THE CANON TRANSLATED IN CHILDREN'S LITERATURE: A BRECHT´S DIALECTIC READING FOR CHILDREN.
Keywords:
Children’s literature. Literary Translation. Bertolt Brecht. Dialectic Literary Criticism.Abstract
This paper proposes a theoretical approach for the criticism of canonic works, translated (not adapted) in illustrated children’s books. We start from an analysis of the book A cruzada das crianças (Kinderkreuzzug, 1939), published in 2014, a Bertolt Brecht’s poem illustrated by Carme Solé Vendrell, and of its translation into Brazilian Portuguese by Tercio Redondo. This work belongs to an atypical core in the children’s literary system and as such demands a peculiar approach for understanding its internal tensions. We highlight the fact the translation does not fit into the dominant norms in the children’s system ”“ namely, the tendency of borrowing works from adult literature by means of recognized textual adaptation procedures. Our goal is to shed light on the phenomenon of the transit of works from the adult literary system into the children’s system.
Downloads
References
BENJAMIN, Walter. A tarefa-renúncia do tradutor. Traduzido por Susana Kampff Lages. Título original: Die Aufgabe des Übersetzers. in CASTELLO BRANCO, Lucia (org.). A tarefa do tradutor, de Walter Benjamin: quatro traduções para o português. Belo Horizonte: Fale/UFMG, 2008.
BERMAN, Antoine. Pour une critique des traductions: John Donne. Paris: Gallimard, 1995.
BERMAN, Antoine. A prova do estrangeiro: cultura e tradução na Alemanha romântica. Trad. Maria Emília Pereira Chabut. Bauru, Edusc, 2002.
BRECHT, Bertolt; VENDRELL, Came Solé (il.). A cruzada das crianças. Trad. Tercio Redondo. Pulo do Gato, 2014.
BRECHT, Bertolt; KNISPEL, Gerson (gravuras). Cruzada de crianças. Trad. Péricles Eugênio da Silva Ramos. São Paulo: Brasiliense, 1962. 1 v. , 24 gravuras.
CAMPOS, Haroldo de. Da tradução como criação e como crítica. In: Metalinguagem e outras metas. São Paulo: Perspectiva, 1992. p. 31-48.
CANDIDO, Antonio. Formação da literatura brasileira: momentos decisivos. São Paulo: Martins, 1961. v.1
CANDIDO, Antonio. Literatura e sociedade: estudos de teoria e história literária. 8ª ed. São Paulo: T. A. Queirós, 2000.
COELHO, Nelly Novaes. Panorama histórico da literatura infantil/juvenil: das origens indo-europeias ao Brasil contemporâneo. Barueri: Manole, 2010.
COLOMER, Teresa. A formação do leitor literário. Trad. Laura Sandroni. São Paulo: Global, 2003.
COSTA, Iná Camargo. A hora do teatro épico no Brasil. Rio de Janeiro: Graal, 1996.
EVEN-ZOHAR, Itamar. Polysystem Studies. in Poetics Today, Vol. 11, n. 1. 1990. p. 1-6.
EWERS, Hans-Heino. Between Description and Interpretation. Historiography and Canonization in the Field of Children’s Literature. Trad. Regina Jaekel. Center for Børnelitteratur, Danmarks Paedagogiske
Universitet, København. Writing the History of Children’s Literature: Meta-theoretical perspectives. Conferência 18, Copenhague, 2006.
HANNABUSS, Stuart. Books adopted by children. in HUNT, Peter. (org.). International Companion Encyclopaedia of Children’s Literature. Londres: Routledge, 1998. 422”“32.
JAKOBSON, Roman. A construção gramatical do poema “Wir sind sie” [“Nós somos ele”] de B. Brecht. Trad. George Bernard Sperber. in Linguística, poética, cinema. São Paulo: Perspectiva, 2007. p.
127-152.
KIRALYFALVI, Bela. The Aesthetic Effect: a search for common grounds between Brecht and Lukács. Journal of dramatic theory and criticism, n 19. Spring. 1990. p. 19-30.
KNISPEL, Gershon. Estar entre meu povo. Brecht e Brasil; segunda parte da trilogia de textos do autor. in Revista Caros Amigos, ed. 233, outubro de 2015. Disponível em: http://www.carosamigos.com.br/index.php/revista/195-edicao-223/5547-gershon-knispel-brecht-e-brasil. Acesso em junho de 2017.
KÜMMERLING-MEIBAUER, Bettina. Crosswriting as a criterion for Canonicity: the Case of Erich Kästner. in BECKETT, Sandra (org.): Transcending Boundaries: Writing for a Dual Audience of Children
and Adults. New York: Routledge, 2012.
LAJOLO, Marisa; ZILBERMAN, Regina. Literatura infantil brasileira: História e Histórias. 6ª Ed. São Paulo: Ática, 2007.
LUKÁCS, Georg. Zur Soziologie des modernen Dramas. in LUCHTERHAND, Hermann. Schriften zur Literatursoziologi. Neuwied: Verlag, 1961, p. 262.
NODELMAN, Perry. The Hidden Adult: Defining Children’s Literature. Baltimore: The Johns Hopkins University Press, 2008.
O’SULLIVAN, Emer. Comparative Children’s Literature (Kinderliterarische Komparatistik). Tradução Anthea Bell. Londres e NY: Routledge, 2005.
PEIXOTO, Fernando. Brecht: vida e obra. Rio de Janeiro: José Álvaro Editor, 1968.
PHILLIPS, Zlata Fuss. German Children’s and Youth Literature in Exile 1933-1950 ”“ Biographies and Bibliographies. Munchen: Saur, 2001.
REDONDO, Tercio. Brecht: a poesia enquanto relato. In Cacto: poesia e crítica. Universidade São Marcos, n. 4, jul./dez. 2004. São Paulo: UNIMARCO, 2004, pp. 109-110.
ROSENFELD, Anatol. Posfácio. In BRECHT, Bertolt; KNISPEL, Gerson (gravuras). Cruzada de crianças. São Paulo: Brasiliense, 1962. Sem paginação.
SHAVIT, Zohar. Poetics of Children’s Literature. The University of Georgia Press, Athens and London, 1986.
. Beyond the Restrictive Frameworks of the Past: Semiotics of Children’s Literature ”“ a New Perspective for the Study of the Field. in EWERS, Hans-Heino et. al. Kinderliteratur im Interkulturellen Prozess: Studien zur Allgemeinen und Vergleichenden Kinderliteratur-wissenschaft. Stuttgart/ Weimar: Verlag J. J. Metzler, 1994.
WILLETT, John; MANHEIM, Ralph (org.). Bertolt Brecht: Poems 1913-1956. New York: Routledge, 1987.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Proibida a reprodução parcial ou integral desta obra, por qualquer meio eletrônico, mecânico, inclusive por processo xerográfico, sem permissão expressa do editor (Lei n. 9.610 de 19/2/1998 )