Conservatism in the Cinema of the 1980s
analysis of the Film “Excalibur, the Sword of Power”
DOI:
https://doi.org/10.26512/emtempos.v1i37.31456Keywords:
Cinema. Representation. Conservatism.Abstract
Here we seek to discuss the representations of the main characters of the movie “Excalibur, A Espada do Poder” (Excalibur, 1981, John Boorman), in order to identify the discourse that they carry, and elucidate how these figures were adapted by the 1980s and what this can tell us about the context in which they are inserted. In addition, we also work with the concepts of Medievalities and Medieval Reminiscences, in order to highlight how the Middle Ages were portrayed in our source. In that sense, we used the 15th century book entitled “The Death of Arthur”, the basis of the film's script, in order to make clear the choices made in the film adaptation. Because of that, we realized that the 1981 film presents a very clear exaltation of the male characters, who even have their negative attitudes relieved and, at the same time, a depreciation of the female protagonists, relegated to roles with few lines and caricatured images. These aspects reflect its historical period, marked by conservative and reactionary views, as we will explain below.
Downloads
References
À Queima-Roupa (Point Blank, EUA e Reino Unido, 1967). Direção: John Boorman.
Amargo Pesadelo (Deliverance, EUA, 1972). Direção: John Boorman.
BARTHÉLEMY, Dominique. A Cavalaria: Da Germânia antiga à França do século XII. Tradução: Néri de Barros Almeida e Carolina Gual da Silva. 1ª reimpressão. Campinas: Editora da Unicamp, 2010.
BASCHET, Jérôme. A Baixa Idade Média: triste outono ou dinâmica prolongada?. In: A civilização feudal. Do ano mil à colonização da América. Tradução: Marcelo Rede. 2ª reimpressão. São Paulo: Globo, 2006. P. 247-273.
BIANCHI, Gioroio. Reação. In: BOBBIO, Norberto. Dicionário de Política. Tradução: Carmen C, Varriale et al. 11ª edição. Brasília: Editora Universidade de Brasília, 1998. P. 1073-1074.
BONAZZI, Tiziano. Conservadorismo. In: BOBBIO, Norberto. Dicionário de Política. Trad. Carmen C, Varriale et al. 11ª edição. Brasília: Editora Universidade de Brasília, 1998. P. 242-246.
BOORMAN, John. John Boorman. In: TIRARD, Laurent. Moviemakers’ master class: private lessons from the world’s foremost directors. 1ª edição. Nova Iorque: Faber and Faber Inc; Londres: Faber and Faber ltd, 2002.
BRUNEL, Pierre. Companion to Literary Myths, Heroes and Archetype. Tradução: Wendy Allatson, Judith Hayward e Trista Selous. 1ª edição. Nova Iorque: Routledge, 2016.
CHARTIER, Roger. À Beira da Falésia: A História entre certezas e inquietude. Tradução: Patrícia Chittoni Ramos. 1ª edição. Porto Alegre: Universidade, 2002.
COOK, David A. New Cinemas in Britain and the English-Speaking Commonwealth. In: ________. A History of Narrative Film. 5ª edição. Nova Iorque: W. W. Norton & Company, Inc.; Londres: W. W. Norton & Company Ltd, 2016.
EXCALIBUR, a Espada do Poder (Excalibur). Direção: John Boorman. Roteiro: Rospo Pallenberg e John Boorman. Reino Unido/EUA, 1981. Warner Home Video ”“ EUA, 2011. 1 DVD blu-ray (140 min.), widescreen, son., color., legendado.
ÊXODO. In:. BÃBLIA Sagrada: Edição Luxo. São Paulo: Gráfica da Associação Religiosa Imprensa da Fé, 2004.
FERRO, Marc. O filme: uma contra-análise da sociedade?. In: ________. Cinema e História. Tradução: Flávia Nascimento. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1992.
