Os jogos para computador e o ensino de História

Diálogos possíveis

Authors

  • Cristiani Silva
  • Antônio Celso Mafra Jr.

DOI:

https://doi.org/10.26512/emtempos.v0i12.20064

Keywords:

Games, Historic knowledge, History teaching

Abstract

This discussion presents some partial results of the research “The school historical knowledge and electronic games: Stronghold and Age of Empires II as didactic methodological possibilities in history teaching”, developed in History department in the Center of Human Sciences and Education/UDESC (Proclamation PIC/2007). In this project we proposed a research in computer games with history elements related to middle age to articulate possibilities to the construction of school historical knowledge. We understand computer games as mediator of history language knowledge, mainly as culture products that also produce historical knowledge in the sense of circulation of representations about history
period (in this case, Middle Age history), way of live, relations, etc. Taking reference in culture and pedagogical knowledge, we search, with this work, build reflections to contribute
with school historical knowledge, as distinct social places and distinct culture. We also search contributions in methodological possibilities to history teaching with games in the class room.

Downloads

Download data is not yet available.

References

DE CERTEAU, Michel. A Cultura no Plural. Campinas/SP: Papirus, 1995.

Caderno Ilustrado. Folha de São Paulo, São Paulo, 13 de maio de 2007.

DUBY, Georges. A Europa na Idade Média. Lisboa: Teorema, 1989.

FRANCO, Aléxia Pádua. Ensino de História, Televisão e Pluralidade Cultural: (re) pensando relações. Revista

Educação e Realidade. Vol.24, n.02. Julho a Dezembro de 1999, p.103-122.

FRANCO, Aléxia Pádua e VENERA, Raquel Sena. A memória e o ensino de História hoje: um desafio nos

deslizamentos de sentido. In: ZAMBONI, Ernesta. (Org.) Digressões sobre o ensino de História, Memória,

História Oral e Razão Histórica. Itajaí: Editora Maria do Cais, 2007, p.73-102.

HAESSER, Lucas. Hipergames. Monografia (Especialização em Comunicação, Arte e Tecnologia). Centro

Universitário Belas Artes de São Paulo: São Paulo, 2005, 109p.

HUYSSEN, Andreas. Seduzidos pela Memória: Arquitetura, Monumentos, Mídia. 2ª ed. Tradução de Sergio

Alcides. Seleção de Textos de Heloisa Buarque de Hollanda. Rio de Janeiro: Aeroplano, 2000.

PRIGGE, Walter. Metropolização. In: PALLAMIN, Vera M (Org.). Cidade e Cultura: Esfera pública e

transformação urbana. SP: Estação Liberdade, 2002, p. 56.

RICOEUR, Paul. Tempo e Narrativa ”“ Tomo III. Campinas, São Paulo: Papirus, 1997.

RÜSEN, Jörn. Razão histórica. Teoria da Historia: os fundamentos da ciência histórica. Brasilia: UNB, 2001.

SEVCENKO, Nicolau. O Desafio das Tecnologias à Cultura Democrática. In: PALLAMIN, Vera M (Org.).

Cidade e Cultura: Esfera pública e transformação urbana. SP: Estação Liberdade, 2002.

WALKER, Mark H. Stronghold Crusader Official Strategy Guide. Indianapolis, EUA: BradyGAMES, 2003.

p.

http://stronghold.godgames.com

http://superdownloads.uol.com.br/materias/renato-degiovani/59,1.html

www.ageofempires.com.br

www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/L7232.html

www.tilt.net/amazonia/game.html

Published

2011-02-02

How to Cite

SILVA, Cristiani; MAFRA JR., Antônio Celso. Os jogos para computador e o ensino de História: Diálogos possíveis. Em Tempo de Histórias, [S. l.], n. 12, 2011. DOI: 10.26512/emtempos.v0i12.20064. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/emtempos/article/view/20064. Acesso em: 25 aug. 2024.

Issue

Section

Articles

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.