The teaching of past tenses to Brazilian learners of Spanish as a foreign language with a bias towards functionalist translation

Authors

  • Valdecy de Oliveira Pontes Universidade Federal do Ceará
  • Denísia Kênia Feliciano Duarte Universidade Federal do Ceará

DOI:

https://doi.org/10.26512/belasinfieis.v7i1.12569

Keywords:

Functionalist Translation, Linguistic variation, Past Perfect, Spanish Teaching

Abstract

Within the context of translation and foreign language teaching, some studies have had positive results by joining translation activities with the practice of didactic sequences with authentic text genres (BARRIENTOS, 2014; DEMÉTRIO, 2014; LAIÑO, 2014; PEREIRA, 2016; PONTES, BRASIL AND PEREIRA, 2016;  DUARTE, 2017).This paper aims to analyze the contributions of the functionalist translation uses in the teaching of “Pretérito Perfecto Simple” (PPS) and “Pretérito Perfecto Compuesto” (PPC) for Brazilian learners of Spanish. Therefore, the paper examines the linguistic and extralinguistic conditioning in the uses of these verb tenses in Portuguese and Spanish considering the phenomenon of linguistic variation to verify how the functionalist translation can contribute to the teaching of the linguistic variation of Spanish PPS and PPC tenses. This article was based on the theoretical foundations of Functionalist Translation (NORD, 1994, 2009, 2012), Translation and Sociolinguistics (BOLAÑOS-CUELLAR, 2000, MAYORAL, 1998), elaboration of SD (CRISTÓVÃO, 2010, BARROS, 2012) and research on the variation in the forms of preteritions of Spanish and Portuguese (PONTES (2009),OLIVEIRA (2007, 2010), BARBOSA (2008), DIAS (2004) AND OTHERS).

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Author Biographies

Valdecy de Oliveira Pontes, Universidade Federal do Ceará

Professor do Departamento de Letras Estrangeiras e dos Programas de Pós-graduação em Linguística (PPGL) e Estudos da Tradução (POET) da Universidade Federal do Ceará (UFC). Pós-doutor em Estudos da Tradução (2014) pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), Doutor (2012) em Linguística pela Universidade Federal do Ceará (UFC) e mestre em Linguística Aplicada (2009) pela Universidade Estadual do Ceará (UECE). Graduado em Letras ”“ Português e Espanhol (2006) pela Universidade Federal do Ceará (UFC). Fortaleza, Ceará, Brasil.

Denísia Kênia Feliciano Duarte, Universidade Federal do Ceará

Mestre em Estudos da Tradução (2016) pelo Programa de Pós-Graduação em Estudos da Tradução na Universidade Federal do Ceará (POET/UFC). Graduada em Letras-Espanhol (2014) pela mesma universidade. Fortaleza, Santa Ceará, Brasil.

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Published

2018-07-31

How to Cite

PONTES, Valdecy de Oliveira; DUARTE, Denísia Kênia Feliciano. The teaching of past tenses to Brazilian learners of Spanish as a foreign language with a bias towards functionalist translation. Belas Infiéis, Brasília, Brasil, v. 7, n. 1, p. 201–227, 2018. DOI: 10.26512/belasinfieis.v7i1.12569. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/belasinfieis/article/view/12569. Acesso em: 23 nov. 2024.

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