430_vietna_guerra_fatos_pai>. Acesso em: 20 de março de 2021.

MORETTIN, Eduardo Victorio. O cinema como fonte histórica na obra de Marc Ferro. História: questões & debates, v. 38, n. 1, 2003.

OLIVEIRA, Sérgio Alpendre de. O mal-estar da sociedade americana e sua representação no cinema (1975-1978). 2013. 218 f. Dissertação (Mestrado em Meios e Processos Audiovisuais) - Escola de Comunicações e Artes, Universidade de São Paulo. São Paulo. 2013.

Os embalos de sábado à noite. Direção: John Badham. Produção: MiltFensen, Robert Stigwood, Kevin McCormick. Intérpretes: John Travolta; Karen Lynn Gorney; Paul Pape; Donna Pescow; e outros. Roteiro: Norman Wexler. Baseado no artigo “Ritos tribais da nova noite de sábado” de Nik Cohn. Los Angeles: Paramount, 2003. 1DVD (118 min). Widescreen, color.

Os Embalos de Sábado à Noite (1977). IMDb. Disponível em: <https://www.imdb.com/title/tt0076666/?ref_=nv_sr_srsg_0>. Acesso em: 28 de junho de 2021.

PATTERSON, James T. et al. Restless Giant: The United States from Watergate to Bush v. Gore. Oxford University Press, 2005.

ROQUE, Tatiana. O neoliberalismo para Foucault - Parte 2: Capital Humano. 2019. (5m20s). Disponível em: < https://www.youtube.com/watch?v=UuP0m4FcrTk>. Acesso em 21 de março de 2021.

ROSZAK, Theodore. Contracultura: reflexões sobre a sociedade tecnocrática e a oposição juvenil. Petrópolis, Vozes, 1972.

SABADIN, Celso. A história do cinema para quem tem pressa. Rio de Janeiro: Editora Valentina, 2018.

SANT’ANNA, Ivan. O terceiro templo: os conflitos árabe-israelenses e os choques de petróleo. 1. ed. - Rio de Janeiro: Objetiva, 2015.

SENETT, Richard. O declínio do homem público as tiranias da intimidade; tradução Lygia Araujo Watanabe. São Paulo: Companhia das Letras, 1988

SILVA, Tiago Gomes da. Dirigido por Martin Scorsese: um estudo comparativo de Taxi Driver, Os Infiltrados e seus contextos de produção. 2015. 206 f. Dissertação (Mestrado em História) - Programa de Pós-Graduação em História Comparada (PPGHC) da Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). Rio de Janeiro, 2015.

Published

2022-09-03

How to Cite

MORAES BELOTTI, Maria Eduarda de. The Turbulent 70s in the Film Saturday Night Fever (1977), by John Badham: The Turbulent 70s in the Film Saturday Night Fever (1977), by John Badham. Em Tempo de Histórias, [S. l.], v. 1, n. 40, 2022. DOI: 10.26512/emtempos.v1i40.41261. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/emtempos/article/view/41261. Acesso em: 20 may. 2024.

Similar Articles

1 2 3 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.