THE CANON TRANSLATED IN CHILDREN'S LITERATURE: A BRECHT´S DIALECTIC READING FOR CHILDREN.

Authors

  • Lia Araujo Miranda de Lima Universidade de Brasília
  • Germana Henriques Pereira de Sousa Universidade de Bra´sília

Keywords:

Children’s literature. Literary Translation. Bertolt Brecht. Dialectic Literary Criticism.

Abstract

This paper proposes a theoretical approach for the criticism of canonic works, translated (not adapted) in illustrated children’s books. We start from an analysis of the book A cruzada das crianças (Kinderkreuzzug, 1939), published in 2014, a Bertolt Brecht’s poem illustrated by Carme Solé Vendrell, and of its translation into Brazilian Portuguese by Tercio Redondo. This work belongs to an atypical core in the children’s literary system and as such demands a peculiar approach for understanding its internal tensions. We highlight the fact the translation does not fit into the dominant norms in the children’s system ”“ namely, the tendency of borrowing works from adult literature by means of recognized textual adaptation procedures. Our goal is to shed light on the phenomenon of the transit of works from the adult literary system into the children’s system.

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Author Biographies

Lia Araujo Miranda de Lima, Universidade de Brasília

Doutouranda em Literatura para Universidade de Brasília. Mestre em Estudos da Tradução pela Universidade de Brasília (2015). Graduada em Letras-Tradução pela Universidade de Brasília (2008), com habilitação em Francês, e em Comunicação Social pela Universidade Federal de Minas Gerais (2004), com habilitação em jornalismo. Bolsista Capes. Brasília, Distrito Federal, Brasil. 

Germana Henriques Pereira de Sousa, Universidade de Bra´sília

Possui Doutorado em Teoria Literária pela Universidade de Brasília (2004). Bolsista de PDE/CNPq - Pós-Doutorado na Université de Rennes 2 - Haute Bretagne em Estudos da Tradução (2006-2007) e Pós-Doutorado na Pós-Graduação em Estudos da Tradução - PGET/UFSC e Université de Montréal UdeM/ Canadá (2013). Diretora da Editora da Universidade de Brasília ”“ UnB. Editora-chefe da Revista Belas Infiéis ”“ B2 CAPES. Professora da Universidade de Brasília, Departamento de Línguas Estrangeiras e Tradução. Brasília, Distrito Federal, Brasil.

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Published

2018-03-16

How to Cite

Lima, L. A. M. de, & Sousa, G. H. P. de. (2018). THE CANON TRANSLATED IN CHILDREN’S LITERATURE: A BRECHT´S DIALECTIC READING FOR CHILDREN. Revista Cerrados, 26(45). Retrieved from https://periodicos.unb.br/index.php/cerrados/article/view/25308

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Edição Especial em Homenagem a Antonio Candido, Roberto Schwarz e Francisco Alvi