Black Atlantic movements

analyzing an educational workshop from an anti-racist and decolonial perspective

Authors

  • Clara Marques Souza PUC-Rio

DOI:

https://doi.org/10.26512/emtempos.v1i36.31781

Keywords:

Ensino de história. Antirracismo. Oficinas pedagógicas., History teaching. Anti-racism. Educational Workshop.

Abstract

The general Education and, more specifically, History teaching have been deeply transformed by recent epistemological proposals, which oppose exclusionary narratives. This paper intends to analyze the experience of applying a History workshop to Brazilian 8th graders, based on a decolonial theoretical framework. This workshop presented three black movements: Bahian Conspiracy (1798), the Haitian Revolution (1791-1804) and the Aponte Conspiracy (1812). Therefore, the paper contemplates materials produced by those students, analyzing the knowledge building regarding these historical events. On what level does the students' perception of the historical narrative relate to these materials? What is the potential of an anti-racist and decolonial education regarding History teaching?

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aviso ao Clero e ao Povo Bahiense indouto, 12 de agosto de 1798.

ALBERTI, Verena. Fontes Históricas. In: FERREIRA, Marieta; OLIVEIRA, Margarida (Orgs.). Dicionário de ensino de história. 1ª edição. Rio de Janeiro: FGV Editora, 2019.

ANDRADE, Marcelo; SACAVINO, Susana. Oficinas Pedagógicas em Direitos Humanos: uma aposta na formação de política com grupos populares. In: CANDAU, Vera; SACAVINO, Susana. Educar em Tempos difíceis: construindo caminhos. 1ª edição. Rio de Janeiro: 7 Letras, 2011.

BHABHA, Homi K. O pós-colonial e o pós-moderno. A questão da agência. In: _____. O local da cultura. Tradução de Myriam Ávila, Eliana Lourenço de Lima Reis e Gláucia Renate Gonçalves. 1ª edição. Belo Horizonte: Editora da UFMG, 1998.

CAIMI, Flávia. A História na Base Nacional Comum Curricular: pluralismo de ideias ou guerra de narrativas?. Revista do Lhiste, Porto Alegre, n. 4, v. 3, p. 86-92, jan./jun. 2016.


CANDAU, Vera; OLIVEIRA, Luiz. Pedagogia Decolonial e educação antirracista e intercultural no Brasil. Educação em Revista. Belo Horizonte, v. 26. n. 1, p. 15-40, abr. 2010.

CANDAU, Vera et al. Oficinas pedagógicas em Direitos Humanos: espaço e tempo de formação. In: _____. Educação em Direitos Humanos e formação de professores. 1ª edição. São Paulo: Cortez Editora, 2013.

CHARTIER, Roger. A História hoje: dúvidas, desafios, propostas. Revista de Estudos Históricos. Rio de Janeiro, v. 37, n. 13, p. 100-113, 1994.

Declaração de Independência do Haiti, 1804.

DAVIS, N. Descentering history: local stories and cultural crossing in a global world. History and theory. Middletown, v. 50, n. 2, p. 188-202, 2001.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia. 25ª edição. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

GILROY, Paul. O Atlântico negro como contracultura da modernidade. In: _____. O Atlântico Negro. Modernidade e dupla consciência. Tradução de Cid Kinpel Moreira. 34ª edição. São Paulo, Rio de Janeiro: Universidade Cândido Mendes ”“ Centro de Estudos Afro-Asiáticos, 2001.

HILL, Jonathan (Org.) History, Power and Identity: ethnogenesis in the Americas, 1492- 1992. 1ª edição. Iowa City: University of Iowa Press, 1996.

LANE, Fernanda Bretones. Notícias Insurgentes: Política, escravidão e imprensa periódica em Cuba no contexto das independências ibero-americanas (1810-1823). 2013. Dissertação (Mestrado em História Social). Universidade de São Paulo. São Paulo, 2013.

MARTINS, Estevão. Consciência histórica. In: FERREIRA, Marieta; OLIVEIRA, Margarida (Orgs.). Dicionário de ensino de história. 1ª edição. Rio de Janeiro: FGV Editora, 2019.

MOTA NETO, João Colares da. Educação popular e pensamento decolonial latino-americano em Paulo Freire e Orlando Fals Borda. 2015. Tese (Doutorado em Educação). Universidade Federal do Pará, Belém, 2015.

QUIJANO, Anibal. Colonialidade do poder, Eurocentrismo e América Latina. In: LANDER, Eduardo (Org.). A colonialidade do saber: eurocentrismo e ciências sociais. Perspectivas latinoamericanas. Buenos Aires: CLACSO, 2005. Pp. 117-142.

SAID, Edward. Orientalismo: O Oriente como invenção do Ocidente. Tradução de Rosaura Eichenberg. 1ª edição. São Paulo: Companhia das Letras, 2018.

SANTOS, Boaventura de Souza. Para além do pensamento abissal: das linhas globais a uma ecologia de saberes. In: MENESES, Maria Paula; _____. Epistemologias do Sul. 1ª edição. São Paulo: Cortez, 2010.

TEMPESTA, Giovana Acacia. Travessia de banzeiros. Historicidade e organização sociopolítica apiaká. 2009. Tese (Doutorado em Antropologia) ”“ Universidade de Brasília, Brasília, 2009.

VALIM, Patrícia. Conjuração Baiana de 1798 e República Bahinense. SCHWARCZ, Lilia; Starling, Heloisa. Dicionário da República: 51 textos críticos. 1ª edição. São Paulo: Companhia das Letras, 2019.

WALSH, Catherine. Decolonial pedagogies walking and asking. Notes to Paulo Freire from Abya Yala. International Journal of Lifelong Education. Londres, v. 34, n. 2, p. 9-21, 2015.

Published

2020-07-04

How to Cite

MARQUES SOUZA, Clara. Black Atlantic movements: analyzing an educational workshop from an anti-racist and decolonial perspective. Em Tempo de Histórias, [S. l.], v. 1, n. 36, 2020. DOI: 10.26512/emtempos.v1i36.31781. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/emtempos/article/view/31781. Acesso em: 24 nov. 2024.

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.