Atividades, para quê?

As metodologias e abordagens utilizadas nos exercícios dos livros de História do ensino médio

Authors

  • MÁRCIO DOUGLAS DE CARVALHO E SILVA UFPA

DOI:

https://doi.org/10.26512/emtempos.v1i34.22578

Keywords:

Exercises. History. High School.

Abstract

This text analyzes the activities in the textbooks of High School History, focusing on two main aspects: first, it identifies the existence of exercises at the end of each chapter, verifying the methodology used by the authors in the elaboration or choice of the same, and then analyzes the approach prioritized by these authors in the presentation of the questionnaires. We used four collections of History of Secondary Education, approved by the National Program of Didactic Book-PNLD 2018, totaling twelve books, three volumes of each collection, involving the 1st, 2nd and 3rd year.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BEZERRA, Maria Auxiliadora. Questões discursivas para avaliação escolar. Revista Acta Scientiarum Language and Culture. Maringá, vol. 30, nº 02, p. 149-157, 2008.

BITTENCOURT, Circe Maria Fernandes. Práticas de leitura em livros didáticos. Revista da Faculdade de Educação, [S.l.], v. 22, n. 1, p. 1-21, jan. 1996.

BITTENCOURT, Circe Maria Fernandes. Livro didático e saber escolar (1810-1910). Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2008.

BOULOS JUNIOR, Alfredo. História, Sociedade & Cidadania, 1º ano. São Paulo: FTD, 2016.

BOULOS JUNIOR, Alfredo. História, Sociedade & Cidadania, 2º ano. São Paulo: FTD, 2016.

BOULOS JUNIOR, Alfredo. História, Sociedade & Cidadania, 3º ano. São Paulo: FTD, 2016.

BRAICK, Patrícia Ramos. História: das cavernas ao terceiro milênio, vol. 1. São Paulo: Moderna, 2016.

BRAICK, Patrícia Ramos. História: das cavernas ao terceiro milênio, vol. 2. São Paulo: Moderna, 2016.

BRAICK, Patrícia Ramos. História: das cavernas ao terceiro milênio, vol. 3. São Paulo: Moderna, 2016.

CHERVEL, André. História das disciplinas escolares: reflexões sobre um campo de pesquisa. Teoria & Educação, Porto Alegre, 1990.

FREITAS, Itamar. Livro didático de história: definições, representações e prescrições de uso. In: OLIVEIRA, Margarida Dias de; OLIVEIRA, Almir Flélix Bueno de. Livros didáticos de História: escolhas e utilizações. Natal: Editora da UFRN, 2009. pp. 11-19.

MATOS, Luiz Alves de. O exercício como procedimento de fixação de automatismos. In: Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos. vol. XXV, abril-junho, n. 62. Rio de Janeiro: Instituto de Estudos Pedagógicos/Ministério da Educação e Cultura, 1956, p. 56-74.

Published

2019-11-10

How to Cite

E SILVA, MÁRCIO DOUGLAS DE CARVALHO. Atividades, para quê? As metodologias e abordagens utilizadas nos exercícios dos livros de História do ensino médio. Em Tempo de Histórias, [S. l.], v. 1, n. 34, p. 4–18, 2019. DOI: 10.26512/emtempos.v1i34.22578. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/emtempos/article/view/22578. Acesso em: 15 may. 2024.

Issue

Section

Articles

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.