Lapidation of reading mediators and subject readers for social protagonism

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/rici.v13.n1.2020.22932

Keywords:

reading, reading rediation, comunity library, university library, library extension

Abstract

Reading expands the possibility of the subject reaching new horizons while being socially constructed critical. Thus, we understand the role of the community library as a welcoming environment that supports the search, access, use and appropriation of users' information. As for extension activities at the university, they provide rapprochement and dialogue between the academic community and the population. Objective: To investigate the trajectory of the realization of the extension project on reading mediation in the context of the community library, aiming at the formation of reading mediators and reading subjects. Theoretical background: it was based on the theoretical conceptions of Almeida Júnior (1997, 2014), Gomes (2014, 2017), Petit (2008), Carvalho (2005), among others who understand reading mediation as an essential action for the formation of students. critical subjects and protagonists. Methodology: consisted of direct observation during extension actions, using the field diary as an instrument. Also, regarding data collection, we used the technique of applying a questionnaire to the members of the Lapidar Project composed of students and graduates of the Library and Archivology courses. Results: it was observed the importance of qualifying reading mediators, reinforcing the relevance of the elaboration of extension projects that allow the execution of reading mediation actions. Conclusion: It is necessary to form and strengthen collaboration and partnership networks between the university and the community, which has informational environments to support the formation of reading mediators and reading subjects.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Raquel do Rosário Santos, Universidade Federal da Bahia, Instituto de Ciência da Informação, Salvador, BA, Brasil

Doutora em Ciência da Informação pela Universidade Federal da Paraíba. Professora adjunta do Instituto de Ciência da Informação e do Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação da Universidade Federal da Bahia, Salvador, Brasil.

Ana Claudia Medeiros de Sousa, Universidade Federal da Bahia, Instituto de Ciência da Informação, Salvador, BA, Brasil

Doutora em Ciência da Informação pela Universidade Federal da Paraíba. Docente do Instituto de Ciência da Informação da Universidade Federal da Bahia.

Ingrid Paixão de Jesus, Universidade Federal da Bahia, Instituto de Ciência da Informação, Salvador, BA, Brasil

Mestranda do Programa de Pós-graduação em Ciência da Informação da Universidade Federal da Bahia.

References

ALMEIDA JUNIOR, Oswaldo Francisco de. Bibliotecas públicas e bibliotecas alternativas. Londrina: Editora UEL, 1997.

ALMEIDA JUNIOR, Oswaldo Francisco de; SANTOS NETO, João Arlindo. Mediação da informação e a organização do conhecimento: interrelações. Informação & Informação, Londrina, v. 19, n. 2, p. 98-116, maio/ago., 2014. Disponível em: http://www.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/article/view/16716/pdf_25 Acesso em: 14 fev. 2019.

BARBOSA, Ricardo Rodrigues. Gestão da Informação e do Conhecimento: origens, polêmicas e perspectivas. Informação & Informação, Londrina, v. 13, n. esp., p. 1-25, 2008.

BORTOLIN, Sueli. Mediação oral da literatura: a voz dos bibliotecários lendo ou narrando. 2010. 234 f. Tese (Doutorado em Ciência da Informação) ”“ Faculdade de Filosofia e Ciências, Universidade Estadual Paulista, Marília, 2010. Disponível em: http://hdl.handle.net/11449/103349 Acesso em 14 fev. 2019.

CARVALHO, Marlene. Alfabetizar e letrar: um diálogo entre a teoria e a prática. Petrópolis, RJ: Editora Vozes, 2005.

GARRAFA, Volnei (Org.). Extensão: a universidade construindo saber e cidadania: relatório de atividades, 1987/1988. Brasília: Ed. UNB, 1989.

GOMES, Henriette Ferreira. A dimensão dialógica, estética, formativa e ética da mediação da informação. Informação & Informação, Londrina, v. 19, n. 2, p. 46-59, out. 2014. ISSN 1981-8920. Disponível em: http://www.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/article/view/19994/19090 Acesso em: 9 set. 2017.

GOMES, Henriette Ferreira. Mediação da informação e protagonismo social: relações com vida ativa e ação comunicativa à luz de Hannah Arendt e Jürgen Habermas. In: GOMES, Henriette Ferreira; NOVO, Hildenise Ferreira (Org.) Informação e protagonismo social. Salvador: EDUFBA, 2017. p. 27- 43.

KATO, Mary Aizawa. O aprendizado da leitura. São Paulo: Martins Fontes,1999.

MACHADO, Elisa Campos. Identidade cultural de Heliópolis: biblioteca comunitária. Informação & Sociedade: Estudos. João Pessoa, v. 15, n. 2, p. 113-125, jul./dez. 2005.

MACHADO, Elisa Campos. Uma discussão acerca do conceito de biblioteca comunitária. Revista Digital de Biblioteconomia e Ciência da Informação, Campinas, v. 7, n. 1, p. 80-94, jul./dez. 2009.

PETIT, Michèle. Os jovens e a leitura: uma nova perspectiva. São Paulo: Editora 34, 2008.

Published

2019-10-15

How to Cite

Santos, R. do R., Sousa, A. C. M. de, & Jesus, I. P. de. (2019). Lapidation of reading mediators and subject readers for social protagonism. Revista Ibero-Americana De Ciência Da Informação, 13(1), 56–72. https://doi.org/10.26512/rici.v13.n1.2020.22932

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.