Image, montage and history on Videograms of a Revolution by Harun Farocki and Andrei Ujică

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/emtempos.v1i37.34230

Keywords:

Image. Historical time. Montage.

Abstract

This article proposes to relate the analysis of the film Videograms of a Revolution (1992), by Harun Farocki and Andrei Ujică, with the discussion present in the works of Jacques Rancière and Georges Didi-Huberman on the relationship between image, montage and history. Both authors, each in their own way, mobilize the idea that the montage operations made with the images make it possible to elaborate discourses on history, as well as to problematize notions of historical time. The film chosen for this analysis, made from a compilation of records of the events that led to the fall of the communist regime in Romania, is permeated by elements pertinent to the debate, above all by the emphasis on the role of technical images in this process.

Downloads

Download data is not yet available.

References

DIDI-HUBERMAN, Georges. A Imagem Sobrevivente: história da arte e tempo dos fantasmas segundo Aby Warburg. Rio de Janeiro: Contraponto, 2013.

______. Atlas ou A Gaia Ciência Inquieta. O olho da história 3. Lisboa: KKYM + EAUM, 2013.

______. Quando as imagens tomam posição. O olho da história 1. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2017.

______. Devolver uma imagem. In: ALLOA, Emmanuel (org.). Pensar a imagem. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2015.

ELSAESSER, Thomas. Harun Farocki: cineasta, artista, teórico da mídia. In: BORGES, Cristian; MOURÃO, Maria Dora G.; MOURÃO, Patrícia (org). Harun Farocki ”“ por uma politização do olhar. São Paulo: Cinemateca Brasileira, 2010.

FAROCKI, Harun. Desconfiar de las imágenes. Buenos Aires: Caja Negra, 2013.

GENOUDET, Adrien. Visualité de l’historie dans Vidéogrammes d’une révolution de Harun Farocki et Andrej Ujica, 2014. Disponível em: https://zintv.org/outil/visualite-de-lhistoire-dans-videogrammes-dune-revolution-de-harun-farocki-et-andrej-ujica/ (acesso 17/09/2020).

KOSELLECK, Reinhart. Futuro passado: contribuições à semântica dos tempos históricos. Rio de Janeiro: Contraponto, 2006.

RANCIÈRE, Jacques A partilha do sensível: estética e política. São Paulo: EXO experimental org.; Editora 34, 2009.

______. Figures de l’histoire. Paris: Presses Universitaires de France, 2015.

______. O destino das imagens. Rio de Janeiro: Contraponto, 2012.

______. Os nomes da história: ensaio de poética do saber. São Paulo: Editora Unesp, 2014.

ROSENSTONE, Robert A. A história nos filmes / Os filmes na história. São Paulo: Paz e Terra, 2010.

Published

2020-12-03

How to Cite

NASCIMENTO, Barbara Mangueira do. Image, montage and history on Videograms of a Revolution by Harun Farocki and Andrei Ujică . Em Tempo de Histórias, [S. l.], v. 1, n. 37, 2020. DOI: 10.26512/emtempos.v1i37.34230. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/emtempos/article/view/34230. Acesso em: 21 nov. 2024.

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.