FLORI, Jean. A Cavalaria: A origem dos nobres guerreiros da Idade Média. Tradução: Eni Tenório dos Santos. 1ª edição. São Paulo: Madras, 2005.
GARIN, Eugenio. O Homem Renascentista. Tradução: Maria Jorge Vilar de Figueiredo. 1ª edição. Lisboa: Editorial Presença, 1991.
HOBSBAWM, Eric. Era dos Extremos: o breve século XX: 1914-1991. Tradução: Marcos Santarrita. 2ª edição. São Paulo: Companhia das Letras, 1995.
JAMES, Edward. The Northern World in the Dark Ages, 400-900. In: HOLMES, George. The Oxford illustrated history of medieval Europe. 1ª edição. Oxford: Oxford University Press, 1988. P. 63-114.
JORDAN, Chris. Movies and the Reagan presidency: success and ethics. 1ª edição. Westport: Praeger Publishers, 2003.
KARNAL, Leandro. Et al. História dos Estados Unidos: das origens ao século XXI. 1ª edição. São Paulo: Contexto, 2007.
KELNER, Douglas. Ansiedades sociais, classe e juventude insatisfeita. In: KELNER, Douglas. A Cultura da Mídia ”“ estudos culturais: identidade e política entre o moderno e o pós-moderno. Tradução: Ivone Castilho Benedetti. 1ª edição. Bauru: EDUSC, 2001. P. 163-202.
MACEDO, José Rivair. A mulher na Idade Média. 5ª edição. São Paulo: Contexto, 2002.
________. Cinema e Idade Média: Perspectivas de abordagem. In: MACEDO, José Rivair.; MONGELLI, Lênia Márcia. A Idade Média no cinema. 1ª edição. São Paulo: Ateliê Editorial, 2009. P. 13-48.
MALORY, Thomas. Le Morte D'Arthur, Volume I (of II): King Arthur and of his Noble Knights of the Round Table. EUA: Projeto Gutenberg, 2009. Disponível em: https://www.gutenberg.org/ebooks/1251. Acessado em 24/04/19 Ã s 14:00
MALORY, Thomas. Le Morte D'Arthur, Volume II (of II): King Arthur and of his Noble Knights of the Round Table. EUA: Projeto Gutenberg, 2009. Disponível em: https://www.gutenberg.org/ebooks/1252. Acessado em 24/04/19 Ã s 14:00.
NEGRA, Diane. Movies and Looking Back to the Future. In: PRINCE, Stephen. American Cinema of the 1980s: Themes and Variations. 1ª edição. New Jersey: Rutgers University Press, 2007. P. 43-62.
O Exorcista II: o Herege (Exorcist II: The Heretic, EUA, 1977). Direção: John Boorman.
PRINCE, Stephen. Introduction: Movies and the 1980s. In: ________. American Cinema of the 1980s: Themes and Variations. 1ª edição. New Jersey: Rutgers University Press, 2007. P. 1-21.
RAPF, Joanna E. Movies and the New Woman. In: ________. American Cinema of the 1980s: Themes and Variations. 1ª edição. New Jersey: Rutgers University Press, 2007. P. 22-42.
SILVA, Marcelo C. Da. História Medieval. 1ª edição. São Paulo: Contexto, 2019.
XAVIER, Ângela B.; HESPANHA, António M. A representação da sociedade e do poder. In: MATTOSO, José (org.). História de Portugal ”“ vol. 4. O Antigo Regime. 1ª edição. Lisboa: Editora Estampa, 1998. P. 120-153.
Zardoz (Zardoz, Reino Unido, 1974). Direção: John Boorman.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Em Tempo de Histórias
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, sendo o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License , licença que permite que outros remixem, adaptem e criem a partir do seu trabalho para fins não comerciais, e embora os novos trabalhos tenham de lhe atribuir o devido crédito e não possam ser usados para fins comerciais, os usuários não têm de licenciar esses trabalhos derivados sob os mesmos termos.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).